Canon EOS 550D

door Pieter Dhaeze op woensdag 17 maart 2010

In februari 2010 zijn we verblijd met weer een nieuwe EOS! Net als bij de geboorte van een baby zie je bij de nieuwe EOS 550D duidelijk overeenkomsten met zijn ouders (EOS 500D), maar ook trekjes van neefjes en nichtjes (EOS 7D en EOS 5D markII) en enkele nieuwe karaktereigenschappen.

Het uiterlijk
De nieuwe EOS 550D is een duidelijke telg van de xxxD-serie van EOS. Er zijn natuurlijk kleine uiterlijke verschillen, maar zet je hem naast een EOS 450D of 500D, dan moet je twee keer kijken om de camera's te kunnen onderscheiden. Toch hebben we met de EOS 550D het idee dat de ergonomie en de constructie van de behuizing weer verbeterd zijn. De handligging is nagenoeg hetzelfde gebleven en afhankelijk van de grootte van je handen is deze goed en natuurlijk. Alle knopjes zijn binnen vinger- en duimbereik, maar toch kunnen ze niet per abuis worden ingedrukt. De knoppen zijn platter uitgevoerd dan bij de EOS 500D en de bediening is daardoor meer trefzeker. Het knopje voor terugkijken is voor onze vingers echter iets te plat en verzonken. Ook de knop om het beeld tijdens terugkijken te vergroten, wordt iets teveel gehinderd door de rand van de verdiepte ligging. Beide knopjes vragen dus enige gewenning. Live View heeft zijn eigen knop gekregen, die in de Filmmodus tevens de start/stopknop is voor video-opnamen. Ook voor het snel instellen via het lcd-scherm is er nu een duidelijke aparte Quick Control-knop. De bediening wordt zo nu nog intuïtiever.
Hoewel het op het eerste gezicht niet zo opvalt, heeft de EOS 550D een voor EOS uniek lcd-scherm. Het is namelijk het eerste scherm met de verhouding 3:2 en met 1.040.000 beeld-punten (i.p.v. 4:3 en 920.000). Samen met een nog verdere verbetering van de kijkhoek is het een genot om je foto's terug te kijken en te beoordelen en is ze perfect te gebruiken voor creatieve kadering vanuit een hoog of laag standpunt en kan ze wedijveren met de voordelen van een kantelbaar lcd-scherm.

EOS 550D - EOS 7D
De sensors van de EOS 550D en EOS 7D zijn nagenoeg identiek en bovendien beschikken beide camera's over de volprezen DIGIC4 processor. Zelfs bij vergelijking op 100% in Photoshop zijn de verschillen nihil.

Het innerlijk
Schoonheid zit vaak aan de binnenkant en dat zou je ook kunnen zeggen bij de EOS 550D, want innerlijk verschilt deze camera behoorlijk veel ten opzichte van zijn voorganger, die nog maar slechts één jaar oud is. Meest opvallend is een verhoging van het aantal pixels tot 18 Mp, zoals bij de EOS 7D. De architectuur van de sensor is echter nog verder verbeterd ten opzichte van deze camera en ISO 3200 levert 'schone' en zeer bruikbare beelden op. Die beeldkwaliteit is tevens zo hoog, dankzij de nieuwe DIGIC4-processor, die niet alleen snel is (3,7 bps van 18 Mp!), maar ook voor een fantastische kleurweergave zorgt. Ook het 63-punts iFCL-meetsysteem heeft de EOS 550D gemeen met zijn grote broer, de EOS 7D, en zorgt voor een zeer betrouwbare en constante belichting. Wil je de belichting toch corrigeren, dan heeft de EOS 550D een belichtingcompensatie van +/- 5 stops in plaats van de 2 stops die gebruikelijk is in dit segment (EOS 500D). Ook is de functie van Auto-ISO verder uitgebreid en kan nu de maximale ISO handmatig worden ingesteld. Zo voorkom je dat je ongewild bij ISO 6400 aan het fotograferen bent of kun je juist die hoge ISO in het automatische bereik betrekken.
Een bijzondere kwalificatie van deze nieuwe EOS is, dat hij als 'consumentencamera' het enige model is met de meest uitgebreide video-instellingen. De kwaliteitsniveaus variëren van 1080p en 720p tot VGA (Quicktime MOV), waarbij op Full HD gefilmd kan worden bij 30/25/24 fps en bij 720p en VGA met 60/50 fps. De belichting tijdens filmen is helemaal handmatig in te stellen en zo heb je volledige controle over bijvoorbeeld de scherptediepte van je video-opnamen. Voor perfecte geluidsopnamen beschikt de EOS 550D over een externe microfooningang en voor weergave op een Full-HD televisie is ze voorzien van een HDMI-uitgang.

