Review | Canon EOS M6 mark II

door Pieter Dhaeze op dinsdag 10 december 2019

Gelijktijdig met de EOS 90D, een 32 Mp APS-C DSLR (review), heeft Canon eind augustus 2019 ook de EOS M6 mark II geïntroduceerd. Een camera die veel specificaties deelt met de EOS 90D, maar behoort tot het segment ‘spiegelloos’ (APS-C MILC). De EOS M6 mark II is de opvolger van de EOS M6 én de EOS M5 tezamen en zijn komst geeft aan dat Canon nog veel aspiraties heeft met het EOS M-systeem. In dit artikel onze ervaringen.

EOSM6II-klein

Ontwerp en uitvoering
Een van de eventuele voordelen van spiegelloze camera’s is de mogelijkheid om body en lenzen compacter uit te voeren, zodat een dag fotograferen fysiek minder belastend is voor rug, nek, schouders, armen en/of pols. Bij een camera met een full-frame sensor is het verschil tussen DSLR en MILC in compactheid niet echt sensationeel, vooral niet als gewerkt wordt met lichtsterke lenzen. Dit in tegenstelling tot spiegelloos APS-C. Dit wordt bewezen door het verschil in de afmetingen en gewicht tussen de EOS M6 mark II en de EOS 90D, beide met standaard zoomlens. Bekijk onderstaande aanzichten en het zal duidelijk zijn dat het EOS M-systeem (body + lens) een zeer gunstige sensor/body-verhouding heeft en dus ideaal is voor de ambulante fotograaf (reis en reportage).

M62-90D-met-lens-klein

EOSM62-EOS80D-EOSRP-EOS5D4-groot-klein

Zo’n compacte body ging in den beginne vaak ten koste van de ergonomie en de grip (en dus de bediening), maar wat ons betreft is daar bij de EOS 6D mark II geen sprake van. De grip is diep genoeg voor drie vingers aan de voorzijde en een slimme uitstulping op de achterzijde dient als solide duimgrip. Dit grip-ontwerp in combinatie met het lichte gewicht laat je de camera een hele dag ongemerkt – maar toch stevig – in de hand houden. Een simpel polsriempje maakt zo de halsriem overbodig en je bent dus veel meer ‘stealth’ op pad met deze APS-C MILC dan met een APS-C DSLR als de EOS 90D.

IMG_1610-klein IMG_1611-klein
IMG_1612-klein IMG_1613-klein

EF-M lenzen
Een compacte body als de EOS M6 mark II vraagt om compacte lenzen. De EF-M 18-150mmm is dan een ongelooflijk lichte all-round reportagelens met creatieve zoom (290g, ruim 8x zoom, 28-240mm eq., review). Kies je daar de EF-M 11-22mm f/4-5.6 groothoek (220g, review) bij en de lichtsterke EF-M 22mm f/2 (105g, review), dan weegt je fototas(je) iets meer dan 1kg. En daarmee heb je voor elk onderwerp de ideale beeldhoek binnen handbereik. Wij zouden daar dan zelf ook nog de EF-M 32mm f/1.4 (review) bij nemen, een optisch juweeltje voor bijvoorbeeld portret, product of close-ups.

Bediening en mogelijkheden
De EOS M-serie wordt steeds meer volwassen. Dat zie je niet alleen aan het doordachte ontwerp van de EOS M6 mark II, maar ook aan de bediening van deze camera. Met twee instelwielen, een grote mate van personalisatie van de knoppen, het handige My menu, het snelle Quick menu en met sleep-AF is elke instelling binnen handbereik. Na enige tijd verloopt de bediening nagenoeg gedachteloos. Slim is bijvoorbeeld het tweede instelwiel bij je duim. Door een druk op de knop DIAL FUNC. kun je daarmee snel ISO, drive, AF-modus, witbalans en flitsbelichtingscompensatie aanpassen. Een aparte vermelding krijgt de nieuwe MF/AF-schakelaar op de achterzijde (met AF-ON), zodat je bij EF M-lenzen niet meer diep in een menu hoeft te gaan om (tijdelijk) handmatig te kunnen scherpstellen.

eosm62-youtube

Bij de mogelijkheden mogen we niet de draadloze communicatie van deze EOS-camera vergeten. Met de komst van bluetooth op de nieuwste EOS-modellen is het verbinden en verbonden blijven met je telefoon een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt zo dus snel foto’s overzetten en delen met de rest van de wereld.

Stille sluiter
De mechanische sluiter van een camera kan in stille ruimtes toch nog redelijk luid klinken. We zijn dan ook blij met de aanwezigheid van een elektronische – stille – sluiter (klik hier) bij de EOS M6 mark II. Heerlijk. Wel oppassen dan voor ‘rolling shutter’, dus bij voorkeur niet gebruiken bij beweging van camera of onderwerp.

