EF 70-200mm 2.8L IS II

Pieter Dhaeze dinsdag 01 juni 2010
De EF 70-200mm (2.8L, 2.8L IS, 4L en 4L IS) van Canon is de meest populaire van alle zoomlenzen van dit illustere cameramerk, met de 2.8L IS als vlaggenschip. Zelf fotograferen we al jaren met deze lens op onze 5D markII en telkens staan we weer verbaasd hoe goed deze lens presteert bij portretsessies, in concertzalen en in de natuur. We keken dan ook vreemd op toen Canon de 2.8L IS mark II-versie introduceerde. Kan de beste dan nog beter?
EF 70-200mm 2.8L IS USM II....
Eigenlijk zouden we hier het persbericht moeten plaatsen met de opsomming van alle vernieuwingen aan de 70-200mm 2.8L markII. Het zal je dan duizelen van alle nieuwe technologie en materialen die in deze lens zijn samengebracht. Samengevat kan gesteld worden dat het volledig vernieuwde ontwerp heeft geleid tot een lens met:
• een hogere detailscherpte over het gehele beeldvlak en een beter contrast
• minder chromatische aberratie
• een betere beeldstabilisatie
• een kortere scherpstelafstand (meer vergroting)
• een snellere autofocus en nog minder storingsgevoelig ontwerp
....vergeleken met de EF 70-200mm 2.8L IS USM
Op de redactie zijn we onder de indruk van de beweringen van Canon, maar ons motto is 'zien is geloven' en daarom hebben we de 70-200mm markII op bovengenoemde punten vergeleken met zijn voorganger.
VERVORMING
Beide lenzen vertonen bij 200mm een zekere kussenvervorming, maar dat is geen probleem bij de onderwerpen, waarbij we deze giganten inzetten.

Scherpte en contrast
We hebben de lenzen op een EOS 5D mark II bij een brandpunt van 100mm vergeleken bij f/2.8 en bij f/8 door vanaf statief in de volle zon RAW-opnamen te maken van onze 'Testcase'. Als we de beelden bij volle lensopening (f/2.8) vergelijken, dan is de 70-200mm II duidelijk beter dan de 'oude' versie. Het verschil is overal zichtbaar, maar vooral duidelijk aan randen en hoeken. Bij f/8 is het verschil minder schokkend, hoewel je bij de 70-200mm II bijna het idee hebt dat je de Testcase rechtstreeks bekijkt en niet via een monitor. Een waanzinnig scherp beeld!
De verschillen in contrast zijn minder groot. Als je in de testopname kijkt naar de tekst op een witte en zwarte achtergrond, dan presteert de 70-200mm II iets beter. Daardoor zijn ook de kleuren enigszins meer verzadigd en meer helder.

Chromatische aberratie
Omdat chromatische aberratie zich vaak manifesteert bij lange brandpunten, hebben we de Testcase ook geschoten bij 200mm. De kleurrandjes in de contrastrijke overgangen valt, zelfs in de hoeken, reuze mee met de 70-200mm 2.8L. Ze zijn niet storend aanwezig. Maar ook nu doet de 70-200mm II het toch weer beter en kunnen we met de grootste moeite een kleurrandje ontdekken wat mogelijk wel eens chromatische aberratie zou kunnen zijn. Prachtig.

Beeldstabilisatie
Het testen van het rendement van beeldstabilisatie is niet eenvoudig. We hebben met beide lenzen op een EOS 5D markII twintig opnamen uit de hand gemaakt bij 200mm en 1/20s (ruim 3 stops) en daarvan visueel de scherpte beoordeeld. Bij de 'oude' 70-200mm is 60% van de opnamen scherp en bij de markII is dat gestegen tot ruim 75%. En dat is een aanzienlijk verschil.

Kortere scherpstelafstand
Een telelens heeft meestal een redelijk grote kortste scherpstelafstand en daarmee is de vergrotingsfactor vaak minder dan gewenst is. Met de 70-200mm 2.8 II kun je tot 120cm van het onderwerp komen en dan vult een onderwerp van 166mm de breedte van het kader (vergrotingsfactor: 0,21x). Bij de 'oude' 70-200mm is die kortste afstand 140cm en de vergroting slechts 0,17x (204mm is kadervullend).

Autofocus en duurzaamheid
De snelheid van de autofocus en de duurzaamheid van de nieuwe lens hebben we niet specifiek getest. De genoemde snelheid is een kwestie van fracties van seconden en op een EOS 7D zijn beide supersnel en geluidloos. Wat ons betreft geen klachten. De uitvoering van de 70-200mm II is iets meer doordacht. Paneeltjes van schakelaars steken minder ver uit en de scherpstelring is breder. Beide lenzen zijn echter gebouwd als een tank en alleen bij zeer intensief gebruik zullen de verbeteringen opvallen.
Conclusie
Canon heeft gelijk in zijn persbericht: de beste kan inderdaad beter en de EF 70-200mm 2.8L IS USM II is alle fronten beter dan zijn voorganger. Of wij overstappen? Nog niet meteen, maar bij een volgende concertsessie zullen we deze prachtige lens zeker missen en zal de verleiding groot zijn hem aan ons arsenaal toe te voegen. Prijs: ruim 2100 euro. Onze ‘oude' 70-200mm 2.8L IS levert op Marktplaats nog 1000 euro op, dus de netto investering zou 1100 euro zijn!?!?
Technische vergelijking lenzen  
Wil je de technische beeldkwaliteit van deze lens vergelijken bij andere diafragma's en/of brandpunten of met andere lenzen, kijk dan eens op de volgende website(s) >>
Kijk ook eens naar gebruikerservaringen op FredMiranda.com.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.