Aandachtspunten huidstinten

door Pieter Dhaeze op donderdag 22 juli 2021

Er worden over de hele wereld elke seconde ruim 40.000 foto’s gemaakt. Als je daarvan het kleurenspectrum zou bekijken, dan zie je daarin natuurlijk veel groen (vegetatie) en blauw (water en lucht), maar ook de kleuren van de mondiale huidstinten die aanwezig zijn in het grote aantal portretfoto’s dat wordt gemaakt.

Voor 99% zullen deze huidstinten voor het grote publiek in een terloopse observatie visueel natuurgetrouw zijn. Zelden zie je een knalrood of vaaloranje gezicht op een foto. Kijk je echter heel bewust en kritisch naar huidstinten, dan kan de zoektocht naar de perfecte huidstint een behoorlijk probleem zijn.

In dit artikel een kort overzicht van welke aspecten die van invloed zijn op de registratie en weergave van huidstinten, zodat je bij ‘afwijkingen’ een inzicht hebt van de mogelijke oorzaak en die kunt bijsturen.

huidstinten-overzicht

Verschillen per persoon
We hadden laatst een shoot van een zanggroep. Dertig personen (Kaukasisch, blank) van verschillende leeftijd en geslacht individueel gefotografeerd onder exact dezelfde omstandigheden met dezelfde instellingen. Als je dan van al die gezichten staaltjes huidstinten in Photoshop naast elkaar zet, dan is geen tint hetzelfde (bovenstaande afbeelding). Nuances variëren van rood naar geel, van licht naar donker, van glans naar mat. Hieruit blijkt dat huidstinten dus sterk kunnen verschillen en dat er dus geen ‘perfecte’ huidstint bestaat.

Opname-omstandigheden
Huidstinten verschillen niet alleen per persoon, maar ook door het licht dat gebruikt wordt voor opname. Hoe is het spectrum van het gebruikte licht? Zon, gloeilamp en flitslicht hebben een volledig spectrum, maar sta je onder TL- of LED-licht waarin bijvoorbeeld oranje nagenoeg ontbreekt in het spectrum, dan krijg je ondanks een perfecte witbalans en correcte cameraprofiel, waarschijnlijk geen natuurlijke huidstinten (klik hier).

Ook de hoeveelheid en verdeling van licht zijn belangrijk. Sterk flitslicht beïnvloedt een huidstint anders dan zacht daglicht van een vensterraam. Bij flitslicht kan het rood in de adertjes in het gezicht worden geaccentueerd door harde reflectie, wat bij zacht daglicht minder het geval zal zijn.

Oneffenheden
De huid is geen glad stukje plastic. Als je goed kijkt, zie een fijne oppervlaktestructuur. Als het licht daarover strijkt, dan zie je glans- en schaduwkanten. Een grove of fijne huidstructuur beïnvloedt dus enigszins de huidskleur. Dat doen ook pigmentvlekjes en kleine pukkeltjes. Bovendien is de huid vaak behaard variërend van witte donshaartjes tot baardstoppels. Al met al allemaal aspecten die huidstinten laten variëren.

Die adertjes (rode tint) zullen tevens meer zichtbaar worden als het model het warm heeft. Dus in de volle zon of in een warme studio zal een huidstint de neiging hebben roder te worden. Die warmte versterkt soms ook glans van de huid door een dun laagje zweet, waardoor contrast en kleur van de huid worden beïnvloed. Deze glans is vaak niet uniform door de richting van het licht en het standpunt van de fotograaf. Hierdoor is de kleur van de huid over het hele gezicht niet hetzelfde. Een vleugje matte foundation kan dan wonderen doen.
Ook met de gemoedsgesteldheid van het model kan een huidstint veranderen. Blozen, blijdschap, woede, verdriet. Je ziet het ook terug in de huidstint.

Camera-instelling
Er zijn veel camera-instellingen die invloed hebben op de (huids)tinten. Het eerste waar je aan zult denken is de witbalans en die is ook heel belangrijk. Bij een reportage met wisselend licht zul je moeten vertrouwen op de automatische witbalans (AWB), die er meestal niet ver naast zit. In een studio of bij vast bestaand licht kun je een handmatige witbalans maken of een Kelvintemperatuur kiezen. Werk je in RAW, dan heb je achteraf nog veel speelruimte in keuze van de juiste witbalans en kun je zelfs onderscheid maken tussen gezicht en omgeving.

Maar witbalans is niet de enige camera-instelling die van belang is, want we mogen het cameraprofiel niet vergeten. Bij je EOS-camera zijn dat de Beeldstijlen die je instelt voor JPEG of kunt kiezen in Digital Photo Professional (DPP) als je in RAW werkt. Met dezelfde witbalans, kan de huidstint met een ander profiel heel anders worden. Varieer zelf maar eens met de beeldstijlen Standard, Portrait en Neutral, die je bovendien nog afzonderlijk kunt aanpassen in kleurtoon, verzadiging en contrast, waarbij de laatste niet onbelangrijk is.

Hetzelfde RAW-bestand in DPP met variatie van Witbalans en Beeldstijl.
 huidstinten-dpp-wb-bs-klein
 
ColorChecker
In plaats van kant-en-klare cameraprofielen te gebruiken in een RAW-converter kun je ook eigen profielen maken met behulp van een zogeheten ColorChecker (klik hier). Hiermee kan het uitgangspunt voor een eventuele bewerking beter worden.

