Review | EF-S 24mm f/2.8 STM

door Pieter Dhaeze op woensdag 21 januari 2015

Fotografeer je wel eens met een lens met een vast brandpunt? Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan ga je veel bewuster met de kadrering om en dat levert prachtige vaak verrassende fotografie op.

Canon heeft een breed scala aan vastbrandpunt objectieven, maar dat zijn allemaal EF-lenzen bedoeld voor een volbeeldcamera. Je kunt ze natuurlijk wel gebruiken op een EOS met APS-C sensor, maar dan wordt het brandpunt 1,6x verlengd en ze zijn relatief groot. Met introductie van de EF-S 24mm f/2.8 STM komt Canon met de eerste vastbrandpuntlens speciaal voor zijn APS-C camera’s. Een soort ‘pancake’ en uitermate geschikt voor reportagewerk en straatfotografie met bijvoorbeeld een EOS 100D.

5D3_9372-580px

Uitvoering
De Canon EF-S 24mm f/2.8 STM heeft dus een beeldcirkel die afgestemd is op het formaat van een APS-C sensor, zoals in de EOS 100D, maar ook de EOS 7D mark II. De beeldhoek die daarbij hoort komt overeen met ongeveer 38mm op een volbeeldcamera, zoals de EOS 6D. Dat is een interessant blikveld voor reportages, waarbij je het hoofdonderwerp in zijn context kunt plaatsen.
De maximale lichtsterkte is f/2.8 en dat betekent dat je bij weinig licht niet meteen hogere ISO’s hoeft te gebruiken. Bovendien kun je in combinatie met de korte scherpstelafstand (16 cm) heel leuk spelen met de scherptediepte. Wij hadden in dat verband toch de voorkeur gehad voor f/1.8, zoals bij de EF 50mm 1.8. Dat scheelt ruim een stop en de achtergrond kan nog meer onscherp worden.

5D3_9373-580px

De scherpstelling gebeurt met de ondertussen befaamde stappenmotor (STM) en dat gaat ook nu weer snel en vloeiend. Ideaal voor video. We hoorden echter wel een klein zoomgeluid bij scherpstellen van close-up tot oneindig. Men wordt bij deze lens geacht de scherpstelling vooral met de autofocus te doen, want de scherpstelring is klein en heeft een (te) lichte slag.
De EF-S 24mm STM heeft geen beeldstabilisatie (IS), maar gezien het brandpunt is dat niet echt zinvol, aangezien bij langere sluitertijden (>1/50s) bewegende onderwerpen onscherp worden.
De lens is een soort ‘pancake’ dus erg plat en licht. Samen met bijvoorbeeld een EOS 100D heb je dan een heel compact en onopvallend gereedschap in de hand en op straat val je als fotograaf dus amper op.
De vatting is van metaal en dat zorgt ervoor dat de lens bijna 120 gram weegt.

IMG_9240-189px IMG_9249-189px IMG_9253-189px
IMG_9256-189px IMG_9264-189px IMG_9275-189px

Prestaties en beeldkwaliteit
De prestaties van de EF-S 24mm f/2.8 STM zijn dik in orde. De autofocus is snel, accuraat en nagenoeg geluidloos. De kortste scherpstelafstand is 16 cm vanaf de sensor (9 cm vanaf de frontlens) en dat levert een vergroting van 0,28 op (1:3,5). Een voorwerp van 8 cm breed vult dan de breedte van het kader, dus prachtig voor bloemen en vlinders. Daarbij kan de achtergrond dus onscherp zijn en daarvan is het bokeh verrassend mooi.

bokeh-EFS24mmSTM-580px

Kijken we naar de beeldkwaliteit, dan valt bij een opname van onze ‘testcase’ direct een aantal zaken op. Zo is de tonvervorming redelijk groot. Voor een lens anno 2014 met een vast brandpunt hadden we dat niet verwacht. Opvallend is ook de vrij sterke chromatische aberratie. We zijn op dat gebied met de nieuwste lenzen van Canon redelijk verwend geraakt - zoals met de perfecte EF-S 10-18mm STM - maar bij de EF-S 24mm f/2.8 STM is chromatische aberratie een punt van aandacht bij gebruik in landschappen en bij architectuur. De vignettering bij f/2.8 is duidelijk, maar niet storend en verdwijnt bij kleinere diafragma’s. Datzelfde geldt ook voor de hoekonscherpte. Bekijken we op 100% testfoto’s bij f/2.8 dan is de centrumscherpte van die beelden redelijk zacht en ook bij f/4 zijn de opnamen maar net zo scherp als bij 24mm van een EF-S 18-135mm STM. Een klein beetje verscherping doet echter wonderen.
Zoals vanouds zijn het contrast en de kleuren van Canon-lenzen prima in orde en dat is ook bij deze kleine, nieuwe telg het geval.

EFS24mm-f28-189px EFS24mm-f4-189px EFS18-135mm-f4-189px
EF-S 24mm 2.8 @ f/2.8 EF-S 24mm 2.8 @ f/4 EF-S 18-135mm @ f/4

Samenvatting
Voor nog geen 170 euro krijg je met de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM dus een prachtig ‘lensje’ voor reportagewerk met een APS-C EOS. De prijs-prestatieverhouding is heel goed, maar toch minder dan bijvoorbeeld bij de EF-S 10-18mm STM, die we medio 2014 getest hebben (klik hier). De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met die van een STM-kitlens bij 24mm (EF-S 18-55mm STM of EF-S 18-135mm STM).

Voor wie is deze lens dan bedoeld? Want iedereen met een kitlens beschikt toch al over een beeldhoek van 24mm. Ten eerste krijg je met de EF-S 24mm STM een stopje meer lichtsterkte (f/2.8 ten opzichte van f/4 bij een kitlens) en ze is dus beter inzetbaar bij fotografie bij minder bestaand licht. Ook is de kortste scherpstelafstand veel kleiner dan bij een kitlens en dat geeft meer creatieve mogelijkheden voor onderscheidende groothoek close-ups. En het belangrijkste aspect van de EF-S 24mm f/2.8 STM is misschien toch wel dat je NIET kunt zoomen. Je leert zo om - zonder camera - te kijken met de beeldhoek van de lens. Je bekijkt de wereld om je heen dus voortdurend met het vaste kader van de camera en dat geeft onverwacht veel unieke fotokansen. En dat alleen al is 170 euro waard.

Meer informatie en specificaties: klik hier.
Review van The Digital Picture: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.