EF 24-70mm 4L IS

door Pieter Dhaeze op zaterdag 02 maart 2013

Met de komst van EOS 6D als de betaalbare volbeeldcamera was het niet ondenkbeeldig dat er ook een nieuwe standaardzoomlens voor deze camera geïntroduceerd zou worden. Wij hadden ons geld gezet op een nieuwe uitvoering van de aloude EF 24-85mm 3.5-4.5 (IS), maar het werd uiteindelijke een EF 24-70mm 4L IS: minder lichtsterk dan de nieuwe EF 24-70mm 2.8L II en met een korter brandpunt dan de EF 24-105mm 4L IS. Wat maakt deze lens dan toch tot een interessant alternatief? Wij zochten het voor je uit.

Ontwerp, uitvoering en mogelijkheden
We zijn behoorlijk gecharmeerd van de uitvoering van de laatste generatie lenzen van Canon, een trend die we voor het eerst zagen bij de EF 100mm 2.8L IS. Het ontwerp en de gebruikte materialen geven deze nieuwe objectieven een kwalitatief hoge uitstraling, zonder dat ze op hardstalen ‘Russische tanks’ lijken. Integendeel. De afwerking is zodanig dat ze een ‘zachte’, maar toch duurzame uitstraling hebben.

De EF 24-70mm 4L IS heeft alle uiterlijke kenmerken van deze nieuwe generatie lenzen. Een prachtig compact ‘lensje’ en netjes afgewerkt. Ze wordt geleverd met zonnekap en lenskapje. Dat we dit laatste - vanzelfsprekende - accessoire noemen is omdat het lenskapje volgens een nieuw ontwerp is. Canon heeft het systeem van zijn videocamera's overgenomen met de knijpontsluiting in het midden, zodat je het kapje ook gemakkelijk kunt verwijderen als de zonnekap erop zit. Handig.

Het gewicht van deze nieuwe lens is slechts 600 gram en op een EOS 6D weegt die combinatie 1355 gram. Dat is een stuk minder belastend dan een EOS 5D mark III met een EF 24-70mm 2.8L II die samen ruim 400 gram (30%) zwaarder wegen. Aan het eind van een lange (trouw)reportage zul je dat wel kunnen merken. Voor het overige lijkt de EF 24-70mm 4L IS op een standaard L-lens met beeldstabilisatie met de bekende knopjes en scherpstel- en zoomring. De slag van beide ringen is soepel genoeg en voldoende lang voor nauwkeurig kaderen en scherpstellen. Er is echter een detail op deze lens die je niet over het hoofd moet zien, aangezien dit wel eens hét 'unique selling point' van deze nieuwe 24-70mm zou kunnen zijn en dat is de aanwezigheid van de gecombineerde Lock/macro-knop. De Lock-knop is niet zo speciaal. Ze voorkomt dat de lens uitzakt als de camera op je buik hangt. Maar het macro-knopje is wel heel bijzonder. Als je in de 70mm-stand dit knopje omhoog schuift, dan kun je de lens door dit brandpunt heendraaien en wordt de kortste scherpstelafstand spectaculair veel korter van 38 cm tot ca. 20 cm (2cm vanaf de frontlens!) en de vergrotingsfactor neemt daarmee toe van 1:4,2 naar 1:1,5! Je neemt met de lens dan wel het licht weg van het onderwerp en Canon adviseert met een geel streepje in de afstandschaal om op 24 cm te blijven met een vergroting van ongeveer 1:2. Dat is nog steeds een fantastische prestatie met een standaardzoomlens en de EF 24-70mm 4L IS mag wat ons betreft met recht het opschrift Macro dragen. In combinatie met de 4-stops beeldstabilisatie kun je met deze lens bij weinig licht uit de hand toch prachtige close-ups maken. In de natuur- en productfotografie is dit handig, maar bij een bruiloft zijn zo details van de jurk, de bruidstaart of de trouwringen op volle resolutie in beeld te brengen met desgewenst een kleine scherptediepte en mooie achtergrondonscherpte.

Kader bij 70mm en 38cm afstand (1:4.1) Kader in macro bij 70mm en 20cm (1:2)

Vergelijking EF 24-70mm 2.8L II en EF 24-105mm 4L IS
Met de EF 24-70mm 2.8L II heeft Canon de optische kwaliteiten van lenzen met een 24mm, 35mm, 50mm en (bijna) 85mm vastbrandpunt gecombineerd in één zoomlens. Een onwaarschijnlijke prestatie en voor elke pro-fotograaf dus de synergie van maximale beeldkwaliteit én optimale flexibiliteit. Het ontbreken van beeldstabilisatie is in dit korte brandpuntbereik niet echt een gemis, zeker niet gezien de ruisvrije beelden bij hoge ISO’s bij camera’s als de EOS 1Dx, de EOS 5D mark III en de EOS 6D. De prijs kan echter voor veel serieuze vrijetijdsfotografen een obstakel zijn en daarom is de nieuwe EF 24-70mm 4L IS een prima alternatief. Je levert dan wel een stopje lichtsterkte in, maar daar krijg je een 4-stops beeldstabilisatie voor terug. Dat stopje lichtsterkte kun je eenvoudig compenseren met een iets hogere ISO, wat tot ISO 6400 geen problemen geeft met de beeldkwaliteit. Bij f/4 houd je verder voldoende achtergrond over voor mooie portretten en close-ups. Dat laatste is overigens een sterk punt van de EF 24-70mm 4L IS, want zijn grote broer komt in plaats van 1:2 maar tot 1:4,6 en dat kun je moeilijk meer close-up noemen.
Een andere concurrent voor de EF 24-70mm 4L IS is natuurlijk de populaire EF 24-105mm 4L IS. EF 24-70mm 4L IS heeft dezelfde lichtsterkte, maar een betere beeldstabilisatie. Je komt ten opzichte van de EF 24-105mm 1,5x zoom tekort, maar de hogere beeldkwaliteit van de EF 24-70mm 4L IS is het achteraf maken van een uitsnede geen enkel probleem om dit te ‘corrigeren’. Tot slot kan ook hier de close-upfunctionaliteit weer een ‘deal breaker’ zijn. De EF 24-105mm doet slechts 1:4,1.

