Persbericht Aankondiging EOS R1

door Persbericht Canon NL op woensdag 15 mei 2024

Canon kondigt de ontwikkeling aan van de EOS R1 als eerste topmodel binnen haar EOS R System.
Nieuw beeldverwerkingssysteem voor nog betere AF prestaties en beeldkwaliteit

Amstelveen, 15 mei 2024 – Canon Inc. kondigt vandaag de ontwikkeling aan van de EOS R1 – een full-frame systeemcamera, en tevens Canon haar eerste topmodel voor het EOS R System met RF-vatting, die in 2024 op de markt komt.

Canon EOS R1 Development visual

De EOS R1 is een systeemcamera voor professionals die gebruik maakt van de allernieuwste technologie van Canon en die topprestaties combineert met de duurzaamheid en betrouwbaarheid van een topmodel. Deze camera zal de prestaties van zowel foto's als video's sterk verbeteren (in vergelijking met de EOS R3) en voldoet aan de hoge eisen van professionals in de frontlinie van een breed scala aan vakgebieden, waaronder sport, nieuwsreportages en videoproducties. De camera maakt gebruik van de nieuw ontwikkelde beeldprocessor DIGIC Accelerator in aanvulling op de reeds bestaande DIGIC X-processor. Het nieuwe beeldverwerkingssysteem, dat bestaat uit deze processors en een nieuwe CMOS-sensor, maakt het mogelijk om grote hoeveelheden gegevens met hoge snelheden te verwerken en levert nooit eerder vertoonde verbeteringen op het gebied van autofocus (AF) en andere functies.

Door een zeer geavanceerde combinatie van het nieuwe beeldverwerkingssysteem en deep learning-technologie heeft Canon een snelle en zeer nauwkeurige herkenning van het onderwerp bereikt. De nauwkeurigheid bij het volgen van onderwerpen is bijvoorbeeld verbeterd, zodat bij sportevenementen waarbij meerdere onderwerpen elkaar kruisen het hoofdonderwerp continu kan worden gevolgd, zelfs als een andere speler er vlak voor langs loopt. Daarnaast herkent de AF “Action Priority”-functie bewegingen van het onderwerp door snel de status van het onderwerp te analyseren. Op cruciale momenten tijdens een sportwedstrijd waarop het moeilijk is om te voorspellen wat er gaat gebeuren, selecteert deze functie automatisch de speler die een bepaalde actie uitvoert (zoals het schieten van een bal) als het hoofdonderwerp en verschuift direct de AF-zone wat helpt bij het vastleggen van beslissende spelmomenten. De combinatie van het nieuwe beeldverwerkingssysteem en deep learning-technologie zal de beeldkwaliteit helpen verbeteren. Canon implementeert tevens de beeldruisonderdrukkingsfunctie, die eerder is ontwikkeld en verbeterd als onderdeel van de software voor pc's, als standaard camerafunctie om de beeldkwaliteit verder te verhogen en zo bij te dragen aan de creatieve mogelijkheden van de gebruiker.

Canon is momenteel bezig met praktijktests voor deze camera en zal daarnaast ondersteuning bieden bij het vastleggen van belangrijke en impactvolle momenten tijdens internationale sportevenementen die in de toekomst zullen plaatsvinden. Canon zal het assortiment camera's en RF-lenzen van het EOS R System verder uitbreiden en zo blijven voldoen aan de eisen van een breed scala aan gebruikers en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de fotografie- en videocultuur.

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.