Review | RF 24-70mm f/2.8L IS

door Pieter Dhaeze op donderdag 24 oktober 2019

De familie standaarzoomlenzen van Canon (24/28mm-70/105mm) is het grootst van al hun andere brandpuntfamilies. De lichtsterke 24-70mm f/2.8 is daarin hun ‘pater familias’. Ten behoeve van het EOS R-systeem heeft Canon de RF 24-70mm 2.8L IS uitgebracht om samen met de RF 15-35mm 2.8L IS en de RF 70-200mm 2.8L IS de nieuwe ‘holy trinity’ van spiegelloos full-frame te worden. Met die drie lenzen in je tas kun je 95% van de onderwerpen in alle situaties op het hoogste kwaliteitsniveau vastleggen.

RF24-70mm-klein

RF 24-70mm 2.8L IS
De nieuwe RF 24-70mm 2.8L IS is dus speciaal ontworpen als lichtsterke standaardzoomlens voor het EOS R-systeem en zal dus zeker in het oog springen van de professionele reportage- en bruidsfotograaf. Uniek voor een Canon 24-70mm 2.8 is dat deze RF-versie voorzien is van beeldstabilisatie. Vooral bij foto’s van onbeweeglijke objecten en voor vloeiende filmopnamen is die beeldstabilisatie bij 1/30s of langer een welkome functie op een standaardzoomlens. Heb je echter bewegende mensen in de zoeker, dan moet je met 1/60s of korter fotograferen en de beeldstabilisatie zal dan bij 70mm alleen eventuele onscherpte door beweging van de camera corrigeren.
De RF 24-70mm 2.8L IS is een ‘klassieke’ RF-lens. Dus zonder afstandsschaal en met een control-ring. Duurzaam uitgevoerd, strak ontworpen en met een prettige scherpstel- en zoomring. De autofocus is lekker snel, wat we gewend zijn van L-lenzen in dit segment (EF en RF). De vergroting van de lens is 1:4 bij 70mm, dus 14 cm vult dan de breedte van het beeld en is daarmee redelijk 'close-up'.
De filtermaat is 82mm en dat sluit aan bij de filtermaat van zijn nieuwe RF groothoekzoom- en telezoom-‘broertjes’.

Beeldkwaliteit
Zoals verwacht laat de RF 24-70mm 2.8L IS weinig steekjes vallen als het gaat om beeldkwaliteit. Bij het grootste diafragma zijn de vignettering en vervorming gering, de chromatische aberratie is nagenoeg afwezig en de scherpte is vooral in het centrumgebied gelijk aan L-lenzen met een vast brandpunt in dat bereik. Bij f/2.8 maak je scherpe foto’s en met een stopje diafragmeren (f/4) wordt het beeld echt haarscherp. Opvallend is echter dan de hoeken een beetje achterblijven in scherpte. Dat is bij de RF 28-70mm 2L duidelijk beter (klik hier). Deze lens is dus nog een klasse beter dan zijn ‘kleine’ broertje.

Alle foto's genomen met EOS RP en RF 24-70mm 2.8L IS 
IMG_5609-klein IMG_5631-klein
IMG_5637-klein IMG_5682-klein
IMG_5684-klein portret-studio-klein

Bij een f/2.8-lens gaat het behalve om scherpte ook om onscherpte, van de achtergrond. Het bokeh van de RF 24-70mm 2.8L IS is heel prettig. Het zorgt dat het haarscherpe hoofdonderwerp door een lekker ‘zachte en smeuïge’ achtergrond wordt omringd.

 Alle foto's genomen met EOS RP en RF 24-70mm 2.8L IS
testcase-klein

De RF 24-70mm 2.8L IS heeft naast een - letterlijk - grote broer (RF 28-70mm 2L) ook een ‘klein’ broertje in de vorm van de RF 24-105mm 4L IS (klik hier). Deze lens is misschien dan wel een stopje minder lichtsterk, maar zijn beeldkwaliteit is nagenoeg gelijk aan die van de nieuwe RF 24-70mm 2.8L IS. In de hoeken doet de RF 24-105mm het zelfs beter. Tel daarbij op dat je met de RF 24-105mm 4L IS 1,5x verder kunt zoomen (portretten, close-ups) én dat hij lichter, kleiner en goedkoper is, dan is deze f/4-‘benjamin’ een zeer aantrekkelijke RF-optie als all-round standaardzoomlens op zowel de EOS RP als EOS R. Zelfs voor de professionele fotograaf.

