Communicatiestrategie van een fotograaf

door pjcdhaeze op maandag 25 maart 2019

Afgelopen week publiceerde ik een zestal portfoliodocumenten (klik hier). In die documenten kijk ik op een andere manier naar de foto’s die ik als architectuur-fotograaf door de jaren heen maakte. Niet louter als interieur of exterieur, maar heel specifiek gerangschikt op de functie van de gebouwen die voor mijn lens kwamen.

Er kwamen veel positieve reacties op, en de documenten passen perfect in een communicatie-strategie die je als fotograaf kunt voeren. Dit is eigenlijk geen onderwerp voor een wat meer technisch getinte website als EOSzine, maar op verzoek van Pieter Dhaeze beantwoord ik de vraag: hoe communiceer ik als professioneel fotograaf die zijn inkomsten louter uit fotografie (in opdracht) vergaart? 

1. Communicatie is cruciaal
Misschien een dooddoener, maar daarom niet minder waar. Je kunt nóg zo’n mooie foto’s maken, maar als mensen je niet weten te vinden doe je dat alleen maar voor jezelf. Er zullen dan weinig mensen aan de bel trekken om voor hén foto’s te komen maken, tegen betaling nog wel. Communicatie is vandaag de dag vooral online, en daar moet je je kanalen zorgvuldig kiezen.

2. Durf te kiezen
Voordat je gaat communiceren, moet je natuurlijk wel weten wát je gaat vertellen. Als dat voor jezelf niet 100% helder is, zal het dat ook voor niemand anders worden! Keuzes maken is onvermijdelijk.

3. Website is alles
De spil in mijn communicatiestrategie is mijn website. Die moet stáán. In een klap raak zijn. Mensen komen niet een tweede keer kijken, en ze blijven doorgaans ook niet heel lang. Ook hier is kiezen heel belangrijk, en tijd investeren, bij voortduring. Er is niks zo irritant als een site die niet up-to-date is.

4. Luister naar je markt
Wat is dan belangrijk op je site? Je kunt niet alles zelf verzinnen, en een goede inhoud begint bij goed te luisteren naar de opdrachtgevers waar je mee te maken hebt. Wat voor vragen stellen ze? Wat is trending op het web? Dat is belangrijk om goed op te slaan, want daar kun je dan op inzoomen door bijvoorbeeld blogs te schrijven.

5. Blijf altijd positief
Communiceer altijd vrolijk en positief. Ook als het even niet meezit, zo is mijn ervaring als zzp-er, blijf doorgaan en het kwartje valt vanzelf de goede kant op. Het is niet erg om afgewezen te worden. Afwijzingen zijn in het zakelijk verkeer nooit persoonlijk. Ik hoor zo vaak dat een potentiële opdrachtgever mijn werk mooi vindt, maar nu om allerlei redenen geen opdracht voor me heeft. Is niet erg, je weet immers nooit wat de toekomst brengt. Het belangrijkste is dat ze mijn werk mooi vinden. En:

6. Bouw aan contactmomenten
Maar opdrachtgevers moeten je natuurlijk niet vergeten, wat best kan gebeuren in de drukte van alledag. Zorg daarom voor steeds nieuwe content op je site en vind manieren om die onder de aandacht van je potentiële klanten te brengen.

7. Verbeter jezelf
Sta nooit stil. Er is overal zo veel kennis beschikbaar, al dan niet gratis, dat het altijd mogelijk is om jezelf te blijven verbeteren op hetgeen je kunt: mooie foto’s maken.

Rob van Esch
Ruimtes in beeld

www.ruimtesinbeeld.nl

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.