Alleen Sinterklaas bezorgt pakketjes gratis*

door pjcdhaeze op dinsdag 03 november 2015

Donderdagmiddag. Kwart over twaalf. De voordeurbel gaat. Patrick. Onze vaste pakketbezorger. Aardige kerel, waar je de klok gelijk op kunt zetten en die ook altijd nog even tijd heeft voor een gezellig praatje. Dat ritueel speelt zich al een paar jaar aan mijn voordeur af. Online spullen kopen is vaak sneller, handiger, voordeliger dan de drukte van de stad in te moeten en met Patrick aan deur is het eigenlijk nog leuker ook.

 

De laatste maanden is er echter iets dat aan mij is gaan knagen. Ik had online een klein accessoire gekocht voor mijn camera. Het kostte nog geen 20 euro en zou verstuurd worden als pakketje. Gratis. In eerste instantie vond ik dat vanzelfsprekend, maar toen ik met Patrick weer bij de voordeur stond, bedacht ik mij dat ik dus feitelijk niet betaal voor de prima dienst die hij elke keer weer levert. De €6,95 die verzending (excl. verpakking en handling) van een pakketje normaal gesproken kost, wordt dus eigenlijk gedeeltelijk betaald door hem! En het gaat bovendien ten koste van de marge van de cameraleverancier en van de pakketdienst, twee branches die redelijk onder druk staan.

Waarom vinden we het dan steeds meer vanzelfsprekend dat producten gratis worden bezorgd (en geretourneerd), terwijl we er eigenlijk zo veel gemak en voordeel aan hebben? Bij online shoppen vind je áltijd het gewenste product, wordt het vaak de volgende dag al geleverd, hoef je nooit meer door de regen, kost het geen benzine of parkeergeld en - belangrijk - bespaart het heel veel tijd. En voor al dat gemak willen we dus niets betalen. Vreemd, toch? Zeker als je beseft dat onze Patrick het eerste ‘slachtoffer’ zal zijn als een pakketdienst weer moet reorganiseren of failliet gaat. Een gewone, aardige jongen, die heel erg zijn best doet voor een ‘grijpstuiver’ bij mensen thuis pakketjes af te leveren. Alleen maar omdat verzendkosten steeds meer ‘not done’ zijn.

Hierbij dus geen oproep om als consument gratis verzendkosten te weigeren (!) of om pakketbezorgers een fooi aan de deur te geven, maar wel de vraag: wat vind jij? Laat het ons hieronder weten.

*herplaatsing van november 2015

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.