Als Canon nieuwe producten presenteert dan wordt EOSzine samen met de gezamenlijke landelijke pers uitgenodigd om als eerste kennis te maken met een nieuwe camera, lens of printer. Ik voel me vereerd en zeker bij een introductie als de EOS 1DX mark II - het nieuwe vlaggenschip van Canon - is het ook best ‘spannend’. De geruchten en specs heb ik natuurlijk allemaal al gezien, maar de camera al meteen echt vasthouden en ermee kunnen fotograferen, dat voelt toch heel bijzonder.
Onderweg naar Rob Slotenmaker in Zandvoort had ik twee bespiegelingen, die ik even kort wil delen.
1. Vragen over specificaties
De specificaties in het persbericht dat we 2/2/2016 om 5.23u ontvingen, stemden grotendeels overeen met de ‘rumors’ die al enkele maanden over internet circuleerden. Opvallend daarin zijn natuurlijk dat de camera nog sneller geworden is (14/16 fps), een sensor heeft met Dual Pixels (supersnelle AF tijdens Live view en video) en intern (op CFast-kaart) 4K video kan opnemen met 60 fps. Toch had ik als ‘simpele’ vrijetijdsfotograaf nog enkele bedenkingen bij de speclijst van dit snelheidsmonster. Een kort gesprekje met Frits van Eldik heeft de lucht echter snel geklaard.
• WIFI
De EOS 1DX mark II beschikt niet over ingebouwde wifi. Dat zie ik als een gemis, maar Frits zegt dat het wifi-gebruik van een sportfotograaf of fotojournalist (de doelgroep van deze pro-camera) heel anders is dan van de meeste andere fotografen. Om foto’s al direct tijdens een evenement bij een krant of op een website te krijgen MOET de wifi ongestoord werken. Ook moet er op meerdere kanalen gewerkt kunnen worden om niet in de knoop te raken met de tientallen andere collega’s die naast je staan. Met wifi ingebouwd gaat dat niet werken, ook al omdat de dichte magnesium behuizing van de EOS 1DX mark II het wifi-signaal sterk belemmert. De externe WTF-E8 module is dus de enige manier om ongestoord met wifi in het veld te staan. Ook voor remote shooting.
Fijn met de EOS 1DX mark II is dat de GPS nu ingebouwd is, want bij de EOS 1DX moet je kiezen of je óf de GPS-module óf de wifi-module extern bevestigt op de enkel beschikbare poort en nu heb je allebei gelijktijdig (GPS intern, wifi extern).
• Touch lcd-scherm
De EOS 1DX mark II is de eerste full-frame camera van Canon met een touchscreen. Echter met een grote ‘maar’. De aanraakfunctionaliteit is alleen actief in Live view of video om het AF-punt te kiezen. Maar niet om menu’s te besturen of foto’s terug te kijken. Ook hier was het antwoord van Frits helder. Als je sport aan het fotograferen bent, dan heb je geen tijd om de vingers van de knoppen te halen. Een camera bedienen is voor Frits net zoiets als ‘blind typen’. Hij weet alle knopjes zonder nadenken te vinden. Zo mist hij geen moment. Om instellingen te gaan doen met een touchscreen heeft hij de vingers letterlijk niet meer aan de knoppen en mist hij misschien die ene foto. Ook voor terugkijken werkt het grote instelwiel zoveel sneller dan vegen, dat een aanraakscherm geen toegevoegde waarde zou zijn. Als Canon een aan/uit-optie voor het touchscreen zou hebben gemaakt, dan had die bij Frits altijd op UIT gestaan. Zoals al eerder gezegd, de EOS 1DX mark II is een pro-camera die vooral gebruikt wordt in vaak hectische omstandigheden en is geen ‘salon’-camera.
2. Geluid
We hebben zelf met de EOS 1DX in het theater gezeten om zang en dans te fotograferen. Dan valt het op dat deze camera een behoorlijk hard sluitergeluid heeft. Storend voor de omgeving en soms zelfs hoorbaar op het podium. Ook op televisie bij persconferenties of ‘rode-loper’-evenementen is het geratel van dit type camera niet echt prettig.
De EOS 1DX mark II heeft daarom een ander sluitersysteem, dat in ieder geval minder luid klinkt dan zijn voorganger, maar helaas nog niet zo zacht is als de S-drive op onze EOS 5D mark III. De 4K video kan daarom bijzonder welkom zijn in situaties waarin volledige stilte gewenst is (ceremonies, bruiloften, lezingen).
Hoe vraag je je misschien af? Het idee is om in plaats van de EOS 1DX mark II als fotocamera te gebruiken met 14 fps én een ‘mitrailleurgeluid’, in 4K (8.8 Mp) met 60 fps (!) geluidloos korte clips van 1 à 2s op te nemen en daaruit frames te gebruiken voor publicatie. Dat kun je al in de camera doen. Deze output (4080x2160 pixels) is ruim voldoende voor gebruik op een beeldscherm (max. 2560 x 1440) en prima geschikt voor print tot maximaal A3 (200dpi). Dat is toch waanzinnig, want uit 60 beelden per seconde heb je altijd het ‘beslissende moment’. En dankzij de snelle AF-tracking tijdens video door de Dual Pixel-technologie blijft ook alles scherp. Ideaal voor bijvoorbeeld opnamen tijdens een huwelijksvoltrekking in een stille kerk!
Of deze ‘4K-frame-grab’-workflow ook echt in de praktijk gaat werken, is de vraag, maar het is wel veelbelovend. Wie het weet, mag het zeggen. Wij zullen het in ieder geval gaan testen als de camera begin van deze zomer in onze studio zal verschijnen.
Samenvatting
Mijn initiële ‘bedenkingen’ bij de EOS 1DX mark II zijn na het gesprek met Frits van Eldik en het eigenhandig fotograferen met deze camera volledig weggenomen. Gezien het enthousiasme van Frits die sinds juni 2015 met deze nieuwe camera in het veld heeft gestaan, ben ik ervan overtuigd dat de EOS 1DX mark II de nieuwe benchmark zal zijn en hét gereedschap voor de sportfotograaf en fotojournalist. Die zijn samen met wildlife- en vogelfotografen de doelgroep van deze pro-camera en zij bepalen in hun praktijk of de EOS 1DX mark II het ideale gereedschap is. Niet de goedwillende vrijetijdsfotograaf, niet de pixelpeepers op internet en niet een simpele journalist, zoals ik.
Wil je alles weten over deze nieuwe camera, klik dan hier voor het persbericht, specs en voorbeeldfoto's.