Review | HG-1000TBR en DM-E100 voor vloggers

door Pieter Dhaeze op dinsdag 03 maart 2020

Dankzij het gemak waarmee je tegenwoordig filmpjes maakt en publiceert is vloggen anno 2020 behoorlijk populair. En Canon heeft daarin dankzij zijn compacte camera’s in de PowerShot – en EOS M-serie een groot marktaandeel. Het gaat daarbij niet alleen om de eenvoudige bediening, de goede autofocus of de mooie kleuren, maar ook om de beschikbaarheid van onmisbare accessoires. In dit artikel een korte kennismaking met een multifunctionele handgrip, de HG-100TBR, en een compacte externe microfoon, de DM-E100.

lifestyle-hg-100brt

Videokwaliteit
De kwaliteit van een video wordt natuurlijk bepaald door de beeldkwaliteit en Canon doet het op dat punt erg goed, vooral voor wat betreft de kleuren rechtstreek uit de camera. Ze hebben dan ook veel ervaring uit hun cine-producten.
Videokwaliteit wordt echter ook bepaald door de vloeiendheid van de beweging en het opgenomen geluid. Om die beide op een hoger niveau te brengen heeft Canon eind 2019 een multifunctionele handgrip en een compacte externe microfoon, respectievelijk de HG-100TBR en de DM-E100 geïntroduceerd. Deze producten zijn voor wat betreft uitvoering en prijs speciaal gericht op de vrijetijdsvlogger. Handig is natuurlijk de meegeleverde (en klikbare) remote BR-E1, zodat je van afstand je eigen films kunt starten.

• HG-100TBR
De handgrip is uitgevoerd in kunststof en is daarom licht, maar zonder stabiliteit in te leveren. Als de camera en lens onder de kilo blijven, dan staat de HG-100TBR behoorlijk stabiel. De grip ligt verder goed in de hand en de losse afstandsbediening is heel slim geplaatst, zodat je met je duim eenvoudig de camera kunt bedienen: starten/stoppen, scherptellen en met een powerzoom-lens zelfs zoomen. De kop is kantelbaar en draaibaar. De aparte accessoirehouder kan op vier manieren worden ingeschoven en zo kun je bijvoorbeeld de microfoon heel concreet plaatsen ten opzichte van de geluidsbron.

DM-E100 HG-100TBR
HG-100TBR_DM-E100 IMG_1801

• DM-E100
De externe stereomicrofoon, DM-E100, is van het type omni-directioneel met de nadruk op de voorzijde. Ze neemt dus omgevingsgeluiden op, maar geeft voorrang aan bijvoorbeeld het stemgeluid van het onderwerp. De geluidskwaliteit is duidelijk beter dan van de interne microfoon en ook voorkom je met een externe microfoon aanraakgeluid bij bediening van de camera. De microfoon wordt geleverd met een zogeheten windscherm (soort pruikhoes) om ruis door wind te verminderen.

Gebruik
Zowel het koppelen van de Bluetooth van de afstandsbediening, de montage van camera en het inpluggen van de microfoon is simpel en verloopt zonder problemen. Het geheel is met een EOS M6 mark II niet zwaarder dan 800 gram en dus zonder problemen langere tijd met een gestrekte arm voor je te houden. Met het opklapscherm van de EOS M6 mark II heb je altijd goed zicht op het kader en de gezichtsherkenning zorgt ervoor dat de autofocus je niet uit het oog verliest. De videobeeldstabilisatie van de EOS M6 mark II zorgt voor vloeiende beweging. Op hoge kwaliteit vloggend over straat of een evenement lopen, was nog nooit zo eenvoudig.

Bluetooth

Samenvatting
Met de HG-100TBR en de DM-E100 doet Canon volgens ons veel vloggers een groot plezier. Met een investering van ongeveer 200 euro verhoog je de stabiliteit én de geluidskwaliteit van je video-opnamen en dus gaat je videokwaliteit een grote stap vooruit. Zo kun je je nog beter onderscheiden van de ‘telefoonvlogger’.

hg-100tbr-youtube

HG-100TBR productinformatie: klik hier
DM-E100 productinformatie: klik hier