EF 100mm 2.8L IS

Pieter Dhaeze maandag 01 februari 2010
De ontwikkeling van digitale camera's gaat snel. Maar ook lenzen worden steeds beter. Betere slijptechnieken, speciale coatings en nieuwe materialen zorgen voor een nog hogere beeldkwaliteit en grotere duurzaamheid. Regelmatig worden dan ook bestaande modellen 'geupgrade' en vorig jaar werden we verrast door een nieuwe EF 100mm 2.8 macrolens, maar nu met het L-predikaat én met beeldstabilisatie. Hoogste tijd voor een vergelijking.
EF 100mm 2.8L IS
De EF 100mm 2.8 is één van de meest verkochte EF-lenzen ooit. Bij iedere serieuze Canon-macrofotograaf zit hij in de fototas. Zijn populariteit heeft hij te danken aan zijn degelijke uitvoering, de hoge opnamescherpte over het hele kader (ook bij f/2,8), het praktische brandpunt en niet op de laatste plaats zijn aantrekkelijke prijs (ca. 500 euro). Een lens waarop dus weinig aan te merken is.
Toch heeft Canon recentelijk een nieuwe EF 100mm macrolens ontwikkeld. Want ondanks de degelijkheid van de 'oude' EF 100mm, is het geen L-lens en dat betekent dat ze niet stof- en spatwaterdicht is. Zeker geen onbelangrijk aspect als je met je macrolens regelmatig vanaf lage standpunten in nat gras of stoffig zand een insect of paddenstoel fotografeert. Met de nieuwe L-versie heb je dan veel minder kans op storingen en kun je onder nog moeilijker omstandig-heden nog mooiere macrofoto's maken.
SCHERPSTELTRAPJE
Heb je geen statief en wil je toch een macro-opname maken met het scherpstelpunt exact op de juiste plaats, maak dan eens een scherpstel-trapje. Dat doe je als volgt. Zet de scherpstelling op handmatig (knopje lens op MF) en draai de scherpstelring tot de gewenste scherpstelafstand (min. 30cm). Zet de camera op de motordrive en beweeg de camera naar het onderwerp toe tot het punt waar de opname scherp moet zijn. Maak de afstand weer iets groter (1 cm), druk de ontspanner in en beweeg langzaam naar voor tijdens het nemen van de foto's tot voorbij het scherpstelpunt (1 cm). De kans is groot dat deze reeks een correct scherpgestelde opname bevat
Behalve zijn L-predikaat heeft de nieuwe EF 100mm ook de beschikking gekregen over beeldstabilisatie. Deze wijkt af van de standaardversie en corrigeert niet alleen horizontale of verticale roterende trilling van de camera, maar ook vertikaal schuivende beweging. Canon noemt dit type beeldstabilisatie Hybride.
Verder heeft de lens nieuwe coatings, heeft ze een grotere beeldcirkel en wordt ze geleverd met een etui en een standaard zonnekap. De prijs voor al dit moois ligt ongeveer 300 euro hoger dan de klassieke 100mm macro.
De praktijk
Als we de lens uit de doos halen, is onze eerste reactie 'mooooii'. Het klinkt vreemd, maar het uiterlijk van een lens speelt een rol in de beleving van je fotografie. De EF 100mm 2.8L IS is een beauty met een mooi ontwerp, duurzame materialen en prachtige afwerking. Ze heeft een afstandsaanduiding en knopjes voor AF/MF, beeldstabilisatie én focusbegrenzing. Dit laatste om 'hunting' tijdens het automatisch scherpstellen te voorkomen. De lens is prima in balans met onze EOS 5D markII en EOS 7D. De scherpstelring heeft een praktisch slagbereik en een optimale weerstand. Handmatig scherpstellen werkt met deze lens dan ook heel prettig. Als we uit de hand fotograferen en door de zoeker kijken, dan zien we bij het half indrukken van de ontspanner direct de werking van de beeldstabilisatie. Het zoekerbeeld wordt dan nagenoeg trillingsvrij. Zelfs bij 1/20s (volbeeld, EOS 5D markII) en bij 1/30s (APS-C, EOS 7D) zijn macro-opnamen uit de hand scherp en daarmee bewijst de beeldstabilisatie zijn nut. We moeten hierbij echter wel een kanttekening maken. 1 op 1 macro's maken doe je bij voorkeur vanaf statief. Niet zozeer om bewegingsonscherpte door de camera te voorkomen, maar vooral voor een exacte kadering en een zeer nauwkeurige keuze van het scherpstelpunt. Soms maakt een afwijking van minder dan een millimeter voor of achter het gewenste scherpstelpunt de foto onbruikbaar. De voorwerpsafstand (afstand tussen scherpstelpunt en camerasensor) mag tussen het moment van scherpstellen en het maken van de opname NIET veranderen. Als je uit de hand opneemt, is dat nagenoeg onmogelijk en ook de zeer geavanceerde beeldstabilisatie van de nieuwe EF 100mm 2.8L IS brengt daar geen verandering in. Dus de beeldstabilisatie is vooral interessant voor onderwerpen op grotere afstand, zodat je uit de hand kunt blijven fotograferen. Wordt goed scherpstellen echter een kwestie van millimeters, dan zul je toch een statief moeten gebruiken.
EF 100mm bij f/2.8 (100%)  EF 100mm L IS bij f/2.8  (100%)  EF 100mm L IS bij f/4  (100%)

Zoals verwacht laat de kwaliteit van de EF 100mm 2.8L IS niets te wensen over en vergeleken met onze EF 100mm 2.8 zien we in scherpte nauwelijks verschil, ook niet in de hoeken bij toepassing op de volbeeldsensor van de EOS 5D markII. Contrast en kleuren zijn prachtig bij de L-lens en de vignettering is iets minder dan bij zijn voorganger.
Conclusie
Heb je al een EF 100mm 2.8, gebruik je hem niet onder zware omstandigheden altijd vanaf statief en ben je tevreden over zijn beeldkwaliteit, dan hoef je niet over te stappen. Ben je echter een fervent natuurfotograaf, die in het veld stof en vocht niet schuwt en bovendien niet altijd een statief bij de hand heeft, dan kun je niet om de EF 100mm 2.8L IS heen. Wat een prachtige lens, waarmee je bijvoorbeeld op de EOS 7D met zijn hoge pixeldichtheid, Live View en RAW waanzinnige macro's kunt maken en zo een onderwerp van 22,5 bij 15 mm kunt 'opblazen' tot posterformaat van 150 bij 100 cm!
Technische vergelijking lenzen  
Wil je de technische beeldkwaliteit van deze lens vergelijken bij andere diafragma's en/of brandpunten of met andere lenzen, kijk dan eens op de volgende website(s) >>
Kijk ook eens naar gebruikerservaringen op FredMiranda.com.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.