JPEG
Zoals we al vaker aangegeven hebben is een JPEG-opname een soort Polaroid-foto. Alle instellingen van de beeldvorming worden al in de camera uitgevoerd en de foto op de geheugenkaart kan direct voor bewerking en presentatie worden gebruikt. Dat een JPEG een soort 'kant-en-klaar'-foto is betekent echter niet dat we genoegen moeten nemen met standaardkwaliteit. We kunnen als fotograaf behoorlijk ingrijpen in het beeldvormingproces in de camera. Zo hebben EOS-camera's al langer de beschikking over Beeldstijlen (Picture Styles, EOSzine 0907) en kunnen we kleurtoon, verzadiging, contrast en scherpte aanpassen aan het karakter van het onderwerp of de smaak van het publiek. Ook de mate van ruisonderdrukking bij hoge ISO's of langere sluitertijden kan al enige tijd worden beïnvloed. Bij de laatste modellen heeft Canon ook gesleuteld aan het beperkte dynamische bereik van een JPEG. Heeft een onderwerp veel contrast, dan bestaat bij een JPEG-opname de kans dat hooglichten overbelicht raken of schaduwen dichtlopen. Steeds meer modellen zoals de EOS 550D, maar ook de EOS 7D en EOS 1D mark IV beschikken daarom over Lichte Tonen Prioriteit (Highlight Tone Priority, HTP) en Auto Helderheid Optimalisatie (Auto Lighting Optimizer, ALO).

S/H in Photoshop
Heeft je camera geen ALO en HTP of heb je liever meer controle achteraf, dan kan Schaduw-hooglichten in Photoshop uitkomst brengen. Voor aanpassingen van het dynamisch bereik is met dit filter snel goed resultaat te halen. Wil je maximaal contrastbereik, stap dan over op RAW of maak een belichtingstrapje voor HDR.

De eerste parameter, HTP, zorgt ervoor dat hooglichten binnen het histogram gehouden worden, zonder dat dit ten koste gaat van verlies van detail in de schaduwen en dit dus niet een verkapte vorm van onderbelichting van de hele opname is. HTP heeft vooral zijn nut bij onderwerpen met lichtgekleurde structuren, zoals textiel, in heldere omstandigheden en kan net de doortekening in een bruidsjurk 'redden'.
De andere belichtingsparameter, ALO, werkt meer als een soort digitale invulflits, die in drie sterktes kan worden toegepast. Ze is ideaal als je bijvoorbeeld een opname maakt van een exotisch steegje onder een felle zon. Een invulflits heeft dan weinig zin, maar ALO zal de schaduwen verhelderen zonder dat detail in de hooglichten verloren gaat. Er kan wel iets meer ruis in de donkere gebieden zichtbaar worden. Lichte Tonen Prioriteit en Auto Helderheid Optimalisatie kunnen niet gelijktijdig ingesteld worden. We hebben ALO en HTP 'losgelaten' op onze 'testcase' in de volle zon. De resultaten zie je hiernaast en spreken voor zich.

