Tony Vingerhoets

  • Utrecht CS bij twilight, het wachten waard! geplaatst op maandag 22 mei 2017 07:10:33 door pjcdhaeze

    Lezers van mijn blogs weten dat ik nogal gefascineerd ben door luchthavens en treinstations. Het is de dynamiek, die ik bijvoorbeeld ook in Chinese steden ervaar. Shanghai, met z’n indrukwekkende skyline en wolkenkrabbers, is zo’n stad waar ik niet genoeg van krijg. Afgelopen decennium heb ik er iconische gebouwen gefotografeerd, vaak bij schemer of ‘s avonds. Echter, spectaculaire locaties vind je net zo goed in Nederland. Het nieuwe Centraal Station in Utrecht is daar een voorbeeld van!

    Begin maart toog ik naar Utrecht om er zowel het interieur als exterieur te gaan fotograferen. Ik was ’s ochtends redelijk vroeg weggereden en besloot de auto bij P&R Westraven te parkeren en met de tram naar het Centraal Station te gaan. Wel zo handig! Eenmaal in de parkeergarage werd ik getrakteerd op een hevige stortbui met forse rukwinden en heb ik even getwijfeld of het niet beter was om terug naar huis te gaan. Maar na een kwartiertje luwde het en heb ik toch maar de tram gepakt.

    Volgens de weersverwachting zou de zon ’s middags doorbreken, dus besloot ik eerst maar het interieur te fotograferen. Het is een reusachtige hal met veel glas (ook in het dak) waardoor er stevig wat daglicht binnen komt. De enigszins bewolkte lucht werkte als een enorme soft-box, zodat (hinderlijke) schaduwen uitbleven. Na enige oriëntatie had ik een hoge invalshoek gevonden, waarvan hierboven een voorbeeld. In de middag besloot ik editorial people shots te maken en het zachte licht werkte optimaal.

    Halverwege de middag kwam een bevriende fotograaf naar Utrecht CS. Na een gezellige chat onder het genot van een cappuccino hebben we nog wat interieurshots gemaakt. De zon brak zo nu en dan door en we besloten de omgeving van het CS te gaan verkennen voor exterieurfoto’s. Op Google maps had ik al gezien dat de Moreelse Brug een schitterend uitzicht geeft op het stationsgebouw, maar het was nog steeds te grijs en grauw om er de foto’s te maken waarvoor ik naar Utrecht was gekomen.

    Enfin, eenmaal op de Moreelse Brug hebben we de tijd genomen om de beste invalshoek te vinden voor een optimale compositie. Ik moet zeggen dat ik stond te klappertanden van de kou door de stevige wind die een behoorlijk lage gevoelstemperatuur gaf. Met nog een uur te gaan voordat het blauwe halfuurtje aanbrak hebben we even overwogen om terug te lopen naar het station voor nog een cappuccino, maar ik zag dat het met de lucht en wolken de goede kant op ging en besloot toch te wachten.

    Rond 18.45 uur was het dan zover en zag het er spectaculair uit met de verlichting op volle sterkte en schitterende, dramatische wolkenpartijen die over het stationsgebouw hingen. Rammelen maar, want aan de linkerkant van mij lonkte ook het Rabo Bank hoofdkwartier met de binnenverlichting nog steeds aan. Dat gaat om 19.00 uur uit dus had ik minder dan een kwartier om de gedroomde serie van de dag te schieten. Dat was stevig aanpakken, maar van de kou had ik in ieder geval geen last meer.

    Opgewonden van het resultaat zijn we nog even op temperatuur gekomen met een warme Starbucks chocolademelk (met slagroom) waarna ik op de tram ben gestapt naar P&R Walraven. Van daaruit was het nog dik een uur naar Weelde, net over de Belgische grens. Rond tienen was ik thuis en het was een lange dag geweest, maar wat een hit! De dag erop heb ik de RAW’s bewerkt. De meeste had ik multi exposure op statief geschoten, zodat ik ze makkelijk kon samenvoegen voor een mooie lichtbalans.

    Uiteraard kan dat ook uitstekend met ND filters, maar ik geef de voorkeur om meerdere belichtingen te maken wat mij in de editing/retouching alle mogelijkheden geeft om een optimale balans te creëren. Ik behoor niet tot de fotografen die menen dat je alles in een single shot kunt pakken en RAW files alleen maar wat verlevendiging nodig hebben. Maar ieder heeft z’n eigen werkwijze, stijl en benadering en wat telt is het eindresultaat. En voorlopig was dit een van m’n beste shoots dit jaar.

    Vanzelfsprekend zijn de foto’s van het interieur/exterieur gemaakt op statief, met de Canon 5DsR en de Canon TS-E 24mm f/3.5L MKII erop. De editorial candid people shots heb ik uit de hand gemaakt met de 5DsR ingesteld op M-RAW en de Canon EF 135 f/2L en Canon EF 200 f/2.8L, beiden IS-loze old school tele primes, maar met een Image Quality om van te likkebaarden!  

    Tony Vingerhoets

    Weelde, Belgie, 22 mei 2017

    http://www.tonyvingerhoets.com/


    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.
     
     
      

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.