EIZO CG2730

door Pieter Dhaeze op woensdag 25 oktober 2017

Elke vrijetijds- en pro-fotograaf zou groot belang moeten hechten aan een goed beeldscherm. Want waarom veel tijd, moeite en geld investeren in je camera, lenzen, instellingen en workshops en fotoreizen als je vervolgens de resulterende foto’s niet betrouwbaar kunt beoordelen op kleur, helderheid, contrast en scherpte. Van een goede monitor kun je vele jaren plezier hebben, waarbij je de garantie hebt dat je je foto’s nooit meer door een ‘roze bril’ bekijkt. Persoonlijk vinden we dat een hele geruststelling.

ColorEdge-CG2730

EIZO CG2730
Reden voor dit artikel is dat we regelmatig ‘in het veld’ en bij evenementen van vrijetijdsfotografen horen dat ze een monitor nog steeds als sluitpost zien in hun fotogereedschap. Veel werken zelfs op een laptop, waarbij ze in zeer wisselende omgevingen onder steeds wisselende kijkhoeken hun foto’s bekijken en bewerken, terwijl alleen een gekalibreerde vaste monitor in een vaste werkruimte de enig goede referentie is.

De toekenning van een EISA 2017 Award voor de EIZO CG2730 is bovendien een prima aanleiding om deze monitor naar de studio te laten komen. De EISA is zeer te spreken over dit prachtige 27”-beeldscherm voor fotografen.

EIZO-CG2730-eisa2017

We hebben de CG2730 niet uitgebreid getest, want de beeldkwaliteit van ColorEdge-monitoren is al jaren een klasse apart en laat niets te wensen over voor de vrijetijds- en pro-fotograaf. We hebben gewoon een tijdje met Photoshop en Lightroom gewerkt op dit beeldscherm, waarbij we onder andere gebruik gemaakt hebben van de ingebouwde hardwarematige kalibratie. Dat werkt prima en als we de weergave (kleur, helderheid en contrast) vergelijken met de output van onze Canon iPF6450, dan zijn we dik tevreden. De afdrukken uit deze printer sluiten perfect aan met wat we op het beeldscherm zien.

Fijn is ook de grotere werkruimte van de CG2730 (27 inch, 2560 x 1440) ten opzichte van onze eigen EIZO CX240 (24 inch, 1920 x 1200). Zonder dat menu’s onleesbaar worden ten gevolge van een te hoge schermresolutie (109 ppi vs. 95 ppi) krijgen we op een 27”-scherm met QHD-resolutie veel meer werkruimte in Photoshop en Lightroom. Wil je meer informatie over het verschil tussen een 24”- en 27”-monitor, lees dan dit artikel op EOSzine (klik hier).

Samenvatting
Zoals gezegd hebben we de CG2730 niet uitgebreid getest en alleen onze standaard testbeelden bekeken in Photoshop (klik hier). Dat ziet er allemaal goed uit: homogeen en neutraal, waarbij we ook kleine nuances in de primaire kleuren fysiek visueel kunnen onderscheiden, zoals bijvoorbeeld 255, 252, 252 (heel licht rood) ten opzichte van 255, 255, 255 (volledig wit).

Wil jij kijken of jouw monitor dat ook kan, download dan het onderstaande testbestand en bekijk het in Photoshop in een werkomgeving met een gedempte, constante verlichting. Kun je de overgangen in de patches met enige moeite zien, dan werk je op een prima - gekalibreerde - monitor. Zijn alle vlakken homogeen, dan wordt het tijd om je beeldscherm te kalibreren en helderheid en contrast goed in te stellen. Lukt het dan nog niet om onderscheid te zien, dan wordt het misschien wel eens tijd voor een nieuwe monitor, zoals een EIZO-model uit de CS-, CX- of CG-serie. Een prima cadeau voor de aankomende feestmaand. Je zult er vele jaren plezier van hebben.

patches AdobeRGB

Uitgebreide productinformatie: klik hier

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.