Review | Netvoeding Canon AC-E6N en DR-E6

door Pieter Dhaeze op dinsdag 24 augustus 2021

De accu van een spiegelloze camera als de EOS R/R6/R5 (LP-E6NH) heeft een capaciteit van 2130 mAh en daarmee kun je redelijk onbezorgd een dagdeel mee fotograferen. Als je echter ook filmt, dan is een extra accu geen overbodige luxe. Gebruik je je camera namelijk als permanente camcorder bij een interview of presentatie of zet je hem via EOS Webcam Utility (klik hier) in als webcam, dan heb je meer dan reserve-accu’s nodig om onafgebroken te kunnen werken. Canon biedt dan een adapter (AC-E6N) en een accukoppeling (DR-E6), zodat je je camera aan kunt sluiten aan het 220V lichtnet. Dat is ook handig als je langdurende timelapse-opnamen maakt. In alle gevallen heb je natuurlijk wel een stopcontact in de buurt nodig.

AC-E6N DR-E6

AC-E6N en DR-E6
Als je foto’s maakt met gebruik van de oogzoeker, dan verbruikt een spiegelloze camera (MILC) meer stroom dan een DSLR. Op het moment echter dat je een spiegelreflexcamera in Live view zet of mee gaat filmen, dan is het stroomverbruik van een MILC en DSLR nagenoeg gelijk. Vanwege dat hogere stroomverbruik is de capaciteit van de accu de laatste jaren steeds hoger geworden. Zo is de veelgebruikte LP-E6 (EOS xxD- en xD-serie) met een capaciteit van 1800 mAh in de EOS R/R6/R5 opgevolgd door de LP-E6NH van 2130 mAh, dus met ruim 15% meer stroom.

accu eos r5

Met een volle LP-E6NH in een EOS R6 hebben we gedurende 100 minuten ‘onafgebroken’ kunnen filmen (4K, 25 fps, IPB, 115 Mbps) en de camera ook ruim 2 uur als webcam in kunnen zetten (alleen streamen). Deze resultaten zijn prima voor normaal gebruik, maar wil je langer dan 2 uur streamen zonder accuwissel-onderbreking, dan zul je een beroep moeten doen op de AC-E6N adapter (AC/DC) en DR-E6 accukoppeling (EOS xxD, xD, EOS R/R6/R5). Dit zijn twee losse componenten, omdat je de adapter dan ook bij andere accukoppelingen kunt gebruiken (DR-E17 voor LP-E17 accu van de EOS RP en modellen in EOS M-serie).

Origineel
Als je op internet even gaat zoeken kom je allerlei alternatieven tegen voor de originele adapter en koppeling van Canon. Je bent uiteraard vrij om die aan te schaffen, maar besef wel dat de compatibiliteit mogelijk niet 100% is en – belangrijker – dat bij storingen je de garantie op een eventuele reparatie verliest.

De toepassing van AC-E6N en DR-E6 is eenvoudig. De koppeling heeft dezelfde vorm als de LP-E6NH accu en past dus in het betreffende compartiment van de camera. Zorg dat het kabeltje van de DR-E6 goed achter de uitsparing zit en doe het rubberen klepje bij het accucompartiment open. Plaats de accu voorzichtig en zorg dat het geheel redelijk spanningsvrij gemonteerd is voordat je het klepje van het compartiment sluit.

AC-E6N DR-E6-gebruik

De totale snoerlengte van AC-E6N en DR-E6 is ongeveer 4 meter en tussen statief en stopcontact kun je dus ongeveer 2 meter (4 - 2x1m hoogte) overbruggen. Een verlengsnoer kan dus soms een noodzakelijk accessoire zijn.

Struikelgevaar
Zodra je je camera met de AC-E6N en DR-E6 gekoppeld hebt en de stekker in het stopcontact zit, heb je dus een draad over de grond lopen, wat voor potentieel struikelgevaar zorgt. Dat is vervelend voor degene die eventueel valt, maar ook de bijkomende ruk aan de kabel is niet gewenst. De koppeling kan stuk gaan en de camera kan zelfs omvallen. Gebruik tape om het struikelgevaar te beperken.

Tijdsbeperkingen
Hoewel netvoeding de opnametijd van een camera in principe oneindig maakt, zijn er bij het opnemen van video toch nog wel een paar andere belangrijke aandachtspunten. Zo kun je NOOIT langer dan 30 minuten (29,59min) onafgebroken filmen. Dat is zo softwarematig geregeld en heeft iets te maken met het juridisch onderscheid tussen een fotocamera en een videocamera. Let tijdens het filmen op dat je geheugenkaartje ook snel genoeg is en voldoende capaciteit heeft, zodat de camera niet hoeft te bufferen of je kaartje onverwacht vol is. In 8K video opnemen met 30 fps stelt hoge eisen aan een geheugenkaartje. Op hoge kwaliteit filmen introduceert voor de fotograaf nog een ander onverwacht probleem en dat is oververhitting. Tijdens de filmopname van 100 minuten met de EOS R6 in 4K 25fps IPB, werd halverwege een rood icoontje getoond van een thermometer, ten teken dat de camera warm werd. Dat kon je ook aan de handgrip voelen. De opname werd niet afgebroken, maar bij 4K 50fps had dat onder bepaalde omstandigheden wel kunnen gebeuren.

De laatste tijdsbeperking voor onbeperkt filmen kan de voedingsbron van de microfoon zijn. Gebruik je een externe microfoon die gevoed wordt door batterijen, dan is de capaciteit daarvan ook beperkend voor je filmtijd. Het is een grote teleurstelling dat halverwege een video-opname de geluidsopname is weggevallen.

Samenvatting
De AC-E6N adapter en de DR-E6 koppeling zijn geen welbekende en veelgebruikte accessoires. Toch kunnen ze het leven van vooral de videograaf veel onbezorgder maken en ben je in staat om bij aanwezigheid van netvoeding lange videosessies te draaien. Ook het opnemen van een timelapse die onbeheerd meerdere dagen moeten draaien, is nu mogelijk.

Let op
Overweeg je aanschaf van een accukoppeling als de DR-E6, informeer dan eerst goed of deze compatibel is met jouw EOS-model. Op het moment van schrijven (aug. 2021) is de beschikbaarheid beperkt en de levertijd lang.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.