EIZO CS240

door Pieter Dhaeze op donderdag 18 december 2014

Het is waarschijnlijk het meest onderbelichte onderwerp in de fotografie sinds de overgang van analoog naar digitaal. Nee, we hebben het niet over het fotograferen van een sneeuwlandschap, maar over de kwaliteit van de monitor waarop de vrijetijdsfotograaf zijn foto’s beoordeeld. We zijn druk met de beste camera, de scherpste lens en met ‘Lightromen’, maar als we onze zorgvuldig genomen foto’s moeten gaan beoordelen, dan nemen we genoegen met elk beeldscherm en is soms zelfs een tablet of televisie een referentie.

Hoewel de noodzaak van een goed computerbeeldscherm door iedereen wordt onderkend - want je wilt je foto’s toch niet door een ‘roze bril’ zien - zijn veel vrijetijdsfotografen maar zelden bereid er serieuze aandacht, tijd en geld aan te besteden. Met de review van de EIZO CS240 willen we voor eens en altijd al die ‘mitsen en maren’ voor aanschaf van een goede monitor uit de wereld helpen. Want met deze 24” monitor, full-HD met IPS-panel voor minder dan 700 euro is een grafisch kwaliteitscherm voor iedereen binnen handbereik en zie je de kleuren, helderheid en scherpte van je foto’s zoals ze moeten zijn.

24 inch, full-HD
Voordat we de EIZO CS240 in detail bespreken, staan we eerst nog even kort stil bij de diameter en resolutie van 24” full-HD monitoren (61 cm, 1920 x 1200). De laatste jaren wordt de diameter van beeldschermen steeds groter en neemt ook de resolutie toe. Die grotere diameter is er vooral voor bedoeld om schermen van grotere afstand te bekijken (televisies) en de hogere resoluties, zoals Retina (326 dpi), moeten voorkomen dat we van dichtbij puntjes zien op smartphones en tablets.

Als je echter aan een bureau achter een computer werkt, dan is de werkafstand ongeveer een armlengte (60 tot 70 cm) en daarmee zie je bij 24-inch in één oogopslag het hele scherm. De resolutie van 1920 bij 1200 is dan precies goed om menu’s, browsers en ook foto’s leesbaar en scherp waar te nemen. Wordt de beelddiagonaal veel groter, dan moet je verder naar achter, wat je bureau niet toelaat en zou je bij 24” de resolutie verhogen, dan kun je veel opdrachten niet meer lezen. Een 27” monitor met 2560 bij 1440 pixels (artikel) is wat ons betreft de praktische grens van diameter, resolutie en leesbaarheid, maar misschien is het voor meer beeldschermruimte handiger om dan twee 24-inch beeldschermen naast elkaar te zetten.

EIZO CS240
Als je als fotograaf op zoek bent naar een kwaliteitsmonitor, dan kun je niet om EIZO heen. Zij bewijzen met hun beeldschermen al jaren dat ze nauw betrokken zijn bij de behoeftes van de moderne fotograaf en kunnen op elk niveau voorzien in de gewenste kwaliteitseisen. Zo is de ColorEdge-serie al meer dan 10 jaar toonaangevend voor de professional (CG-serie) en is sinds een jaar de CX-serie beschikbaar voor de serieuze vrijetijdsfotograaf. En hoewel je een CX241 al aanschaft voor rond de 1000 euro - een investering voor vele jaren - is dat voor veel fotografen toch net een stapje te ver. EIZO heeft dit onderkend en brengt daarom nu de CS240 op de markt. Een grafische full-HD monitor met 99% AdobeRGB-weergave en een egaal verlicht IPS-panel voor minder dan 700 euro.

Wanneer je de specificaties van de CG247 (1600 euro), de CX241 en de CS240 naast elkaar zet (klik hier), dan zul je pas verschillen zien als je onderaan de lijst komt en die hebben dan betrekking op enkele specifieke instellingen, op ingebouwde kalibratie en op meegeleverde accessoires. Qua beeldschermtechniek - dus weergavekwaliteit - zijn de drie monitoren visueel nauwelijks te onderscheiden.

