Canon EOS 60D

Pieter Dhaeze woensdag 16 maart 2011
De 'Touch&Try' van de persintroductie was positief en de specificaties veelbelovend. We hebben de camera nu een paar weken op de redactie gebruikt en dus tijd voor een verslag van onze bevindingen.
Positionering
De eerste bespiegeling die we altijd hebben bij de komst van een nieuwe EOS is voor wie Canon deze camera bedoeld heeft. Met een EOS 1000D of een EOS 1Ds markIII is dat wel duidelijk, maar er is een tussensegment, waar de combinatie cameramodel-gebruikersniveau minder voor de hand liggend is. Dat is zeker bij de nieuwe EOS 60D het geval. Normaal gesproken zou het de in-lijn opvolger zijn van de EOS 50D en dus bestemd voor de gevorderde vrijetijds-fotograaf of als tweede camera voor de semi-professional. Ze zou dan 'het gat' opvullen tussen de EOS 550D en de professionele modellen, waarvan de EOS 5D markII de 'instapper' is. Deze overgang tussen vrijetijdscamera's en professionele modellen is echter verkleind door de introductie van de EOS 7D in september 2009, die direct onder de EOS 5D markII werd gepositioneerd. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de EOS 60D nu dichter bij het EOS 550D-gebruikerssegment gekomen is, onder de EOS 7D. Dat is te zien in de lagere prijsstelling en in het ontbreken van enkele functies, zoals de AF-correctie en de flitssynchronisatie-aansluiting.
In de hand
We lopen dus al een paar weken met de EOS 60D 'in het veld' en ten aanzien van handligging en bediening heeft hij ons hart gestolen en zien we dat ook op die punten de ontwikkelingen niet stil staan. De body is fraai vormgegeven en Canon heeft de ergonomie ten opzichte van de EOS 40D of EOS 50D een behoorlijke boost gegeven, waardoor de camera nog beter in de hand ligt dan zijn voorgangers. De body van de EOS 60D weegt door gebruik van lichtere materialen respectievelijk 70 en 100 gram minder dan de EOS 50D en EOS 7D, maar dat gaat gelukkig niet ten koste van de handligging. De grip voor de rechterhand zit als gegoten, waarbij ook onze pink onderaan nog voldoende houvast heeft. Samen met een rubberen coating op de juiste plaatsen voelt de EOS 60D geen moment 'plastic' aan en is het een betrouwbare partner als je op pad gaat. De body is echter niet 100% stof- en spatwaterdicht en onder zware omstandig-heden dient dan ook enige voorzichtigheid betracht te worden.
OPTIMALISATIE
Behalve de in dit artikel genoemde functionaliteit, bezit de EOS 60D natuurlijk ook alle reeds vertrouwde opties als Automatische Optimalisatie Helderheid, Lichte Tonen Prioriteit, Correctie Helderheid Randen en diverse niveau's van Ruisonderdrukking. Daarmee kun je puntgave JPEG's maken.
LCD-scherm
Een aparte vermelding krijgt het lcd-scherm. Met een beeldverhouding van 3:2 en een resolutie van 720 bij 480 pixels (1.040.000/3 beeldpunten) levert het de scherpste weergave van alle EOS-camera's die we tot op heden in de hand gehad hebben. Prachtig! Het is een genot om zo foto's terug te zien en in Live View lijkt de wereld haast mooier dan in werkelijkheid. Bovendien is de kantel- en draaifunctie ongeëvenaard bij het kaderen vanuit moeilijke stand-punten. We hebben menig paddenstoel zonder natte kleren kunnen fotograferen door simpelweg even door de knieën te gaan. Ook het hek van het hertenpark is geen onneembaar obstakel meer, omdat we nu met gestrekte arm heel nauwkeurig boven ons hoofd kunnen kaderen. Bovendien is het flexibele lcd-scherm een uitkomst bij video vanaf heuphoogte of statief en kunnen we het inklappen, zodat het beschermd is bij dragen op je buik of in je fototas.
Je mist zo'n schermpje waarschijnlijk niet als je er nog niet mee gewerkt hebt, maar heb je er eenmaal van geproefd, dan wil je nooit meer anders. Een punt van aandacht is wel dat door de hoge pixeldichtheid (288 ppi) van het lcd-scherm, elke foto haarscherp líjkt. Met de nadruk op lijkt, want pas bij goed inzoomen kan de werkelijke scherpte beoordeeld worden. Let daarop bij terugkijken van je foto's op de camera, om teleurstelling bij 1 op 1 in Photoshop te voorkomen.
Bediening
Een ander onderscheidend punt van de EOS 60D is de bediening. De lay-out van de knopjes komt veel overeen met die van de EOS 7D. Ten opzichte van de EOS 50D zijn de knopjes onder het lcd-scherm (gelukkig) verdwenen en de Menu-knop is verplaatst naar een positie binnen duimbereik. Die duim speelt een centrale rol in de bediening van deze camera, want je kunt er ook onder andere Live View en filmen mee starten, de Info-display mee bedienen, mee in- en uitzoomen bij playback en tevens het grote instelwiel mee besturen. Dit instelwiel vraagt even aandacht, aangezien zijn functie samengesmolten is met de joy-stick die op de x0D- en xD-serie te vinden is. Zoals vanouds is het instelwiel te draaien voor keuze in de menu's of toepassen van belichtingscompensatie (+/- 5 stops). En de Set-knop in het midden heeft ook dezelfde functie als vroeger, maar geheel nieuws is de binnenring, die nu als 8-wegnavigatieknop dient. Tijdens de 'Touch&Try' was het eerste gebruik van al deze samengepakte functionaliteit van dit instelwiel nog onwennig, maar dat is snel verdwenen als je er in de dagelijkse praktijk mee werkt. We kunnen nu ring, navigator en set-knop blindelings en foutloos bedienen. De meeste knopjes zijn meer afgeplat dan bij de vorige modellen in de x0D-reeks. Dat heeft als voordeel dat ze niet meer abusievelijk kunnen worden ingedrukt, maar bij de EOS 60D moet soms wel heel bewust op de menu-knop worden gedrukt. Zou je in het veld staan met handschoenen, dan wordt dat er niet eenvoudiger op. Waar we wel heel gelukkig van worden, is de uitvoering van het programmakeuzewiel. De stand van dit wiel staat bij de EOS 60D vast en kan pas veranderd worden als je een knopje in het midden van het wiel indrukt. De camera kan zo niet meer ongewild van bijvoorbeeld Av in Tv verspringen als je hem in of uit je fototas haalt.

