Creëer de WOW!-factor in je foto’s

door pjcdhaeze op dinsdag 19 april 2016

Herken je dit? Je zit thuis aan tafel met een lekker kopje koffie of thee en bladert door een mooi fotografietijdschrift. Je oog valt op een foto en je denkt meteen … ‘WOW!, dat is een pas een gave foto, dat wil ik ook kunnen!’

Hoe komt het dat we zo op een beeld reageren? Welke elementen in een foto spreken ons zo aan? In dit artikel zal ik deze vragen trachten te beantwoorden, zodat ook jouw foto's de WOW!-factor krijgen en je met nog meer plezier gaat fotograferen.

Natuurlijk zijn er al heel wat verhalen geschreven wat een foto sterk maakt. Toch ben ik zelf ook op onderzoek gegaan door naast honderd winnende foto’s van een aantal internationale fotowedstrijden ook een aantal persoonlijke foto’s te analyseren. Sommige van mijn bevindingen zijn ‘open deuren’, terwijl andere aspecten misschien niet zo direct voor de hand liggen.
Om mijn analyse wat meer structuur te geven heb ik gekeken naar drie hoofdthema’s:
• Toegepaste techniek (camera- en beeldbewerkingstechniek)
• Visueel concept
• Persoonlijke expressie

Vervolgens heb ik binnen deze drie hoofdthema’s gekeken naar zaken als verhaal, compositie, belichting, emotie etc. Deze aspecten heb ik tenslotte verwerkt in een diagram welke als ‘reminder’ of checklist door je gebruikt kan worden. Uiteraard zal dit overzicht niet volledig zijn, hoewel ik wel getracht heb dit te verwezenlijken. Ik hoop in ieder geval dat je er je voordeel mee kunt doen.

Wil je foto opvallen dan moet deze in ieder geval in een fractie van een seconde de aandacht van de kijker hebben. In bijna alle van de prijswinnende foto’s die ik bekeken heb, was dit ook het geval. Wat hierbij opvalt is dat er altijd een basisstructuur aanwezig is, die de kijker direct de foto ‘intrekt’.

Deze basisstructuur bestaat altijd uit één of twee hoofdelementen namelijk:
1. Contrastverschillen.
Lichte/heldere elementen in een foto omgeven door donkere vlakken vallen altijd direct op. Daarom dat vaak een donker vignette wordt toegevoegd door de fotograaf. Dit kan tijdens het fotograferen gebeuren (d.m.v. een bepaalde flitstechniek) of nadien in een beeldbewerkingsprogramma zoals bv. Adobe Lightroom of Adobe Photoshop.


2. Felle kleuren.
Warme kleuren als rood, oranje en geel hebben het effect om uit de foto te springen. Ze creëren een 3D-effect dat meteen opvalt. Plaats je deze elementen op de juiste compositie-technische plek in je foto, dan heb je direct de aandacht van de kijker. Koele kleuren als blauw, groen een violet creëren juist rust in je beeld. Gebruik je een warme kleur als opvallend voorgrondelement en een koele kleur als achtergrond dan heb je een mooie combinatie.

Heb je de aandacht van de kijker eenmaal te pakken, dan moet je ervoor zorgen dat je zijn aandacht blijft vasthouden. Hiervoor krijg je echter maar één kans, dus gebruik deze. Aandacht vasthouden doe je door de interesse van de kijker te blijven wekken. Maak gebruik van elementen uit de drie hoofdthema’s van boven getoond schema dan zal je foto zeker blijven boeien. Je foto heeft dan een zogenaamde ‘sweet-spot’ (een overlappend gebied van alle drie de hoofdthema’s).

Ik ben ervan overtuigd dat jij dit soort foto’s ook kunt maken, misscien zelfs nog mooier. Kijk maar eens of je aspecten zoals ik hierboven beschreven heb kunt terugvinden in jouw foto’s.
Neem je camera en verras je zelf en mensen om je heen door nog meer foto’s met de WOW! factor te maken. Ik wens je veel plezier hierbij.

Huub Keulers

Tekst: Huub Keulers
Foto’s 1, 2, 3, 5 en 6: Huub Keulers
Foto 4 (paprika's): Stephanie Lodewijks

http://www.huubkeulers.nl
http://hs_fotografie.500px.com

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.