Photokina 2016

Huub Keulers donderdag 29 september 2016

Voor degene die na het lezen van deze titel nog geen belletje gaat rinkelen, Photokina is iedere twee jaar het centrum van de wereld op fotografie- en videogebied. In Köln (D) worden de Messehallen dan voor een 6-tal dagen omgetoverd in een Imaging-Walhalla waar je de nieuwste trends en ontwikkelingen kan zien en beleven. Het is een immens grote beurs waar je eigenlijk met gemak twee dagen kunt vertoeven. Dat maakt het voor iedereen, die de Photokina slechts 1 dag bezoekt en het plaatje compleet wil maken, een uitdaging. Zo ook voor mij. 

Woensdag 21 september reden mijn vrouw, een vriendin en ik naar Köln om samen voor de eerste keer de Photokina te beleven. Ook voor mij een nieuwe ontwikkeling, aangezien ik alle eerdere versies alleen of met collega-fotografen bezocht heb. Bij binnenkomst via de Noordelijke ingang viel mij direct op dat hallen 7 en 8 dicht waren. Later bleken ook de hallen 10 en 11 gesloten te zijn. Net als in 2014 had de organisatie besloten om de hallen in vijf verschillende thema’s op te delen.

2

Tijdens het struinen door de hallen en de boulevard zagen wij geregeld slogans met het woord CHANGE. Logisch want veel producenten en leveranciers moeten op de steeds sneller veranderende wereld inspelen. Wie dit niet doet, zal vroeg of laat de slag missen. Meer dan ooit tevoren, in mijn ogen.
Wat me opviel was dat een aantal bedrijven zich steeds meer richten op het tiener- en twintigerspubliek, waarbij hun stands dat ook duidelijk uitstraalden, met name door het opvallende en hippe kleurgebruik. Zo was een van de speerpunten bij Fuji, Polaroid en zelfs Leica, de Instant Photography (‘Polaroid’). Wie had gedacht dat dit ooit weer booming zou worden? Ik in ieder geval niet!
Wat ik wel jammer vond is dat vooral de grote merken als Canon, Nikon, Panasonic, Fujifilm en Olympus toch nog veel (nieuwe) producten achter glas showden. Om een camera of lens echt te kunnen voelen en ervaren, waren maar weinig exemplaren beschikbaar. Het daadwerkelijk vasthouden en testen van een product is toch vaak van meerwaarde voor de consument.

Canon en Innovatie
Op de Photokina gaat het vooral om Innovatie en laten zien hoe je als bedrijf de toekomst in gaat. Potentiële en bestaande klanten moeten zich met een merk verbonden voelen. Op dat gebied hebben de diverse producenten meer dan genoeg te bieden. Canon verraste mij onder andere met de MyCanon Pass waarmee je, na registratie, op diverse consoles je interesse voor een bepaald Canon product kon opslaan. Thuis kon je dan op je gemak de gewenste detailinformatie doorlezen. Geen brochures meer en uit oogpunt van kosten en milieu een doordachte formule.

1

Helaas dus geen mooie Canon tassen om je brochures in te doen. Voor tassen diende je bij andere producenten zijn. De dames en menig ander gingen heel duidelijk voor de hippe en kleurrijke tassen van Polaroid.

In Hal 3.2, de vloer van Canon, betraden wij een futuristisch uitziende wereld met in het centrum een groot 180 graden scherm. Hierop presenteerde Canon zijn nieuwe campagne ‘City Surfing’. Met deze campagne wil Canon met name de smartphone generatie aan zich binden en de boodschap afgeven: Met onze camera’s en lenzen stap je in de wereld van onbegrensde mogelijkheden’. Dit getuige hun nachtelijke opname in Köln van op golven surfende sporters, waarbij met name smartphone-gebruikers de mogelijkheid kregen om, in het donker, met Canon apparatuur ragscherpe beelden te maken. Canon wil hiermee duidelijk deze grote groep fotograferende mensen voor zich winnen. Slim in onze ogen.

3

De Canon-vloer had een goed doordachte ronde vorm. Een ronde vorm staat namelijk voor perfectie en oneindigheid en als bijkomend voordeel dat je niet snel een product zult missen. De wat donkere sfeer gaf ons het gevoel in een Camera Obscura rond te lopen, ook een prikkel die Canon de bezoekers mee wilde geven. Wel misten we een mooie show om de bezoekers wat meer te animeren, iets wat Sony bijvoorbeeld wel goed voor elkaar had. De toekomst heeft voor Canon in ieder geval duidelijk oneindige mogelijkheden.

4

Een wat ruimere Canon experience-zone waar de consument meer camera’s en lenzen kan uitproberen zou in mijn ogen wel meer waarde hebben en je zou er je gebruikers beslist meer mee binden. Nu was het niet meer dan een balie met hordes mensen ervoor. Je moet niet uit het oog verliezen dat veel bezoekers, potentiële consumenten zijn, die graag apparatuur wil voelen en ervaren. Consumenten hebben een plek nodig waar ze nieuwe en bestaande producten op hun gemak kunnen uitproberen, het liefst van onderwerpen waar ze zelf graag foto’s van maken en waar al hun vragen vakkundig beantwoord worden.