Het aantal bedieningsknopjes bij het status-lcd is uitgebreid naar vier, maar het aantal functies per knop teruggebracht naar één. Hierdoor zijn flitsbelichtingscompensatie en witbalans niet meer via een knop te veranderen. Zeker die laatste is een gemis. Ook zien we op het status-display de ingestelde witbalans niet meer. Zeker voor de onervaren fotograaf is dat 'gevaarlijk'. De genoemde problemen met instellen en zien van witbalans zijn opgelost als we eenmaal vertrouwd zijn met de Q-knop, waarin alle relevante parameters met het grote instelwiel te kiezen én in te stellen zijn via het lcd-scherm. Tot slot missen we op het status-lcd de aanduiding RAW/JPEG. Als je niet goed oplet, fotografeer je in JPEG in plaats van RAW. Ook hier moet de Q-knop redding brengen. Gebruik deze knop dus regelmatig en laat het net tot zo’n routine worden als een blik op het status-lcd.
We hoeven met de EOS 60D overigens niet te treuren om het verlies van een aparte WB-knop, want wil je ze toch via het indrukken van een knop direct kunnen instellen, dan kun je de wit-balans via C.FnIV 2 toewijzen aan de Set-knop. De personalisatie van knoppen is overigens minder uitgebreid dan bij de EOS 7D.
SNELHEID
Als je met de EOS 60D werkt, dan laat de camera je nooit wachten. Opstarten gaat momentaan en er is nagenoeg geen ontspanvertraging. Met 5,3 fps hoef je geen moment te missen. De AF is niet zo snel als die van de EOS 7D, maar de 9 AF-punten zijn bij de EOS 60D allemaal net zo gevoelig als het middelste punt en zijn allen van het crosshair-type.
Ondanks alle rekenkracht van de DIGIC4 en het grote lcd-scherm, is de bedrijfsduur van de accu voldoende om een hele dag onbezorgd te fotograferen.
Pluspunten
Naast de bediening en het lcd-scherm heeft de EOS 60D nog meer unieke en opvallende plus-punten. Zo ondersteunt ze draadloos flitsen met Speedlights, zoals dat ook met de EOS 7D mogelijk is. Heb je deze functionaliteit eenmaal gebruikt, dan zal je flitsfotografie daar zeker van profiteren. Uniek is ook de instelling van de beeldverhouding van de opnamen. Helaas werkt het alleen in Live View én JPEG, maar dan kun je dus foto's maken van 1:1, 4:3 of 16:9. Net als de EOS 550D heeft de EOS 60D een filmstand op het programmakeuzewiel, waarbij de Live View-knop de video-start/stop-knop wordt. Belichting tijdens filmen kan automatisch of handmatig. Bij voorkeur moet handmatig worden scherpgesteld.
MACRO #1
Dankzij de hoge pixeldichtheid van de sensors, de verlengingsfactor en de hoge beeldkwaliteit zijn de EOS 7D en EOS 550D de ultieme macro-camera’s. De EOS 60D neemt dankzij zijn draai- en kantelscherm het stokje over van deze twee camera’s. Het is nu nog eenvoudiger om ook in moeilijke situaties toch perfect te kunnen kaderen en scherp te stellen.
Zoals alle laatste generatie EOS-camera's heeft de EOS 60D een CA-programma. Wij zien daarvan - gezien de doelgroep - niet zo het nut, maar bij deze camera zijn sfeerselecties toe-gevoegd en kunnen met voorinstellingen als Soft, Levendig en Intens opnamen worden gemaakt als een soort verlengstuk van de reeds bestaande Beeldstijlen.
Waar we meer enthousiast over zijn, is de mogelijkheid om bij het terugkijken van RAW-opnamen deze om te kunnen zetten naar JPEG. Zo kunnen we een beeld toch afdrukken op een kaartprinter of direct vanaf de geheugenkaart verkleind als mail versturen. Daarbij houdt het 'Photoshoppen' in de terugkijkmodus van de EOS 60D niet op, want we kunnen op gemaakte foto's zelfs creatieve effecten toepassen als Korrelig zwart-wit, Soft focus, Speelgoedcamera en Miniatuur. Voor sommige onderwerpen levert dit leuke resultaten op, maar de gevorderde fotograaf zal daarvoor toch zijn toevlucht zoeken tot een fotobewerkingsprogramma met meer mogelijkheden en controle. Bijzondere vermelding verdient het kunnen toekennen van ster-waarderingen bij terugkijken van beelden, zodat in het veld al een schifting gemaakt kan worden in de foto's, die bovendien overgenomen wordt in bijvoorbeeld Lightroom, omdat de waardering opgenomen is in het daartoe bestemde exif-veld.
EOS 60D, ISO 1600 JPG (100%)  EOS 60D, ISO 1600 DPP (100%)  EOS 60D, ISO 1600 LR3 (100%)