Qua mogelijkheden doet de EOS M6 mark II niet onder voor zijn grote broer, de EOS 90D. Het kloppend hart van beide camera’s is een DPAF sensor met 32,3 miljoen pixels die aan de gang gehouden wordt met een snelle DIGIC 8-processor. Die heeft zoveel rekenkracht dat de EOS M6 mark II een ‘motordrive’ heeft van 14 fps mét AF en zelfs een RAW-burst van 30 fps. Dat is dus eigenlijk één seconde ‘filmen’ met 30 RAW-frames per seconde van 6960 bij 4640 pixels, vergelijkbaar met 7K-video!!!
Over filmen gesproken. De EOS M60 mark II neemt video op in 4K (zonder crop) met 30 fps met behoud van snelle AF (DPAF), met gezichts/oogherkenning en met beeldstabilisatie. Samen met de aansluiting voor een externe microfoon dus ideaal voor de gevorderde vlogger. Verder kun je in 1080p opnemen met 60 fps (2x slowmotion) én autofocus of zelfs met 120 fps (4x slow motion), maar dan zonder AF.
Wil je alle mogelijkheden van de EOS M6 mark II weten, kijk dan in de uitgebreide lijst op de productpagina van deze camera (klik hier).

EVF
De EOS M6 mark II kan zo compact zijn, omdat een oogzoeker (EVF) ontbreekt. Dat lijkt een gemis, maar zo’n lichte en compacte camera is heel creatief met één hand te gebruiken waarbij het kantel lcd-scherm dient als zoeker. Wil je toch met een oogzoeker werken, dan is de EVF-DC2 los verkrijgbaar. Deze EVF heeft een hoge scherpte en snelle verversing. En dat werkt heel prettig.

Prestaties en beeldkwaliteit
Zoals we al aangegeven hebben, heeft de EOS M6 mark II met de DIGIC 8 een supersnelle processor, die je - ondanks de grote datastroom van 32 miljoen pixels - zelden laat wachten. In combinatie met snelle Dual Pixel AF die ook bij weinig licht zijn doel weet te vinden, mis je zelden een fotomoment. De snelle ‘motordrive’ met prima tracking bij voldoende licht volgt bewegende onderwerpen zonder loslaten en dat maakt de camera voor de vrijetijdsfotograaf ook prima geschikt voor registratie van spelende kinderen, rennende huisdieren en voor buitensporten.

Accu
De EOS M6 mark II gebruikt dezelfde accu als de EOS RP (LP-E17). Tijdens de gehele testduur van enkele dagen hebben we de accu slechts één keer hoeven opladen. Opvallend goed voor een spiegelloze camera. Ondanks deze prima prestatie is het toch raadzaam altijd een tweede volle accu in de buurt te hebben.

De beeldkwaliteit van de EOS M6 mark II is gelijk aan die van de EOS 90D, waarvoor we bij deze dan ook naar verwijzen (klik hier, 140MB). De detailscherpte van deze camera’s is – met de juiste lens – ongekend hoog en mits goed belicht, zijn ISO’s tot 800 à 1600 prima bruikbaar voor doorsnee publicatiedoeleinden. Ook het dynamisch bereik is vergelijkbaar met die van de EOS 90D, dus in RAW kun je uitstekend schaduwen opentrekken zonder dat daar ‘vuile ruis’ bij tevoorschijn komt.

Video
De videokwaliteit van de EOS M6 mark II is prima geschikt voor de vrijetijdsfilmer en de YouTube-vlogger. Natuurlijk kun je kiezen tussen 1080p en 4K, bij verschillende framesnelheden, maar we hebben het idee dat de kwaliteit van de lens meer bepalend is voor de scherpte van de video, dan de opnameresolutie. Dus misschien kun je beter vloggen met een EF-M 22mm of EF-M 32mm bij 1080p dan bij 4K met de EF-M 15-45mm kitlens. We gaan dat nog eens nader onderzoeken.

IMG_8617-klein IMG_8637-klein
IMG_8648-klein IMG_8735-klein
IMG_9068-klein IMG_9080-klein

Overstappen
We kunnen een lang verhaal houden over wie wanneer moet overstappen naar de EOS M6 mark II, maar voor ons is het duidelijk dat deze camera in combinatie met compacte EF-M-lenzen dé keuze is voor iedereen die met een echt klein systeem wil fotograferen (én filmen) zonder concessies te doen aan beeldkwaliteit, snelheid en mogelijkheden. Dus de frequente reiziger en de familie- en reportagefotograaf, die meer wil dan het standaardkiekje.
Is compactheid geen topprioriteit, dan is de EOS 90D ook een heel interessante keuze, vooral als je veel vanaf statief werkt (macro, product) of met zwaardere/langere lenzen werkt (vogels, wildlife).

Focus stack met EF 100mm 2.8L IS op EOS M6 mark II (klik op foto voor volle resolutie)
stack-blad-klein

Samenvatting
Konden we laatst met enige stelligheid concluderen dat de EOS 90D (review) de beste APS-C DSLR is die Canon ooit gemaakt heeft, dan gaat het predicaat van beste camera in het segment APS-C MILC naar de EOS M6 mark II. Wat ons betreft is met deze camera het EOS M-systeem, na de zeer verdienstelijke EOS M50, volwassen geworden. En hopelijk wordt dit verder bevestigd door de komst van meer ‘pro-level’ EF-M-lenzen, zoals nu de EF-M 32mm f/1.4.

Zien we nog verbeterpuntjes? Wat ons betreft graag een variangle lcd-scherm in plaats van een kantelscherm. Ook willen we meer controle over het (automatisch) wisselen tussen EVF en LCD. En tot slot graag een apart compartiment aan de zijkant voor de SD-kaart. Als je nu bij de EOS M6 mark II vanaf statief werkt met een snelkoppelplaatje, dan kun je aan de onderzijde de SD-kaart niet wisselen. Niet handig als je bijvoorbeeld veel filmt met statief of handgrip.

Meer informatie en specificaties: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier