Flitsportretten op bedrijfslocatie

door pjcdhaeze op woensdag 06 mei 2020

Bedrijven zien steeds vaker de waarde van goede portretfoto's van directie en personeel op hun website en bij persoonlijke communicatie, zodat de klant letterlijk een gezicht heeft bij de organisatie. In het kader van dat besef kreeg ik onlangs opdracht om een groot aantal medewerkers op locatie te fotograferen.

De sessie vond plaats bij de opdrachtgever op kantoor. In de centrale hal bevindt zich een mooie groene (mos)wand en gezien de werkzaamheden van het bedrijf wilden ze dit graag in de foto’s terug zien.
Bij een dergelijke opdracht overleg ik altijd eerst met de opdrachtgever. Wat zijn de wensen?
En naar aanleiding daarvan maak ik dan een soort ‘lichtplan’. Dit hoeft niet perse op papier, maar ik denk er dan altijd wel over na hoe ik dit aan ga pakken. Het doel is dan ook om van elke medewerker een identiek portret te maken, dezelfde stijl is dan echt belangrijk!

• Hier zie je het resultaat, zo krijg je een mooie eenduidige stijl. 


Het gebruik van flitslicht op locatie
Ik gebruik bij dergelijke opdrachten dan ook altijd flitslicht, zo heb ik het licht altijd in de hand en ben ik zelf ‘in control’.
Bij deze foto’s maakte ik gebruik van twee flitslampen:
● één voor de belichting van de personen. Deze staat staat een stukje rechts naast mij. Dit is de Godox AD 600Pro, heel vaak mijn hoofdlamp.
● één voor de belichting van de achtergrond: Deze staat achter de persoon en dit is de Godox AD200Pro, hierop heb ik een ronde lamp geklikt, zodat het een mooie ronde lichtbundel geeft.

• De opstelling van de flitsers

Positionering van de personen
De te portretteren personen laat ik, zoals je ziet, altijd (voor de kijker) een tikkeltje naar rechts draaien. Dit is een detail, maar werkt voor het gebruik voor op LinkedIn altijd goed. Dan staat de persoon namelijk naar zijn/haar pagina toegedraaid. Dit geeft een fijnere kijkrichting. Als de persoon de andere kant opgedraaid staat dan kan dat een iets afstandelijk beeld opleveren (op LinkedIn in ieder geval), omdat je dan met de rug naar je content staat. Dit is een detail, maar als je er op gaat letten dan zie je dat duidelijk. Ga maar eens naar je LinkedIn feed en scroll er doorheen, dan snap je wat ik bedoel.

• Het resultaat van het gebruik van 2 lampen: 1 op de persoon en 1 op de achtergrond.
 
• Bij deze foto zie je het belang van de flitser achter de persoon, gericht op de achtergrond. Bij deze foto ging deze niet af en is de achtergrond niet herkenbaar. Ook is dan het ‘gevaar’ dat het haar van de persoon wegvalt in de achtergrond. Het resultaat is dan ook gelijk een stuk anders.

Instellingen en apparatuur
Voor de meeste portretten die ik schiet in deze stijl gebruik ik ongeveer dezelfde instellingen en apparatuur. Eerder heb ik het al gehad over de flitsers. Dit setje gaat bij elke opdracht mee en zit standaard in mijn fotografiekoffer. Ik gebruik de Think Tank Airport takeoff. Een super handige koffer, waar het gootste deel van mijn apparatuur in past.
Ik fotografeer met de Canon EOS 5D Mark III (2x) en gebruik voor portretfotografie over het algemeen 85mm. Ik vind dit een heerlijk brandpuntsafstand. Je beeld wordt iets 'in elkaar geduwd' en de achtergrond wordt al snel mooi onscherp.
Bij deze foto’s gebruikte ik de volgende instellingen:
• f/4.5
• 1/200 sec
• ISO 160
• f=85mm

Door deze instellingen heeft het daglicht (wat hier op locatie wel aanwezig was) geen invloed op het uiteindelijke beeld. Het flitslicht bepaalt dan 100% de belichting van mijn beeld en dat zorgt ook voor de continuïteit in het beeldkarakter.

Over de auteur:
Jasper Hof is professioneel (full-time) fotograaf en werkt 100% voor bedrijven. Een van de opdrachten die hij veel doet is de portretfotografie voor bedrijven. Van 1 persoon (bijvoorbeeld directie) tot aan het gehele personeelsbestand van 200+ medewerkers.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.