EF 24-70mm 2.8L II: gewicht 805g • lengte 113mm • filter 82mm • marktprijs € 1850 
EF 24-105mm 4L IS: gewicht 670g • lengte 107mm • filter 77mm • marktprijs € 750
EF 24-70mm 4L IS: gewicht 600g  • lengte 93mm  • filter 77mm • marktprijs € 1350
EOS 6D: gewicht body met accu en SD 755g • marktprijs € 1720
EOS 5D mark III: gewicht body met accu en SD/CF 955g • marktprijs € 2740
* combinatie van body met standaardzoomlens is veelal voordeliger dan de som van de afzonderlijke producten.

Prijs
Ook bij de introductie van de EF 24-70mm 4L IS werd meteen weer de hoge adviesprijs tot een ‘hot topic’ op internet gebombardeerd, nog voordat iemand ervaring had met deze lens of er reviews van verschenen waren. Ten eerste is het een adviesprijs en zal de marktprijs als snel een stuk lager liggen. Bovendien heeft kwaliteit een prijs en op dat punt zal deze lens niet teleurstellen.

Prestaties
In de studio hebben we de beeldkwaliteit van de EF 24-70mm 4L IS vergeleken met die van de EF 24-105mm 4L IS. De kleuren van de beelden van beide lenzen zijn exact hetzelfde. Op dat punt presteert de EF 24-105mm dus nog steeds erg goed en het contrast van dit ‘oudje’ lijkt in sommige gevallen zelfs iets beter.
Als we bij 24mm en f/4 kijken, dan vertoont de nieuwe EF 24-70mm 4L IS minder tonvervorming, minder vignettering, minder hoekonscherpte en beduidend minder chromatische aberratie. Hoewel die laatste vier lensafwijkingen minder manifest worden bij kleinere diafragma’s, zal deze hogere beeldkwaliteit bij f=24mm en f/4 voor veel landschaps-, interieur- en architectuurfotografen goed nieuws zijn. Opvallend is dat de centrumscherpte bij f/4 al zeer hoog is en bij een stop kleiner diafragma niet zoveel beter wordt.
Bij f=70mm en f/4 vervormt de EF 24-70mm 4L IS amper en zijn ook de andere lensafwijkingen niet of nauwelijks aanwezig. De beeldscherpte is ook nu weer hoog en dat geeft aan dat deze nieuwe EF 24-70mm zonder problemen over zijn hele zoombereik bij zijn maximale diafragma gebruikt kan worden.

EF24-70mm 4L IS @24mm f/4 EF24-70mm 4L IS @70mm f/4 EF24-70mm 4L IS @50mm f/5.6
EF24-105mm 4L IS @24mm f/4 EF24-105mm 4L IS @70mm f/4 EF24-70mm 4LIS @70mm macro f/8

Ook hebben we in de macrostand bij f/8 een detail van onze testcase gefotografeerd om te kunnen zien of deze close-ups ook technisch acceptabel zijn. Het resultaat was verbluffend met een ongekend hoge detailscherpte en geen zichtbare vervorming of hoekonscherpte. Hij kan in de praktijk dus prima een macrolens vervangen. Enige aandachtspunt van deze optie is dat door de combinatie van het langere brandpunt en de korte scherpstelafstand de scherptediepte bij f/4 nog geen 2 mm is. Dat vereist nauwkeurig scherpstellen en een stilstaand onderwerp én camera.
Met de verbeterde (en stillere) beeldstabilisatie van de EF 24-70mm 4L IS lukt het ons bij 1/10s en f=70mm om uit de hand acht van de tien foto’s scherp te fotograferen. Dat is dus drie stops winst. Bij de EF 24-105mm 4L IS halen we bij diezelfde instellingen (dus bij 70mm) ‘maar’ een percentage van 65% scherp.

Samenvatting
Onze eerste scepsis bij het lezen van het persbericht is tijdens het verblijf van de EF 24-70mm 4L IS in onze studio snel verdwenen en langzaam overgegaan tot een zekere be- en verwondering. Als de prijs iets lager zou zijn, dan zouden we geneigd zijn om onze EF 24-105mm 4L IS direct in te ruilen voor deze compacte nieuweling. De beeldkwaliteit is weer net even wat beter dan deze ‘oude’ standaardzoom en bovendien zijn we onder de indruk van de nieuwe close-up optie.
De EF 24-70mm 4L IS is dus een echt ‘walk around and all-round’ lens, die vooral zijn diensten kan bewijzen aan de landschaps- en natuurfotograaf die lichtbepakt een groothoek, natuurportret en  macro in één lens gecombineerd wil hebben. Maar ook de bruidsfotograaf heeft met deze lens alles-in-één in de hand voor reportageshot van groepen en individuen en ook sfeerbeeld van karakteristieke bruidsdetails wil kunnen schieten. En met de EF 24-70mm 4L IS op een EOS 6D heb je ’s avonds na een lange huwelijkswerkdag minder last van vermoeide schouders of een pijnlijke nek.

Specs Canon: klik hier.  
Review TDP: klik hier.

 

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.