EF 14mm f/2.8L mark II

Arjen Noord maandag 17 juli 2017

Ik heb drie weken lang de Canon EF 14mm f/2.8L II aan de tand mogen voelen. Normaal gesproken gebruik ik voor mijn landschapwerk de EF 16-35mm f/4L IS als groothoek lens in combinatie met grijsverloop filters. De EF 14mm f/2.8L II is een supergroothoek lens met een vast brandpunt van 14mm. Op deze lens kon ik geen gebruik maken van mijn eigen filters, aangezien de voorlens bol loopt. Wil je wel filters voor kunnen zetten, dan is het SW150 filtersysteem van Lee daarvoor geschikt.

01-14mm klein-2336a

Als ik fotografeer dan stem ik mijn belichting zo veel mogelijk af op de donkere gedeeltes, omdat ik hierin detail wil kunnen vastleggen. Daardoor word ik gedwongen om in de meeste omstandigheden grijsverloopfilters te gaan gebruiken om de hooglichten niet uit te laten bijten. In het geval van de EF 14mm f/2.8L II was dit op de meeste momenten niet nodig. Alleen extreme hooglichten in het gouden uurtje waren moeilijk onder controle te krijgen. Zolang de zon nog op de ondergrond scheen, was de belichting goed onder controle te houden. Met name de doortekening in het hooglicht gebied waren met bewerking in Lightroom goed terug te halen.

02-14mm klein-2372a

Waar ik als landschapsfotograaf ook op let - en wat zeer belangrijk is - is de scherpte over het hele beeld. Het centrale gedeelte is bij de meeste lenzen dik voor elkaar, meestal valt de scherpte in de hoeken door de mand. De EF 16-35mm f/4L IS die ik normaal gebruik voldoet al erg goed, de 14mm overstijgt dit op alle fronten. Het is natuurlijk afhankelijk van het diafragma waarmee je fotografeert, maar ik begeef me vaak tussen de f/8 en de f/13. Binnen dit bereik van het diafragma is de lens zeer scherp over het hele beeld. Scherper dan mijn EF 16-35mm f/4L IS. De meeste mensen zullen dit verschil in scherpte niet ervaren, maar ik ontwikkel en controleer mijn foto’s altijd op 100%. Wat ik wel moet vertellen is dat de handmatige focus zeer nauw luistert. Er zit weinig marge in de focus ring tussen haarscherp en redelijk scherp. Hier kan je snel de mist mee ingaan en gebruik van Live view in combinatie met beeldvergroting is een must.

03-14mm klein-2406a

Ook was ik benieuwd naar de lensvertekening. Laat ik het zo zeggen, recht vooruit fotograferen geeft bijna geen perspectiefverloop op ‘oneindig’, dus bijvoorbeeld landschappen. Onder een hoek fotograferen wat bij architectuur nogal eens het geval is, is een ander verhaal. Je mag blij zijn dat je met een 14mm lens ‘ruim’ kan fotograferen. Als je het volledige perspectiefverloop wilt corrigeren, verlies je veel van de foto.

04-14mm klein-2623a

De chromatische aberratie van de lens is zeer gering. In extreme contrastrijke situaties zie je dit wel verschijnen, maar het is makkelijk te corrigeren met lightroom. Nu moet ik zeggen dat ik dit vaker zie met de groothoeken. Pas bij het inzoomen zie je een dun randje verschijnen in extreme situaties die ook weer simpel te corrigeren zijn. Staat deze lens nog een stapje hoger in de rangorde wat dit betreft? In alle eerlijkheid kan ik dit niet zeggen, het verschil zal marginaal zijn.
Ook doordat dit een lichtsterke lens is het wat makkelijker om uit de hand te fotograferen. Waarbij ik normaal gesproken met langere sluitertijden fotografeer, kon ik nu rond zonsondergang in een bloemenveld uit de hand fotograferen. Diafragma zet ik dan op f/3.5 waardoor er veel licht binnenkomt. De ISO waarde kon gewoon op 100 blijven staan en de sluitertijd kwam nog steeds op 1/150s uit. Kort genoeg waarvoor ik het nodig had.

05-14mm klein-2798a

Al met al kan ik zeggen dat deze lens een verhaal apart is. Er zijn in mijn ogen weinig lenzen die de scherpte van deze lens bij f/11 kunnen evenaren. Op andere vlakken zoals chromatische aberratie en lensvertekening is deze lens gewoon goed. Zou ik deze lens in mijn tas willen hebben? Ja, maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet mijn EF 16-35mm f/4L IS voor deze lens zou willen inruilen. Het verschil in scherpte is op 100% zichtbaar, maar zou voor mij niet het prijsverschil van minimaal 1.000 euro kunnen rechtvaardigen.

