EF 35mm f/2 IS

door Pieter Dhaeze op zaterdag 06 april 2013

Canon blijft zijn grote range aan objectieven uitbreiden en vooral verbeteren. Soms wordt een complete lens vervangen door een mark II-versie en ook worden interessante varianten gemaakt op reeds bestaande modellen. Laatst was het 35mm-segment aan de beurt. Canon heeft daarin de EF 35mm f/1.4L en de EF 35mm f2 als actuele modellen. Daartussen is nu de EF 35mm f/2 IS gekomen en wij hebben deze lens mee op pad genomen.
.

35mm???
 ‘Waarom zou ik een lichtsterke lens met een vastbrandpunt van 35mm aanschaffen, wanneer ik al een standaardzoomlens met dat brandpunt heb?’ is de eerste vraag die je je kunt stellen. Hoewel je het antwoord eigenlijk zelf zou moeten ervaren - zet zo’n lens eens op je camera en ga er eens mee aan de slag - kunnen we zo wel een paar voordelen noemen.
De lichtsterkte van f/2 bij 35mm is twee stops beter dan bij een zoomlens, die vaak op f/4 blijft steken. Dat is dus een 4x zo korte sluitertijd of 4x zo lage ISO en in beide gevallen een hogere beeldkwaliteit (geen bewegingsonscherpte, minder ruis). Gebruik je op zo’n lichtsterke lens toch f/4 omdat er voldoende licht aanwezig is, dan is bij dit diafragma het beeld vele malen scherper dan van de zoomlens bij f/4. Ook lensafwijkingen als vignettering, hoekonscherpte en chromatische aberratie zullen bij de lens met vast brandpunt veel minder zijn. Tevens mogen we niet vergeten dat het bokeh (het karakter van de achtergrondscherpte) bij een lichtsterke lens meestal veel mooier is dan van een standaardzoomlens. Een aspect dat tenslotte zeker vermeldenswaard is, is dat bij nieuwe lenzen ook nieuwe materialen en nieuwe coatings zijn gebruikt, wat aanleiding is voor beter contrast, minder lensspiegeling en mooiere kleuren.

Dus de EF 35mm f/2 IS zorgt met zijn vaste brandpunt, hoge lichtsterkte en nieuwe technologie voor een hogere beeldkwaliteit dan menig standaardzoomlens. Maar je levert dan wel de mogelijkheid in om te zoomen. Ga je dat missen bij een brandpunt van 35mm? Het antwoord is natuurlijk afhankelijk van het onderwerp, maar 35mm heeft op een volbeeldcamera een redelijk klassieke beeldhoek, die zich uitstekend leent voor reportagefotografie.
Als vuistregel kun je bij 35mm gebruiken dat de breedte van het onderwerp dat het kader vult gelijk is aan de afstand van de camera tot het onderwerp. Dus sta je zes meter van gebouw af, dan wordt het kader gevuld door zes meter van de breedte van dat gebouw. Het is dan geen echte groothoek, maar zonder extreme werkafstanden kun je toch een behoorlijke weidsheid vastleggen. Het mooie van deze beperkte groothoek is dat de vertekening binnen de perken blijft. Die geringe vervorming zorgt er ook voor dat je deze lens behalve voor landschap en architectuur, ook voor portretten kunt gebruiken. Een ‘half body’ vertoont weinig overdrijving van de verhoudingen.
Ondanks het relatief korte brandpunt kan de achtergrond bij f/2 redelijk onscherp worden. Dit creatieve aspect kan extra worden benut bij de kortste scherpstelafstand van deze lens, zijnde 24 cm vanaf de sensor (13 cm vanaf de frontlens). Je hebt dan een vergroting van ca. 1:4 en krijgt daarbij een prachtige achtergrondonscherpte cadeau. Dus ook voor mooie close-ups van producten of in de natuur leent een dergelijke lens zich uitstekend, waarbij de beeldstabilisatie zijn nut bewijst en het gebruik van een statief minder noodzakelijk maakt.

35mm op APS-C
Zet je een 35mm lens op een APS-C camera als de EOS 650D (1,6x cropfactor), dan wordt de beeldhoek zoals die van een 56mm lens op een volbeeldcamera. Ze kan dan prima dienen als 50mm-standaardlens, zoals door veel wereldberoemde fotografen is gebruikt. Ten opzicht van 35mm lever je natuurlijk iets groothoek in, maar de lens wordt wel meer geschikt voor portretten, je krijgt meer close-up en tevens zal de beeldkwaliteit nog hoger zijn dan op een volbeeldsensor.

EF 35mm f/2 IS
Ontwerp en uitvoering
Als je de EF 35mm f/2 IS uit zijn doos haalt, dan is de eerste indruk die van degelijkheid. Mooie materialen, fijn gewicht, netjes afgewerkt. Hoewel het geen L-lens is, ziet het er toch allemaal duurzaam uit. Gezien zijn prijs (ca. 750 euro) mag dat eigenlijk ook geen verrassing zijn. De lens is uitstekend in balans met onze EOS 5D mark III, maar ook op een EOS 60D of EOS 7D is het evenwicht erg goed. Het is tevens een van de eerste lenzen met het nieuwe lenskapje. Helaas ontbreekt een zonnekap in de doos.
De autofocus is snel en stil. Dat laatste geldt ook voor de beeldstabilisatie. Die hoor je normaal gesproken niet en alleen bij video in een stille omgeving registreert de interne microfoon een zacht tikkend geluidje van de gyroscopen. De scherpstelring heeft een praktische werkslag en draait met voldoende weerstand om nauwkeurig handmatig te kunnen scherpstellen.

EF35mm f/2IS @f/2 EF35mm f/2IS @f/2.8 EF35mm f/2IS @f/4 EF24-105mm f/4LIS @f/4

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit van de EF 35mm f/2 IS kunnen we kort zijn. Zien we bij f/2 nog een redelijke vignette, iets overstraling (CA, blooming) en enige onscherpte in de hoeken, dan zijn deze lensafwijkingen bij f/2.8 zo goed als verdwenen en wordt de lens bij f/4 ongelooflijk scherp, heel contrastrijk en vrij van aberraties. Er is een heel geringe tonvervorming aanwezig, maar die is alleen zichtbaar als je heel nauwkeurig een opname van een gemetselde muur bestudeert. Voor architectuur en interieur is deze lens vanaf f/4 dus bijzonder geschikt.

 Klik rechts op bovenstaande afbeelding en kies Doel opslaan als voor hires-beeld

Samenvatting
De EF 35mm f/2 IS is zo’n lens waarvan je bij de eerste keer dat je ervan hoort, denkt ‘wat voegt deze lens toe aan mijn fotografie’, om vervolgens in de vergetelheid te raken. En dat is voor deze magnifieke lens volkomen onterecht. De beeldkwaliteit kent zijn weerga niet en dankzij zijn universele beeldhoek en kortste scherpstelafstand is deze reportagelens geschikt voor een breed scala van onderwerpen: landschap, architectuur, portretten en close-ups met veel creatieve mogelijkheden.
Het is tevens een prima lens om als eerste vastbrandpuntlens tussen alle zoomlenzen in je fototas te verblijven. Maar pas op. Je kunt verslaafd raken aan deze lens, waardoor je je zoomlenzen zelden meer tevoorschijn zult halen ;-)

Review Fred Miranda: klik hier.
Review TDP: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.