Naast witbalans en cameraprofiel kan ook de nog de gekozen kleurruimte een rol spelen in de weergave van huidstinten. Je hebt hier de keuze tussen sRGB en AdobeRGB, waarbij die laatste meer verzadigde kleuren kan weergeven en nauwkeuriger is in de fijne kleurnuances. Onze persoonlijke voorkeur gaat uit om portretten in sRGB te fotograferen (of vanuit RAW als sRGB te exporteren), omdat rode tinten dan wat minder heftig zijn dan in AdobeRGB het geval kan zijn. Ook wordt sRGB vaak beter weergegeven op beeldschermen en in browsers van allerlei aard. Bij AdobeRGB is er soms een mismatch tussen kleurruimte en beeldscherm/verkenner/browser en kunnen de kleuren heel onverzadigd zijn of juist het tegenovergestelde. sRGB is een meer veilige keuze als je portretfoto’s gaat delen.

RAW-converter
Heb je met Beeldstijlen in de camera al veel variatiemogelijkheden met dezelfde huidstint, dan wordt de ‘keuzestress’ nog veel groter als je in RAW werkt en de huidstinten gaat aanpassen in een RAW-converter. Want ook daar werk je met cameraprofielen. DPP is het enige programma die de kleuren van je EOS-RAW met de juiste profielen interpreteert met de Beeldstijlen die je in je camera aantreft.

Canon deelt zijn ‘kleuren’ niet met Adobe (Lightroom, ACR), Skylum (Luminar) of CaptureOne, hoewel je daarin soms ‘camera matching’-profielen in tegenkomt. Dat is allemaal eigen makelij die de Canon-kleuren – dus ook huidstinten – proberen te benaderen. Dus als je in Lightroom, Photoshop (ACR), Luminar, captureOne, DxO Labs of elke andere RAW-converter werkt, dan zul je maar moeten afwachten hoe de huidstinten zullen worden.

Hetzelfde RAW-bestand met 'dezelfde' instellingen in verschillende RAW-converters. 
 huidstinten-RAW-converters-wb-bs-klein

Alleen in JPEG en in RAW via DPP krijg je met je EOS dus de ‘echte’ Canon-kleuren, waarbij je je overigens moet afvragen of dat voor jou de ideale huidstinten oplevert. Want (huids)kleur is smaak- en onderwerpgevoelig en dat betekent dat je ook in andere RAW-converters prima huidstinten kunt krijgen.

Voorinstelling
Heb je in jouw RAW-converter uitgevogeld welke instelling in bijvoorbeeld het deelvenster Kalibratie of Kleurmixer de meest aangename huidstinten oplevert, sla deze dan op als voorinstelling, zodat je ze bij portretfoto’s snel kunt toepassen.

Referentie
De beoordeling van kleuren is afhankelijk van de aard van het medium waarop je huidstinten waarneemt. Is de monitor van je computer gekalibreerd? Niet alleen ten aanzien van kleuren, maar ook helderheid en contrast. Of vind je een afdruk op fotopapier meer bepalend voor de ‘juistheid’ van de huidstinten?

Beoordeel huidstinten op een computer altijd in een programma dat rekening houdt met het kleurbeheer, dus in Photoshop en Lightroom. Kijk dus geen portretfoto’s terug in Verkenner/Finder of in een internetbrowser. Dat kan heel erg afwijken van de ‘echte’ kleuren.

Wil je weten hoe je online-publiek de foto’s ziet, controleer je foto’s dan zelf op een recente mobiele telefoon van middenklasse of hoger. Die staan vanuit de fabriek redelijk goed afgesteld. Zet wel een eventuele ‘vivid’-optie of ‘levendige kleuren’ op je telefoon uit.

huidstinten-aanpassen-youtube

Nabewerking
Huidstinten laat je bij voorkeur ongemoeid tijdens de nabewerking. Het gaat vaak van kwaad tot erger. Probeer gezichten van modellen buiten de eventueel andere bewerkingen van de foto te houden. De hooglichten herstellen in een trouwjurk kan desastreus zijn als deze ook toegepast wordt op de lichte huidstinten van de bruid. Werk daarom in lagen en met maskers, zodat je onderdelen van een onderwerp afzonderlijk kunt aanpassen in kleur, contrast en helderheid.

Wil je een huidstint apart behandelen, dan is er op YouTube een groot aanbod van tutorials (klik hier). Maar zorg er wel voor dat je niet met een ‘roze’ bril kijkt en je de echte kleuren ziet op een gekalibreerd scherm, want anders het gaat snel de verkeerde kant op.

Samenvatting
De juiste huidstinten? Het kan – letterlijk – tot vele hoofdbrekens leiden. Realiseer je dat er een breed scala aan kleurnuances is en dat ondanks variatie in kleurtinten, je toch vaak binnen het gangbare spectrum van huidstinten zult werken. Zorg dat je het karakter van het licht kent, dat je witbalans, cameraprofiel en kleurruimte bewust kiest, dat je op een gekalibreerde monitor werkt en dat je niet voor elke foto een andere RAW-converter gaat gebruiken. Dan heb je de huidstinten voor 95% onder controle. Als je dan bij opname zorgt dat het model ontspannen is en je matte foundation (met mate) bij de hand hebt, dan hoef je nooit meer te twijfelen om de huidstinten wel ‘correct’ zijn. Dat kan veel rust geven.

En heb je nog tips of opmerkingen, laat het dan hieronder weten.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.