Beamers

Pieter Dhaeze zaterdag 01 mei 2010

Een foto is pas een foto als je hem kunt delen met je publiek. Dat kan op papier, maar er zijn steeds meer media waarop je je opnamen kunt laten zien, zoals een platte televisie en niet te vergeten een beamer. Het is echter niet eenvoudig een projector te kiezen, die ook geschikt is voor projectie van stilstaand beeld. Hierbij enkele aandachtspunten en een bespreking van twee Canon-beamers.

Projectietechniek
Er zijn drie typen projectiepanelen die in projectoren gebruikt worden: LCD, DLP en LCOS. LCD-panelen bieden goede kleurgradaties, maar door de elektronica op het paneel zie je de pixels op het scherm als een soort raster vooral bij sterke vergrotingen. Dit 'raster'-effect is niet zichtbaar bij DLP-panelen en ze geven derhalve een naadloos beeld. Ook zijn met deze techniek grotere contrastratio's te bereiken en is zwart echt diep zwart. Kleurgradaties zijn echter minder nauwkeurig en bij bewegend beeld bestaat wel de kans op een zogeheten 'regenboog-effect'. LCOS-panelen worden in de XEED-beamers van Canon toegepast en bieden de goede kleurgradaties van LCD én het naadloze beeld van DLP. Ze is daarmee 'the best of both worlds'. Omdat het contrast van de oorspronkelijke LCOS-panelen niet optimaal is, heeft Canon een uniek optisch systeem ontwikkeld, AISYS geheten. Dit systeem wordt in alle XEED-projectoren toegepast. De LV-serie is voorzien van drie LCD-panelen en daarmee wordt een optimale kleurweergave bereikt.

PROJECTIESCHERM
Je kunt zonder problemen op een latexwitte, gladde muur projecteren, maar een beter contrast en mooiere kleuren krijg je als je een goed projectiescherm gebruikt. Tegenwoordig is er ook goede projectieverf verkrijgbaar en wordt de kwaliteit van een projectiescherm ook bereikt op een vaste wand.

Specificaties
Resolutie en projectieformaat
Net als bij een digitale foto wordt het beeld van een beamer opgebouwd uit pixels. We kunnen dan ook nu weer met de term resolutie aangeven wat de detailweergave van het geprojec-teerde beeld is. Er is een oneindige lijst van formaten en verhoudingen, waarvan we hiernaast de belangrijkste noemen. Dit zijn de zogeheten ‘native’ resoluties met de beste weergave. Worden behalve deze waarde ook nog andere resoluties vermeld bij een beamer, dan zijn deze waarden geïnterpoleerd en dus van lagere kwaliteit
Als je camera een HDMI-uitgang heeft of je wilt full-HD video op de hoogste kwaliteit laten zien, dan is een beamer met 1080p eigenlijk de enig juiste keuze, hoewel SXGA+ hiervoor niet veel onder zal doen. Heb je nog een gewone A/V-aansluiting op je camera en maak je gewone VGA-filmpjes, dan zorgt een projector met XGA voor voldoende detailweergave en zal een 1080p beamer geen verbetering geven. Hoe hoger de resolutie, des te scherper het beeld of des te groter de maximale projectiediameter. Die projectiediameter wordt ook bepaald door de lens en de eventuele zoomfactor. Canon heeft voor zijn projectoren een speciale online simulator ontwikkeld, zodat je bij elk model kunt zien hioe groot het projectieformaat is bij een bepaalde afstand. Kijk maar eens op www.canon.com/lcd-sim/simulator.html. De lens is verder van groot belang voor de kwaliteit van het geprojecteerde beeld, zoals dat ook bij een camera het geval is. Canon kan op dat punt dus uit een grote ervaring putten en de lenzen van de Canon-beamers zijn stuk voor stuk kwaliteitsobjectieven met hoge scherpte, geringe vervorming en geringe reflecties. Bij sommige modellen zijn zelfs losse lenzen verkrijgbaar, zoals een groothoek.

 RESOLUTIE
 SVGA        800 x 600  (4:3)
 XGA        1024 x 768  (4:3)
 WXGA     1280 x 768  (5:3)
 SXGA+    1400 x 1050  (4:3)
 720p       1280 x 720  (16:9)
 1080p     1920 x 1080  (16:9)

Helderheid en contrast
Twee termen die we in de specs van projectoren aantreffen, zijn Lichtopbrengst en Contrastratio. De Lichtopbrengst wordt aangeduid in Ansi lumen en geeft aan hoeveel licht de lamp effectief uitstraalt. Bij hoge waarden (>2000) is het niet noodzakelijk dat de projectieruimte verduisterd is. Omdat we foto’s bij voorkeur in een donkere omgeving kijken, waarbij het omringende zwart als een soort passe-partout werkt, is 1000 tot 1500 Ansi lumen echter voldoende voor een heldere projectie. Met de contrastratio wordt het verschil aangeduid tussen het diepste zwart en helderste wit wat weergegeven kan worden. Deze waarde mag niet te laag zijn, omdat dit ten koste gaat van de visuele scherpte en van de kleuren van een afbeelding. Een te hoge waarde leidt tot het dichtlopen van schaduwen en 500:1 of 1000:1 is voor fotopresentatie optimaal.