Pixel-peepen
Dat we hier niet heel uitvoerig ingaan op de beeldkwaliteit van de RF 24-70mm 2.8L IS, ligt in het simpele feit dat de beeldkwaliteit van L-lenzen in dit prijssegment (1000+ euro) al enkele jaren zo goed is dat het het registratievermogen van het menselijk oog bij de meest gangbare publicatievormen duidelijk overstijgt. We kunnen alleen nog verschillen ‘zien’ op 100% in Photoshop en met het toenemen van het aantal pixels (>30 Mp), is dat vergelijkbaar met het bestuderen van een dia onder een microscoop. Alleen bij vergrotingen ter grootte van een wand en dan op een meter afstand (te dichtbij), zal iets van lensfouten te bespeuren zijn. Eventuele onscherpte zal eerder veroorzaakt worden door beweging van camera of onderwerp of door onjuiste scherpstelling.

EF-alternatieven
Vergelijk je de RF 24-70mm 2.8L IS met de EF 24-70mm 2.8 mark II (via de EF-EOS R adapter), dan is de beeldkwaliteit iets beter dan van zijn EF-broer, maar geen reden om over te stappen. Die overstap is wel significant als je van de EF 24-70mm 2.8 mark I komt. In beide gevallen krijg je er met de RF 24-70mm 2.8L IS beeldstabilisatie bij, wat tot op heden bij de 2.8-versies van de EF 24-70mm heeft ontbroken. Als alternatief voor de nieuwe RF-lens zou je ook de EF 24-70mm 4L IS kunnen overwegen (met adapter). Je levert dan op alle fronten iets in (vaak beeldvullend of op A4 niet zichtbaar), maar hij is voordeliger, kleiner en je krijgt er ook een 1:2 macro voor terug en dat kan op een reportage onderscheidende beelden opleveren.

24-70-vergelijk-klein

Drie-eenheid: f/2.8 of f/4?
Ben je een all-round fotograaf en wil je alle brandpunten van 16 tot 200mm in je tas, dan kun je bij het R-systeem kiezen voor het in de inleiding genoemde f/2.8-trio (gezamenlijk ca. 8000 euro, ca. 3 kg). Of je kunt de RF 24-105mm 4L IS uitbreiden met de fantastische EF 16-35mm 4L IS (klik hier) en de geweldige EF 70-200mm f/4 L IS II (klik hier). Samen met een EF-EOS R adapter kosten die drie lenzen dan ‘slechts’ ca. 3500 euro en je hebt bijna 1 kg minder in je fototas. Het enige dat je inlevert is een stopje licht, wat bij de prima hoge ISO’s van de huidige full-frame camera’s meestal geen probleem hoeft te zijn.

Samenvatting
De RF 24-70mm 2.8L IS is een toplens, die moeiteloos past in de hoge beeldkwaliteit die je van een f/2.8-‘drie-eenheid’ van 15/16mm tot 200mm mag verwachten. Voor veel professionals die overstappen naar spiegelloos full-frame (EOS R-systeem) zal deze lens hun standaardzoomlens worden op reportage, waarbij ze voor het eerst kunnen profiteren van beeldstabilisatie op hun 24-70mm 2.8!
Heb je dat extra stopje lichtsterkte niet nodig, dan is de RF 24-105mm 4L IS echter een fantastisch alternatief en een ‘no-brainer’. Niet alleen voor de gevorderde vrijetijdsfotograaf, maar zelfs voor de pro. Die laatste hoeft zich voor deze lens niet te ‘schamen’.

Meer informatie en specs: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.