Pieter Dhaeze

  • Lensverschuiving geplaatst op maandag 6 juli 2015 08:51:50 door pjcdhaeze

    In dit blogje gaan we het niet hebben over het verschuiven van lenzen in het autofocussysteem van een objectief of over de verschuiving van een macroslede ten behoeven van een focus stack. Nee. Het gaat over mijn oude, trouwe EF 24-105mm f/4 L IS USM. Het is de lens waarmee ik vanaf de eerste moment van aanschaf (zomer 2007) de meeste foto’s gemaakt heb. Volgens mijn Lightroom archief zijn 3.000 van de 20.000 opnamen gemaakt met deze lens. Prima lens dus en ik kan hem - ondanks zijn leeftijd - nog iedereen van harte aanbevelen.

    Waarom is hij dan onderwerp van gesprek? Laatst moest ik ten behoeve van actualisering van mijn verzekerde foto-apparatuur ‘al’ mijn camera’s en lenzen letterlijk op een rijtje zetten en toen zag ik dat mijn EF 24-105mm bedekt was met een laagje stof. Goh, ik had hem inderdaad al lang niet meer gebruikt. Met enige weemoed zette ik hem tussen zijn EF-broertjes en vroeg me af waarom deze ‘all-rounder’ in onbruik geraakt was.

    Na een korte overpeinzing werd me de situatie duidelijk. De EF 24-105mm lens was zowel voor zakelijke als privé-reportages mijn standaard zoomlens. Echte groothoek voor veel overzicht en een 105mm die perfect is voor een mooi portret of sfeervolle close-up. Zelfs de komst van de EF 24-70mm f/2.8 L II en later de EF 24-70mm f/4 L IS konden me niet verleiden over te stappen. Ook al omdat Lightroom de optische minderpuntjes van de EF 24-105mm (vervorming, CA) prima kan corrigeren. Dus gingen we op vakantie met het gezin, was er een feestje of moest ik een receptie vastleggen, de EF 24-105mm IS zat standaard op mijn EOS 5D (mark I, II en III)!

    Maar met de introductie van de PowerShot G7X en mijn verschoven fotografische inzichten, is de EF 24-105mm het laatste jaar niet meer actief geweest. De PowerShot G7X heeft bij familieaangelegenheden de rol van mijn EOS 5D mark III met de EF 24-105mm overgenomen en ik heb er zelfs mijn laatste vakantie mee vastgelegd (klik hier). De PowerShot is voor die ‘privé-kiekjes’ natuurlijk veel handzamer dan de EOS-EF-combi. En dankzij de lichtsterke zoomlens van de G7X - die ook van 24 mm naar 100mm zoomt - kan ik de ISO’s laag houden en kan ik spelen met scherptediepte. Met RAW heb ik bovendien alle andere kwaliteitsaspecten prima onder controle.

    Voor het ‘echte’ reportagewerk laat ik de PowerShot G7X (voorlopig nog) thuis, maar schroef ik tegenwoordig altijd een lichtsterke vastbrandpunt op mijn EOS 5D mark III. Ik weet uit ervaring steeds beter wat ik kan fotograferen met een 35, 50 of 100mm, loop tijdens een reportage rond met een vast beeldkader en weet precies wat ik fotograferen kan en wat niet. Bovendien zijn genoemde EF’s met een vast brandpunt één stop of meer lichtsterker dan de f/4 van de EF 24-105mm en dat zie je terug in beeldkwaliteit en in scherptediepte. Tijdens een sessie wissel ik hooguit één keer van brandpunt, dus ik loop ook niet voortdurend met lenzen te ‘sjouwen’.

    Mijn lensgebruik is dus duidelijk verschoven en ik signaleer die trend naar vast brandpunt ook bij fotografen in mijn omgeving. Een gezinsfotografe met veel ‘new born’ op locatie, studiowerk en bruidsreportages is sinds kort helemaal ‘verliefd’ geworden op haar EF 35mm f/2 IS (500 euro, review), EF 50mm f/1.8 STM (135 euro, review) en EF 85mm f/1.8 (350 euro, review). Optisch gezien alle drie kleine pareltjes, compact en lichtgewicht en samen nog geen 1000 euro. Dat is maar net iets duurder dan een EF 24-70mm f/4 L IS en duidelijk veel voordeliger dan een EF 24-70mm f/2.8 L II.
    Mijn EF 24-105mm f/4 L IS zal ik echter altijd trouw blijven. We hebben samen mooie momenten beleefd én vastgelegd. En als de gelegenheid zich voordoet, zal ik hem weer met veel plezier op mijn EOS 5D mark III zetten.

    Hoe is het gesteld met jouw lensgebruik? Fotografeer je ook steeds vaker met vastbrandpunt? Hoe ontwikkelt zich jouw fotografie? Laat het ons hieronder weten. We zijn reuze benieuwd.