Kleurinstelling en kalibratie
Voor projectie van foto's is de juiste kleurweergave van groot belang. Hoewel de fabrieks-instellingen goed zijn, kunnen bij alle Canon-projectoren de helderheid, contrast en de drie kleurkanalen afzonderlijk worden bijgesteld. Dit kan op basis van een visuele waarneming, maar onder het motto 'meten is weten', geeft kalibratie een meer betrouwbaar resultaat. Wij hebben de XEED X700 en SX800 gekalibreerd met een Spyder 3 Elite en de verschillen voor en na waren klein, waarmee de kwaliteit van de standaard-instellingen bij deze beamers werd bevestigd. Bij een niet-Canon beamer van een lagere prijsklasse was de kalibratie geen overbodige luxe en werd de kleurweergave duidelijk beter en meer neutraal.

Aansluiten
Een beamer wordt voor kantoordoeleinden meestal aangestuurd vanuit een laptop via VGA. Dit signaal is analoog, maar geeft voor fotoweergave toch goede resultaten. Alle resoluties kunnen worden gekozen (afhankelijk van beamer en videokaart) en ook de kleuren zijn in orde. Heeft het notebook echter een HDMI-uitgang, dan geeft dit op een beamer met een HDMI-ingang de hoogste kwaliteit. Ook DVI naar DVI is volledig digitaal en levert een strak plaatje op. Het beeldsignaal van HDMI en DVI is identiek en zo kun je met een HDMI/DVI-verloopstekker ook direct een EOS-camera met HDMI-uitgang aansluiten op een beamer met een DVI-ingang zoals de XEED X700. Je hebt dan een zoekerbeeld in Live View van drie meter! Wow!

KEYSTONE
Een specificatie die minder vanzelfsprekend is, is de zogeheten keystone correctie. Dit is de mate waarmee het perspectief in horizontale of verticale richting kan worden gecorrigeerd, zodat er een rechthoekig beeld geprojecteerd wordt. De meeste beamers corrigeren dit digitaal. Er zijn echter ook lenzen met een keystoneshift en dat geeft een hogere kwaliteit.

XEED-praktijk
We hebben van Canon de XEED X700 en SX800 ter beschikking gekregen om de kwaliteit, mogelijkheden en bediening in de praktijk te kunnen ervaren. Opvallend aan deze twee LCOS-beamers is dat aansluiten en instellen gebeurt met slechts één druk op de knop. Ons notebook ziet meteen de juiste resolutie, stelt de juiste beeldverhouding in en je hoort de autofocus van de beamer snel scherpstellen! Zelfs de verticale keystone wordt automatisch gecorrigeerd. Daarmee wordt, in combinatie met de degelijke en functionele tas die wordt meegeleverd, de mobiliteit van deze projecteren nog eens extra onderstreept. De X700 (1024x768) heeft een DVI-ingang, terwijl deze vreemd genoeg bij de SX800 ontbreekt, hoewel die toch een hogere resolutie heeft (1400x1050). Dit plaatst deze laatste beamer meer in het zakelijk segment met grootprojectie en maakt de X700 meer geschikt voor fotografische doeleinden op ‘kleiner’ formaat zoals bij een fotoclub. Bij een beelddiagonaal van drie meter is het verschil in resolutie op kijkafstand niet zichtbaar. Bij fabrieksinstellingen laat de X700 iets natuurlijker kleuren zien (vooral rood/oranje) en ook na kalibratie blijft hij op dat punt iets beter presteren dan de XEED SX800. Je moet de twee beelden echter wel naast elkaar zien om de genoemde verschillen te kunnen onderscheiden. Het contrast en de helderheid van beide projectoren is nagenoeg gelijk en laat zowel in de hooglichten als in de schaduwen voldoende detail zien. De contrastratio van de X700 en SX800 (ca. 1000:1) is dus voldoende om het dynamisch bereik van de meeste onderwerpen goed te overbruggen. Bij hogere waarden zouden donkere gebieden geheel zwart kunnen dichtlopen. De lichtopbrengst van ruim 3000 ansi lumen is voldoende voor een prettige weergave in een half-verduisterde ruimte. Foto’s kijken doe je echter toch liever in een nagenoeg donkere omgeving en dan is zelfs de lichtopbrengst in de Stille modus (2300 lumen) ruim voldoende om een pakkend plaatje op het projectiescherm te zetten. De bediening van de XEED’s met een afstandsbediening en Nederlandstalige menu’s is heel gebruiksvriendelijk en in de Stille modus is het geluid van de koeling van de lamp nauwelijks hoorbaar.

Conclusie
Als je op zoekt bent naar een goede projector voor presentatie van foto's, dan ben je bij Canon aan het juiste adres. Zij zijn de #1 specialisten in digitaal beeld en is de hoogste beeldkwaliteit vereist, dan wordt deze behoefte perfect ingevuld door de beamers uit hun XEED-range. Voor meer zakelijke of educatieve toepassingen is de LV-serie uitermate geschikt. Deze interessant geprijsde 3LCD-beamers zijn van de bekende Canon-kwaliteit en projecteren een mooi beeld met natuurlijke kleuren en veel detail.
Wil je echt ‘het neusje van de zalm’ op projectiegebied, kijk dan eens naar de WUX10 markII. Dit topmodel van de XEED-reeks levert een beeldkwaliteit in een native resolutie van 1920 bij 1080 pixels, dus op Full-HD voor adembenemende, multimediale ‘diavoorstellingen’.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.