Beeldkwaliteit
Op het punt van beeldkwaliteit van de EOS 60D zijn er eigenlijk geen verrassingen als we deze vergelijken met die van de EOS 7D. Dat is niet verwonderlijk, aangezien ze dezelfde sensor met dezelfde DIGIC4-processor gebruiken. We hebben wel de indruk dat de algoritmes voor ruisonderdrukking en verscherping bij de EOS 60D nog verder verbeterd zijn, wat zich vooral  manifesteert in de JPEG-beelden. Gebruiken we Digital Photo Professional, dan zien we dat RAW-bestanden van de EOS 60D verscherpt kunnen worden met Unsharp Mask (USM) en die van de EOS 7D uitsluitend met een 'standaard' verscherping. Zeker bij hoge ISO beelden levert de USM van de EOS 60D betere resultaten. Als RAW ontwikkeld wordt met Lightroom zijn de verschillen tussen deze twee camera's nihil en absoluut op hoog niveau. Klik op de miniaturen van de testopnamen om zelf de beeldkwaliteit van de EOS 60D op 100% te zien.
Conclusie
Drie weken met de EOS 60D heeft ons behoorlijk enthousiast gemaakt. Natuurlijk heeft Canon nog wat verbeterpunten overgelaten voor andere modellen en opvolgers, maar toch hebben we hier te maken met een unieke camera, waarvan vele functies waarschijnlijk bij volgende modellen terug te vinden zijn. Zo mag voor ons voortaan elke EOS met een hires draai- en kantelscherm worden uitgevoerd.
De beeldkwaliteit van de EOS 60D doet niet onder voor de EOS 7D, maar beide camera's halen bij hogere ISO's niet de kwaliteit van de EOS 5D markII. Mits een onderwerp goed belicht is, kunnen opnamen van de EOS 60D bij ISO 3200 echter zonder 'ruis'-problemen gebruikt worden voor weergave op Full HD-schermen of vergrotingen van 45 bij 30 cm (300 dpi).
Specificaties   meer informatie
Resolutie: 18,0 Mp   Canon
ISO: 100-6400, H   dpReview
LCD: 3 inch, 910.00px, draai/kantel   dcViews
Film: 1080p, 24/25 fps | 720p 50 fps   TDP
  Alle specs    CameraStuffReview

De maan met de EOS 60D

De maan met de EOS 60D
Clip

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.