    • Onderscheidend maandag 6 juli 2015 19:58:40
      Geplaatst door: Martin
      Herkenbaar! Een 5D3 met een 24-105 moet behalve met de G7x ook concurreren met de iphone. Om echt onderscheidend te kunnen zijn neem je dus een full frame sensor in combinatie met een lichtsterke prime, en maak je foto's met onscherpe achtergronden. Dat doet de iphone je niet na... Zelf verkies ik om dezelfde reden (als 2e camera) de eos m3 met EF-M 22mm boven de g7x. Geen zoom, wel karakter.
    • Vaste brandpunt zaterdag 11 juli 2015 19:33:33
      Geplaatst door: Jean-Marie
      Mijn vakdocent sprak dat een fotograaf nodig heeft: full frame, 24 mm, 50 mm en een 80mm lens evt aangevuld met een 100mm. Zoomlenzen bieden minder kwaliteit en zijn zoals hierboven ook geschreven duurder. Mooi artikeltje Pieter.
    • Niet alleen zondag 12 juli 2015 16:43:17
      Geplaatst door: Pieter Dhaeze
      Dank voor jullie reacties. Ik ben dus geen 'roepende in een woestijn'.
    • Vaste licht sterkte maandag 27 juli 2015 10:55:51
      Geplaatst door: Peter
      Ik heb de afgelen jaren veel zoomlenzen gehad deze werden steeds beter en toch heb ik de overstap gemaakt naar vaste objectieven omdat ik merkte dat de kwaliteit beter beheersbaar is je wordt creativer door ander stand punten te zoeken en dat je de licht omstandigheden hiermee op zoek Ik zweer bij een vaste diafragma en geen zoom Lenzen zoals 2002.8ii 1352.0 en de vaste 50 mm 35 1.4 ook de 300 2.8 500 f4 is top lenzen. Daarnaast de macro 100 2.8 ook voor een portret . Top lenzen van Canon Bedankt Pieter
    • scherpte ? maandag 27 juli 2015 11:00:27
      Geplaatst door: L. Jongema
      geachte heer P. sinds een klein aantal jaren gebruik ik de EF24-70 L, echter in het pseudo macro bereik valt de scherpte - ondanks statiefgebruik - elke keer weer tegen. Ik maak op verzoek opnamen van geprepareerde vlinders met gebruik van EX flits wat zou ik moeten veranderen om toch de details beter te kunnen weergeven? vr gr El Jee
    • herkenbaar maandag 27 juli 2015 15:43:03
      Geplaatst door: Sytse
      Zeer herkenbaar. Ik kocht bij mijn 300D in 2004 dezelfde zoom. Is altijd goed bevalen en neem nog altijd mee, maar gebruik hem steeds minder. Waarschijnlijk omdat de scherpte toch iets te wensen overlaat. Vr.gr. Sytse
    • Inzichten veranderen dinsdag 28 juli 2015 08:06:41
      Geplaatst door: Hugo van Ool
      Na mijn aanschaf van een 6D heb ik geinvesteerd in glas, 16-36 II, 70-200 2.8, 24-105, en zelfs de 50 1.2 en 85 1.2. Hier heb ik veel foto's mee gemaakt. Sinds een half jaar de 28-300 L gekocht, tweede hands. Daarnaast alleen nog maar met deze lens gefotografeerd omdat deze zo veelzijdig is, ondanks de wat mindere kwaliteit. Met de komst van de 5ds welke ik in de toekomst wil aanschaffen, ben ik weer terug aan het gaan naar de kwalitatieve lenzen en heb zelfs een 11-24 F4L gekocht. Wat is de waarheid? Iedereen bepaalt dit voor zijn eigen, vaak sterk beïnvloed door de grootte van je eigen beurs.
    • Net hetzelfde woensdag 29 juli 2015 20:19:30
      Geplaatst door: Peter Janssen
      Net als Pieter, de 24-105 is mijn meest gebruikte (uit mijn assortiment van 11 objectieven) op m'n 5D markII , m'n 50D's en m'n 7D markII Ben begonnen met de 24-105 op m'n 500D die nu al een tijdje in de kast blijft liggen .
    • Creatief woensdag 29 juli 2015 21:11:21
      Geplaatst door: Erwin
      In het analoge tijdperk fotografeerde ik altijd met een 50 mm lens en mijn vertrouwde EOS5 camera. Met de overstap naar digitaal gestart met een 450D en natuurlijk de zeer praktische zoomlenzen, waaronder recent aangeschafte EF70-200 f2.8L II USM voor meer detail in lichtzwakkere omgevingen. Toch spreekt het bovenstaande mij wel aan: met een vast brandpunt ga je gerichter nadenken over je fotografie-werk. Ik ga mijn set binnenkort aanvullen met een 40 mm f2.8 STM. lekker plat, licht en leuk geprijsd!

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.
     
     
      

Volgende camera?

Wat wordt je volgende camera?

Volgende lens?

Van welk merk wordt je volgende lens?

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.