 EOS 550D ISO3200 JPG (100%) EOS 550D ISO3200 DPP (100%) EOS 550D ISO3200 LR3 (100%)

RAW
Canon zoekt de grenzen op van zijn sensor en hoe houdt een APS-C sensor zich bij 18 miljoen pixels? We zijn dan vooral benieuwd naar de ruisniveaus bij ISO's van 1600 en hoger. We laten de praktijk het antwoord geven op deze vraag en hebben onze 'testcase' bij kunstlicht in RAW gefotografeerd bij ISO 3200 en het resultaat vergeleken tussen de standaard JPEG en de RAW ontwikkeld via DPP. Omdat we ook benieuwd zijn naar de prestaties van Lightroom 3 en Aperture 3, hebben we het RAW-bestand ook in deze twee converters geoptimaliseerd.
Duidelijk is dat de JPEG en de RAW omgezet met DPP elkaar niet veel toegeven en prima van kwaliteit zijn voor ISO 3200 beelden van een APS-C sensor. Je kunt deze bestanden zonder problemen op een formaat van 45 bij 30 cm afdrukken. We zien wel dat de kleurruis nog enigszins zichtbaar aanwezig is. Dat is bij de Aperture-versie ook nog iets het geval, die we overigens met een extra ruis-plugin hebben moeten behandelen, omdat de ruisonderdrukking van Aperture zelf redelijk basic is. Dit alles in tegenstelling tot Lightroom 3, waarvan we als EOSzine de beta mogen testen. Omzetting van het RAW-bestand levert een prachtig plaatje op met goede kleuren en een keurig evenwicht tussen ruisonderdrukking en behoud van detail. De JPEG-, DPP- en Aperture-versie moeten bij hogere ISO's hun meerdere erkennen in de conversiekwaliteiten van Lightroom 3.

DPP
Een parameters als ALO is ook beschikbaar in de laatste versies van DPP, de RAW-converter van Canon. Je kunt deze optie dan desgewenst achteraf activeren en de sterkte instellen. DPP neemt als default de ALO-instelling van de camera over. Andere RAW-converters 'zien' deze instelling niet.

Conclusie
Hoewel de introductie van de EOS 500D pas een jaar eerder was, gaan de technologische ontwikkelingen zodanig snel dat de nieuwe EOS 550D zijn voorganger op bijna alle fronten ruim voorbij gestreefd is. En dat voor een prijskaartje van ruim minder dan 800 euro! De mogelijk-heden van deze nieuwe EOS-telg kennen hun weerga niet in deze prijsklasse en de bediening en snelheid zijn zodanig dat de oorzaak van een gemiste fotokans veelal bij de fotograaf zelf gezocht moet worden.
Hoewel JPEG op het punt van dynamisch bereik nog zijn meerdere moet erkennen in RAW, zijn de JPEG opnames van de nieuwste generatie EOS-camera's opmerkelijk goed en moeten we bij lage ISO's onze uiterste best doen om via RAW de kleuren en het detail hiervan voorbij te streven. Voorwaarde is natuurlijk wel dat wanneer je in JPEG schiet, je de camera meteen juist instelt en de goed belichting regelt, omdat correctie achteraf niet zonder kwaliteitsverlies zal zijn. Over de beeldkwaliteit van de EOS 550D kunnen we kort zijn. Zowel in JPEG en RAW kun je met deze camera in de meest uiteenlopende belichtingsomstandigheden zonder problemen vlekkeloze opnamen maken die op grootformaat afgedrukt kunnen worden. Werk je in RAW bij ISO's van 1600 en hoger, dan levert Lightroom 3 beta op dit moment de beste kwaliteit.

Specificaties meer informatie
Resolutie:18,0 Mp Canon
ISO:100-6400, H dpReview
LCD:3 inch, 920.000px dcViews
Film:1080p, 24/25 fps | 720p, 50 fps TDP
 Alle specs  

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.