High-end tilt-shift (6); Port of Antwerp

door pjcdhaeze op dinsdag 24 juli 2018

Al een tijd liep ik rond met het idee om met mijn camera eens de Antwerpse Havens in te trekken. Op Google had ik al plaatjes voorbij zien komen van terminals en olieraffinaderijen die ’s-nachts in het licht baden en dat sprak tot mijn verbeelding. Maar industrie is geen voor de hand liggend onderwerp als architectuur of landschap. Industrie associeer je al snel met grauwe fabrieken en rokende schoorstenen. Maar mijn uitdaging was om te laten zien dat zoiets ook heel anders kan.

Ook was ik erop gebrand om er mijn Canon TS-E 24mm f/3.5L mark II aan de tand te voelen. Waarom juist die lens? Omdat deze tilt-shift lens vooral excelleert op het gebied van architectuur en landschap wat zeker overeenkomsten heeft met industrie. De Canon TS-E 17mm f/4L vind ik voor industrie te wijd en de Canon TS-E 50mm f/2.8L Macro heeft in de meeste gevallen net te weinig beeldhoek. Tel daarbij op de world class detailweergave, microcontrast en kleurweergave van de TS-E 24mm f/3.5L mark II en je weet dat dit de perfecte lens voor deze klus is.

Zeker in combinatie met de 50 MP Canon EOS 5DsR heb je een combo, waarmee je schitterende platen kunt schieten. Vergis je niet in ‘s-nachts fotograferen! Het vraagt om opperste concentratie, omdat handmatig scherp stellen met Live View niet gemakkelijk is en je voortdurend instellingen moet checken. Uiteraard schiet ik dan op statief in de manuele stand, zodat ik maximale controle heb over de camera. Bij daglicht gaat alles wat makkelijker, maar night shootings zijn daarentegen spannend!

Want wat een avontuur was het! De laatste twee weken heb ik er welgeteld drie nachten rondgedoold op zoek naar locaties en invalshoeken met zicht op schepen, terminals en olieraffinaderijen. Natuurlijk had ik vooraf de nodige research gedaan, maar ‘op de grond’ ziet het er toch allemaal anders uit dan op je computerscherm. En vergeet niet dat de meeste bedrijfsterreinen ontoegankelijk zijn waardoor het lastig wordt spots te scouten. Mijn navigatie heeft veel overuren gemaakt.

In mijn enthousiasme ben ik hier en daar wel ‘s een kade opgereden wat misschien niet strikt volgens het boekje is. Desondanks heb ik weinig of geen last gehad van security met uitzondering van het gebied met de containerterminals. Want daar rijdt ’s nachts overijverig veiligheidspersoneel rond in uniform en busjes met corporate security. Om de haverklap werd er op mijn vingers getikt en zelfs verteld dat het niet is toegestaan om vanaf openbaar terrein containerterminals te fotograferen.

Nu trek ik dat ten zeerste in twijfel, maar het laatste wat je in het holst van de nacht wilt is een verhitte discussie met een beveiliger. Vandaar dat ik weinig of geen beelden heb van de oh zo fotogenieke, bedrijvige containerterminals. Maar dat mag de pret niet drukken. Alle hier afgebeelde foto’s zijn dus (op statief) met de Canon EOS 5DsR en Canon TS-E 24mm f/3.5L mark II geschoten. Zoals altijd in deze lichtomstandigheden schiet ik multi exposure, zodat ik in de editing het licht optimaal kan balanceren.

Dat deed ik de laatste tijd met de EOS 5DsR build in bracketing mode, waarmee je zelfs tot 7 verschillende belichtingen kunt schieten zonder de camera aan te raken. Makkelijk, maar ik ben toch teruggegaan naar handmatig instellen, omdat je dan meer controle hebt over de belichtingsreeks. Vooral de uiterst krachtige lampen op schepen en kades creëren overstraling in je foto’s, die je kunt modereren met een flink onderbelichte RAW. Dat kan met HDR maar meestal kies ik voor DRI of EF.

Dat staat voor Dynamic Range Increase en Exposure Fusion, technieken waarbij je verschillend belichte RAW’s in Photoshop als lagen over elkaar legt en dan manueel tot een ideale lichtbalans komt waarbij je tekening behoud in donkere partijen en hooglichten. Dat is bepaald geen klus voor beginners, maar met veel oefening en Youtube tutorials krijg je dat absoluut onder de knie met prachtige resultaten. Het zit allemaal in een optimaal belichte RAW, maar je moet het er wel uit peuteren. 

Ik ben zo enthousiast over het eindresultaat, dat ik een nieuwe categorie ‘Industrieel’ ga toevoegen aan de visuele content van mijn Canon TS-E tilt-shift Masterclasses. Want ook hier excelleren Canon tilt-shift lenzen! Welke de andere categorieën zijn? Hier komen ze: architectuur, interieur, panorama, miniatuur, food, product, landschap en portret. Onvoorstelbaar hoe breed inzetbaar Canon TS-E lenzen zijn! En los van de speciale effecten is alleen de image quality al om van te watertanden.

Misschien dat je na het lezen van dit blog enthousiast bent geworden. Neem dan een keer deel aan een Canon TS-E tilt-shift Masterclasses, die ik regelmatig geef bij Nederlandse en Vlaamse Canon Pro Dealers, zoals 15 september bij CameraNu (klik hier)!

Tony Vingerhoets

23 juli 2018, Weelde, België

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.