2x 24-inch
Hoe groter de diagonaal en hoe hoger de resolutie, des te meer kun je op een beeldscherm zien als fotograaf. Maar in plaats van een bijvoorbeeld één 32” monitor, kun je dan beter twee beeldschermen van 24-inch naast elkaar zetten. Eén voor Lightroom en één voor Photoshop. Of het 2e scherm van Lightroom op fysiek op een andere monitor. Zet je die dan op Actief en 1:1, dan kun je in de Rasterweergave op het ene scherm, op het andere scherm meteen de scherpte op 100% beoordelen. Zorg wel voor een goede videokaart met meerdere uitgangen (2x DVI).

Praktijk
In de studio werken we op een CX240 en op dezelfde computer (met NVidia GTX 560) hebben we op de tweede DVI-poort de CS240 als synchroon scherm aangesloten. Vanaf de eerste opstart is de weergave van beide monitoren identiek en hoewel we voor de vorm de CS240 nog gekalibreerd hebben, kunnen we in Photoshop geen verschil zien in scherpte, kleur, helderheid en contrast van onze testbeelden. En daar worden we blij van, want dat wil zeggen dat we zelfs het verschil kunnen zien tussen 253, 253, 253 en volledig wit. Dus dan zié je bij een high-key foto bij het weggummen van een vlekje dat de achtergrond net niet helemaal wit is. Of dat er in een zwart-witfoto een vleugje geel, rood of blauw te zien is. Dat geeft je als fotograaf veel vertrouwen en je bent dan veel meer gerust op de output van je foto’s. Als iemand opmerkingen heeft over de kleuren of helderheid van je foto’s, dan weet je dat het aan niet aan jou ligt, maar aan het beeldscherm van de ander. Zorg natuurlijk wel dat je een beeldscherm altijd kalibreert en dat de werkomgeving neutraal gekleurd is en niet te helder. Wij adviseren daarbij een monitorkap te gebruiken en een grijs bureau of zwarte onderlegger. Zelfs een fel gekleurd shirt kan ongewenste kleur op het scherm reflecteren. Vermijd verder sterk wisselend invallend licht en een vensterraam in je rug.

Behalve dat de CS240 van EIZO dus een uitmuntende weergavekwaliteit heeft, heeft ze ook nog veel mogelijkheden. Zo is ze aan te sluiten via DVI, HDMI en DisplayPort en heeft ze een usb-hub voor bijvoorbeeld een (draadloos) toetsenbord en muis. Het schermoppervlak spiegelt niet en de monitor kan traploos in hoogte versteld worden en ook gekanteld. Je zou het scherm zelfs een kwart slag gedraaid in portrait-stand kunnen gebruiken. Tot slot heeft de CS 240 een tijdloos ontwerp zonder franje en is ze heel duurzaam uitgevoerd met een duidelijke bediening. Allemaal met het oog op jarenlang zorgeloos gebruik.

Hebben we nog verbeterpuntjes kunnen vinden? We zagen dat de kijkhoek in de praktijk iets minder groot was dan bij onze CX240, maar dat is alleen zichtbaar bij twee zitplaatsen naar links of rechts. En natuurlijk missen we een standaard monitorkap. Dat geeft toch echt een veel hogere kijkbeleving, als ware het een passe-partout om je foto’s. De bijbehorende monitorkap van EIZO - de CH7 - kost 200 euro. Vind je dat teveel, dan zijn op internet ook universele kappen te koop voor 70 euro of je maakt zelf een monitorkap van matzwart hobbykarton/foamboard.

Samenvatting
De EIZO CS240 brengt de kwaliteiten van een professioneel grafisch beeldscherm binnen budgetbereik van elke vrijetijdsfotograaf. Dus als je je foto’s nu nog steeds met een ‘roze bril’ op een consumentenscherm bekijkt, dan wordt het de hoogste tijd om de CS240 voor de komende feestdagen op je verlanglijstje te zetten. Daar zul je geen moment spijt van hebben en je zult daarna nooit anders meer willen.

Meer informatie en specs: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.