EF 28mm en 35mm lenzen

Pieter Dhaeze donderdag 01 oktober 2009

Wil je op een APS-c camera dezelfde beeldhoek als van een 50mm, dan moet het brandpunt ongeveer 30mm zijn. Wij hebben de EF 28mm 1.8 en 2.8 en de 35mm 1.4L onder de loep genomen.

APS-c standaardlens
Elke lens heeft een vaste beeldcirkel. Dat is de diameter van het beeld wat door de lens op de sensor wordt geprojecteerd. Hoeveel je van dat beeld ook daadwerkelijk op de foto ziet, is afhankelijk van de grootte van de sensor. In EOSzine 0904 hebben we dit nader toegelicht. Omdat de breedte van een APS-c sensor 1,6x kleiner is dan volbeeld (22,5mm versus 36mm) moet het brandpunt van een lens op een APS-c camera (EOS 1000D t/m EOS 7D) ook 1,6x kleiner zijn dan op een volbeeldcamera om dezelfde beeldhoek in het kader te kunnen krijgen. Vandaar dat 50mm op volbeeld dan 31,25mm op APS-c wordt. Canon heeft vier lenzen die in de buurt van dit brandpunt komen. Dat zijn twee 28mm EF-lenzen (f/1.8 en f/2.8) en twee EF 35mm lenzen (f/1.4L en f/2). De eerste drie modellen hebben we op de redactie op een EOS 1000D en een EOS 7D getest om zo inzicht te krijgen of ze een interessant alternatief zijn voor een standaard kitlens bij een brandpunt van 30mm.

 35mm op EOS 7D = 56mm eq 50mm op EOS 5D = 50mm eq28mm op EOS 7D = 45mm eq

Voordelen
Een 'nadeel' van een kitlens 18-55mm bij 30mm is dat het maximale diafragma f/4 tot f/4.5 is. Bij omstandigheden met minder licht kom je dan eigenlijk lichtsterkte tekort, worden sluitertijden lang (bewegingsonscherpte) of de ISO hoog (meer ruis). Een van de voordelen van een lens met een vast brandpunt is dus dat de lichtsterkte veel groter is. Het verschil tussen de 35mm 1.4L en een kitlens bij f/4.5 is ruim 3 stops en dat is een factor 10. Heb je bij de kitlens f/4.5 en 1/8s, dan is dat bij de 35mm 1.4L f/1.4 en 1/80s. De foto bij 1/8s is zeker bewogen en bij 1/80s is ze scherp! Bij de 28mm 1.8 is het verschil met de kitlens iets minder dan 3 stops en bij de 2.8 versie wordt het verschil nog kleiner tot slechts 1 stop. De EF 28mm 1.8 en de EF35mm 1.4L zijn dus op dat punt het meest interessant.

Lichtsterkte
De lichtsterkte van een lens geeft aan hoe groot de maximale lensopening kan zijn. Een EF 35mm 1.4L is dus lichtsterk, omdat je een heel groot diafragma van f/1.4 kunt instellen. De meeste lenzen zijn echter niet 100% scherp als het maximale diafragma gebruikt wordt en een stopje diafragmeren (kleiner) levert dan een scherper beeld op. Ook zijn hoekonscherpte en chromatische aberratie (gekleurde contrast-randjes) dan een stuk minder manifest.

Wat ook een sterk punt is van deze drie lenzen, is de kortste scherpstelafstand. Die is zo'n 30 cm en daarmee hebben ze een hoge vergrotingsfactor geschikt voor prachtige close-ups. Zet er een tussenring tussen van 12 of 25mm en je kunt nog dichterbij komen met waanzinnig kleine scherptedieptes en prachtige achtergrondonscherpte.

Resultaten
We hebben onze 'testcase'  geschoten met deze drie lenzen op een EOS 1000D, elk één stop kleiner dan het maximale diafragma. Alle drie vertonen ze de nodige tonvervorming, die overigens in dagelijkse onderwerpen niet storend aanwezig is. De EF 28mm 2.8 is technisch de minste lens met een matige centrumscherpte, duidelijke hoekonscherpte en veel chromatische aberratie. Dat wordt bij de EF 28mm 1.8 allemaal een stuk beter, hoewel we nog niet echt staan te juichen. Dat doen we wel bij de opnames van de 35mm 1.4L. Deze lens voldoet volledig aan de kenmerken van een L-lens: robuuste constructie, snelle AF en een perfecte beeldkwaliteit.
We hebben de 35mm 1.4L ook op onze EOS 7D gehad en dat is een erg mooie combi. Camera en lens zijn perfect in balans en door de gemeenschappelijke snelheid is het een perfect gereedschap voor reportages in mindere lichtomstandigheden. In het halfduister haalden we bij ISO 1600 en f/2 een sluitertijd van 1/60s (!) en dat leverde scherpe en kleurrijke beelden op. Prachtig.

EF 28mm 1.8 @ f/2.5 (100%) EF 28mm 2.8 @ f/4.0 @ f/2.8  (100%) EF 35mm 1.4 @ f/2.0 (100%)

Conclusie
Als je op je EOS-camera met een APS-c sensor (EOS 1000D t/m EOS 7D) dezelfde beeldhoek wilt hebben als vroeger van een 50mm standaardlens op een analoge spiegelreflexcamera, dan moet het brandpunt van de lens ongeveer 30mm zijn.
Van de twee EF 28mm lenzen van Canon is eigenlijk alleen de 1.8 versie interessant. Ze biedt een redelijke beeldkwaliteit en is ruim 2 stops lichtsterker dan een 18-55mm bij dat brandpunt. Wil je echter de beste constructie en hoogste beeldkwaliteit, dan is de 35mm 1.4L dé standaardlens. Behalve enige chromatische aberratie is het op alle fronten een werkelijk prachtige lens, die op een EOS 50D of EOS 7D zelfs voor Henri Cartier-Bresson een perfect gereedschap zou zijn geweest.
De 35mm 1.4L heeft echter wel een stevig prijskaartje en aan het huidige assortiment lenzen zouden we dan ook graag een EF-s 30mm 1.4 USM toegevoegd zien, zodat iedereen over een betaalbare, lichtsterke 'standaardlens' op zijn APS-c EOS kan beschikken.

Technische vergelijking lenzen 
Wil je de technische beeldkwaliteit van deze lens vergelijken bij andere diafragma's en/of brandpunten of met andere lenzen, kijk dan eens op de volgende website(s) >>
Kijk ook eens naar gebruikerservaringen op FredMiranda.com.

The Digital Picture

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.