5

Het hele concept van Canon is wel geënt op het inspireren van de fotograaf en deze de mogelijkheid te bieden om nog eenvoudiger foto’s te maken, op te slaan en te printen om zodoende hun leven te delen door de universele taal van beelden. Wat dat betreft is Canon goed geslaagd. Een korte opsomming:
• Foto’s en Video’s maken
- Canon EOS 5D Mark IV DSLR en Canon’s spiegelloze vlaggenschip de EOS M5. Beide camera’s had ik graag eens bekeken en uitgeprobeerd, maar gezien het kleine aantal beschikbare exemplaren is de Photokina daar duidelijk niet de juiste plek voor. Jammer. Ik zal hier echter ook niet op specs en andere zaken van deze camera’s ingaan mede omdat ik ze niet bezit. Meer over de 5D Mark IV kun je echter in het artikel van Pieter Dhaeze hier op EOSzine vinden, alsmede een persbericht van de EOS M5.
- Een 120 Mpx camerasensor als demo geplaatst in een 5D behuizing. De ontwikkeling van resolutie gaat in een razend tempo, maar helaas is deze camera en sensorcombinatie nog in conceptvorm en (nog) niet op de markt. Deze sensor zal in mijn ogen echter voornamelijk interessant zijn voor reproductie van kunstwerken als ook voor high-end productfotografie. De producenten van de geheugenkaarten zullen in ieder geval blij zijn met deze ontwikkeling. Een sensor die een dynamisch bereik heeft vergelijkbaar met het menselijk oog zou ik eerlijk gezegd veel interessanter en innovatiever vinden.
- Een 8K Videocamera. Ook Canon blijft niet achter in deze resolutie-oorlog. Net als Panasonic met een camera die 6 K-video kan opnemen. Beiden zijn echter nog in conceptvorm en ook nog niet verkrijgbaar. Hoge resolutie foto’s (still-images) uit video halen heeft echter veel mogelijkheden lijkt me.
• Opslaan en delen
- Irista. Canon promote deze dienst met de woorden ‘Al jouw foto’s bij elkaar, op één veilige plek. Zelf gebruik ik dit platform niet maar binnenkort zal ik eens dieper in Irista duiken en er een artikel aan wijden.
• Presenteren
- Intelligent Imaging 4 Life. Bij deze demo van Canon hebben we onze ogen uitgekeken. Dit is wat mij betreft een prachtig en innovatief product voor de consumentenmarkt. Herinneringen maximaal beleven en levend te houden is de hoofdgedachte. Met dit concept stelt Canon mensen vanuit huis in staat vanaf een interactieve tafel, foto’s op een eenvoudige manier te delen, bij te snijden en te printen. Plaats je camera op de tafel en het systeem toont je alle op de geheugenkaart aanwezige foto’s en kun je ze vergroten en ordenen. Zo herkent deze techniek ook fysieke vormen als je die ook op deze tafel plaatst. Zet er bijvoorbeeld een rode olielamp bij en automatisch worden alle foto’s waarop deze lamp voorkomt geselecteerd. Open een leeg fotoalbum op de tafel en je veegt de foto’s van je keuze zo het album in, waarna uitprinten een fluitje van een cent is. Nog iets moois: selecteer een foto, vergroot deze uit op de tafel voor je en plaats er een echt fotolijstje omheen. Vervolgens kun je de foto m.b.v. de fotolijst dusdanig bijsnijden dat de gewenste uitsnede in de lijst past. Als klap op de vuurpijl kun je daarna je uitgesneden foto uitprinten of op een gigantisch groot scherm als muurversiering in je woonkamer presenteren. Helaas is deze totaaloplossing nog lang niet beschikbaar voor het grote publiek zoals bleek na een kort gesprek met een wel heel slecht Engelssprekende Japanse Canon-medewerker. Misschien goed dat Canon bij een volgende gelegenheid mensen naar de Photokina stuurt die op zijn wat beter kunnen communiceren aangezien mijn Japans niet zo goed is ;-). Gelukkig kon de Duitse dame die de demo toonde wat meer en duidelijkere informatie geven.

6

Als er één product is dat niet vergeten moet worden dan is het wel de drone. Diverse aanbieders showden hun speeltjes. Niet zo vreemd dus dat GoPro hun drone de Karma (incl. een mooie koffer) op deze Photokina lanceerde. De propeller vleugels zijn opvouwbaar en je kunt de GoPro Hero 4 of 5 op deze drone monteren. Het mooie is dat de Karma automatisch terugvliegt als de accu leeg raakt of zodra de verbinding verbroken wordt. Wat ook de toekomst van de drones moge zijn, het is wel verstandig dat er meer duidelijkheid komt in wat wel en niet mag in drone-land. In ieder geval is de drone een zeer snelgroeiende markt.

7

Wat me plezier doet is dat de markt van de exclusieve fotoalbums weer groeit. Diverse aanbieders toonden hun prachtige producten aan het publiek. Wij hadden een interessant gesprek met een Belgische medewerker van de Portugese albumleverancier KoyLab die een standplaats deelde met een Engels FineArt printbedrijf. Deze kwaliteitsproducten waren een lust voor het oog. De geëxposeerde albums en ingelijste portretten waren als schilderijen van de oude Meesters. Beide bedrijven wilde in de nabije toekomst mogelijk hun krachten gaan bundelen.

In dit artikel heb ik de voor mij het meest in het oog springende bevindingen en trends toegelicht - met name van Canon - en in mijn blog (klik hier) geef ik mijn visie op de toekomst van de fotografie.

Photokina

Ben jij in dit jaar naar de Photokina geweest?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.