Praktijkverslag Arjen Noord, www.arjennoord.nl

Korte review EOSzine
Behalve dat Arjen met de EF 14mm f/2.8L II op pad geweest is, zijn we zelf ook even met deze lens aan de slag gegaan. Want je hebt niet elke dag een lens met een brandpunt van 14mm op je volbeeldcamera - zoals onze EOS 5D mark IV - staan.

EF14mm-EF16-35mm-klein

Ontwerp en uitvoering
Het eerst dat opvalt in natuurlijk de bolle frontlens. Dat is bij brandpunten korter dan 16mm haast onvermijdelijk en we zien het ook terug bij de EF 11-24mm f/4L (review). Zo’n frontlens is kwetsbaar en je kunt er geen standaard filtersystemen op gebruiken.
Verder kun je zien dat de EF 14mm f/2.8L II een Canon lens is van de nieuwe generatie, want de constructie en keuze van materialen is absolute top. De slag van de scherpstelring is prima, hoewel bij close-ups met f/2.8 handmatig scherpstellen wel met live view en beeldvergroten moet gebeuren, want dan is de slag relatief kort. Verder is het een prima uitgevoerde en degelijke lens, waar je jarenlang plezier van zult hebben.

Groothoek close-up
Bij groothoeklenzen denken we natuurlijk altijd meteen aan weidse onderwerpen of grote gebouwen. Maak ook kleine onderwerpen van dichtbij lenen zich voor dit type lens. Je maakt dan zogeheten groothoek close-ups. De EF 14mm met een kortste scherpstelafstand van 20 cm (6 cm van frontlens) en een vergroting van 1: 6,5 leent zich uitstekend voor deze discipline. Door de korte werkafstand neem je overigens wel redelijk snel licht weg bij het onderwerp. Een aandachtspunt derhalve.

 5D4_1138-klein

Toepassing en kwaliteit
Een lens met een brandpunt van 14mm laat zich al snel vergelijken met een 16mm, zoals de EF 16-35mm f/4L IS (review). Voor landschappen is het verschil in beeldhoek vaak niet echt heel duidelijk, maar heb je geen grote werkafstanden bij architectuur of zijn de afmetingen van een interieur aan de krappe kant, dan zie je met een 14mm toch significant meer dan met een 16mm (beeldhoek horizontaal: 104° versus 98°). Architectuur en interieurs zijn dan ook de twee onderwerpen waarin deze lens het verschil kan maken met een EF 16-35mm f/4L IS.

vergelijk-beeldhoek-14mm-16mm vs2-klein
In het bovenste voorbeeld van een groot interieur is het verschil tussen de beeldhoek van 14mm en 16mm nog niet zo siginificant, maar bij een ruimte van 5m2 worden belangrijke elementen wel zichtbaar, zoals de linkerhoek van de douche, de onderzijde van de douchedeur, de bovenzijde van de spiegel en het handdoekhaakje rechts.

Want op het punt van beeldkwaliteit blijft de EF 14mm f/2.8L II tot f/11 redelijk achter bij de EF 16-35mm f/4L IS, die in vergelijking tot bijna elke andere lens in dit groothoeksegment de beste beeldkwaliteit heeft ten aanzien van scherpte bij maximaal diafragma, scherpte op de diagonaal, geringe chromatische aberratie en vignettering. Een punt waarbij de EF 14mm f/2.8L II een duidelijke winnaar is, is de tonvervorming. Voor een lens met een zo’n kort brandpunt is de vervorming van rechte lijnen dicht langs de kaderrand minimaal, bijna vergelijkbaar met die van een TS-E lens. Die geringe tonvervorming onderschrijft de optimale inzetbaarheid van de EF 14mm f/2.8L II bij architectuur en interieur.

testcase testcase testcase
EF 14mm 2.8L II @ f/2.8 EF 14mm 2.8L II @ f/8 EF 14mm 2.8L II @ f/11
testcase testcase testcase
EF 16-35mm 4L IS @ f/4 EF 16-35mm 4L IS @ f/4 EF 16-35mm 4L IS @ f/4

Samenvatting
De EF 14mm f/2.8L mark II is wat ons betreft een echte XL-lens en past prima in ons lijstje van bijzondere lenzen van Canon (klik hier). Deze supergroothoek is geen allemansvriend in gebruik (nauwkeurige scherpstelling en kadrering), maar doe je dat bij het juiste onderwerp (architectuur en interieur), dan kent deze lens zijn gelijke niet en kom je thuis met onderscheidende opnamen. Mission accomplished!

Info EF 14mm f/2.8L mark II: klik hier.
Review The Digital Picture (TDP): klik hier.
Vergelijking met EF 16-35mm f/4L IS op TDP: klik hier.

Aantal lenzen?

Hoeveel lenzen bezit jij voor je EOS?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.