Interview Ruben Smit

door Pieter Dhaeze op maandag 16 december 2013

In een vorig interview in 2010 hebben we Ruben Smit al leren kennen als een pionier in de wereld van video met een systeem fotocamera. Drie jaar later heeft hij bewezen dat die eerste voorzichtige stapjes in de videografie, de basis zijn geweest voor het enorme succes van de film 'De Nieuwe Wildernis', een 'full option' Nederlandse natuurfilm van BBC-kwaliteit. Tijd voor een nieuw, kort interview.


De recensies van filmdeskundigen en de reacties van het bioscooppubliek over 'De Nieuwe Wildernis' zijn onderverdeeld enthousiast en lovend. Had je dat in deze omvang verwacht toen je het eerste idee kreeg voor deze film? Op hoeveel bezoekers had je gehoopt? Wat was je 'Break even'-punt?

"Wij hadden dat totaal niet gedacht. Ik zeg bewust wij, want het is echt een teamprestatie geweest. Met een team van 20 mensen hebben we 3 jaar aan de film gewerkt. Twee jaar filmen en twee keer een half jaar voor- en nabewerken. We hoopten om de 250.000 bezoekers te halen. Maar dat het inmiddels 700.000 bioscoopbezoekers zouden worden, had ik nooit bedacht. We zijn daarbij inmiddels de best bezochte Nederlandse film van 2013...
Ons break-even point lag bij ca. 350.000 bezoekers, dus je kunt bedenken dat we een enorme gok hebben genomen!"

Hoe hebben je collega-fotografen gereageerd? En hoe waren de reacties van de 'gevestigde filmorde'?

"Van een aantal fotografen heb ik positieve reacties gekregen, de gevestigde filmorde (bestaat ie dan?) heeft niet of nauwelijks gereageerd.

Hoe heb je als fotograaf en ecoloog de afgelopen drie jaar ervaren? Heb je je creativiteit én natuurkennis ongeremd kunnen visualiseren of ben je tegen veel beperkingen van de techniek én van het onderwerp gelopen? Heb je veel geleerd op video-gebied?

"Ik heb de afgelopen drie jaar de grootste beproeving gehad in mijn leven. Het voelde om als voetbal-amateurs van de een op de andere dag Champions League te moeten spelen. En dan wordt nog van je verwacht dat je minimaal de finale haalt...Heel stressvol, dus. Ik heb er nog last van. De mentale, maar ook fysieke druk was enorm. Ik ben zeker 5 jaar ouder geworden in deze periode. Vanaf het begin heb ik gepleit voor een andere stijl van filmen. Eentje waarbij 'look' en 'feel' heel erg belangrijk zijn. Dus sterk cinematografisch. Ik heb mijn team in het veld heel erg opgeleid anders te kijken. Eerst moet het licht goed zijn en de compositie, dan pas filmen! Dat is een manier van natuurfilmen, waarvan ik dacht dat we 'punten konden scoren'. Mijn kennis van de natuur lag daaraan ten grondslag. Je kunt pas gaan natuurfilmen als je precies weet wat je kunt verwachten! Video is voor mij niet meer dan fotograferen in een beeldsequentie van 25 foto's per seconde. Technisch leer ik nog steeds. Ik ben wat dat betreft een echte techniek-hork. Het interesseert me geen sikkepit hoe het werkt, als het maar werkt zoals ik wil!"

Wat is een onverwacht hoogtepunt geweest tijdens de opnamen en productie van 'De Nieuwe Wildernis'. En wat een onverwachte tegenvaller?

"De stijl van filmen is goed gelukt. Wat betreft de keuze voor bepaalde diersoorten had ik graag meer beeld van de zeearend gemaakt. Maar je kunt niet alles hebben. Bovendien levert dit weer kansen op voor een volgend project."

Hoe was het om na vele jaren redelijk anoniem als fotoprofessional te hebben gewerkt en vervolgens vol in de spotlights te staan in de media, waaronder De Wereld Draait Door? En hoe is het om nu als nieuwbakken BN-er (tijdelijk) weer in de anonimiteit van de fotografie terug te keren?

"Ik heb weinig moeite met de media-aandacht. Ik probeer mijzelf te blijven, maar ben het nu wel een beetje zat. Ik ben een maker en wil graag weer aan de slag!"

Heb je fotografie gemist de afgelopen drie jaar?

"Ik fotografeer nog steeds, maar ben nu volledig gegrepen door het medium film!"

Hoeveel procent van de film is geschoten met HDSLR en fotolenzen?

"De onderwateropnamen en de nachtopnamen zijn allemaal met HDSLR gemaakt (EOS 5D mark III, EOS 1D mark IV). En de time lapse natuurlijk (EOS 5D mark II). De hele film is met fotolenzen gemaakt!"

Kan een enthousiaste vrijetijdsfotograaf met een eenvoudige systeemcamera nu ook in zijn achtertuin zelf een natuurfilm maken, 'De Kleine Wildernis'?

"Hangt er vanaf wat je een natuurfilm vindt! Iedereen kan filmen, maar een grote film maken kan alleen maar met een hele berg kennis, geduld en niet te vergeten geld. Een paar mooie shots zijn zo gemaakt, maar een film is echt een heel ander verhaal. Om eerlijk te zijn is mijn antwoord dus nee..."

'De Nieuwe Wildernis' smaakt naar meer. Bij jou en ook bij het grote publiek. Wat staat er op het programma?

"Een grote film over de Waddenzee, daar zijn we nu druk mee bezig. Besef je dat we hier zeker twee jaar kwijt zijn alleen aan de voorbereiding! Dan 3-4 jaar filmen en een jaar postproductie!"

Waar ben jij allemaal te vinden op de social media? Hebben die overigens nog geholpen bij het maken van de filmen en de promotie ervan?

"We hebben heel veel te danken aan het promotieteam met jonge stagiaires, die onze Faceboek-pagina hebben vormgegeven. Inmiddels zijn we de grootste groene Facebook-pagina van Nederland met 40.000 volgers..."

Bedankt voor je antwoorden en je kostbare tijd. Veel succes met toekomstige foto- en videoprojecten.

Volg Ruben op Facebook en Twitter of neem een kijkje op zijn website: www.rubensmit.nl

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.