Tony Vingerhoets

  • Editorial stockfoto's (1) | Actualiteit in beeld geplaatst op dinsdag 17 mei 2016 09:14:21 door pjcdhaeze

    China, het land van de rijzende zon, is regelmatig in het nieuws. En dat is welkom voor nieuwsmedia die hun kanalen dagelijks moeten vullen met actualiteiten. En vervolgens vraagt dat om beeld. Als fotograaf probeer ik daar op in te spelen met editorial stockfoto’s. Omdat ik in China’s hoofdstad Beijing woon en werk, zit ik daar bovenop. Maar de vraag is altijd weer hoe je een actualiteit in beeld kunt brengen. Want zonder een vastomlijnd plan of concept schiet je in het wilde weg heb ik al eens verteld.

    China-actualiteiten zijn op dit moment bijvoorbeeld overbevolking, vergrijzing, obesitas, luchtvervuiling, consumentisme en verkeerscongestie. Mensenrechten en economische slow down zijn media items, die  in China minder spelen. Een editorial stockfoto heeft standaard een omschrijving (Shutterstock max. 200 leestekens plus spaties) en max. 50 keywords die de foto vindbaar maken. Vooral de omschrijving vraagt aandacht, want die moet kort en kernachtig verwoorden wat er in je stockfoto gebeurt.

    Ik meen dat ik al eens heb vermeld dat ik niet zo gecharmeerd ben van geënsceneerde stockfoto’s, maar uitsluitend real world situaties fotografeer. Geregisseerde beelden zijn meestal royalty free stockfoto’s voor commercieel gebruik. Editorial stockfoto’s daarentegen mogen uitsluitend redactioneel toegepast worden zoals in nieuws, educatieve of informatieve media. Wereldwijd is dat een enorme markt en dus kun je met (kwalitatieve) editorial stockfoto’s behoorlijke downloadvolumes behalen.

    Een ander (niet te onderschatten) aspect is dat de kosten voor editorial stockfoto’s lager liggen. Want je hebt geen professionele modellen nodig en huurt geen locaties of licht-equipment. Editorial stockfoto’s moeten de werkelijkheid weergeven. De editing van zulke foto’s beperkt zich dan ook tot opwaardering van kleur, contrast, helderheid en detaillering (verscherping). Het is verder niet toegestaan elementen in het beeld te wijzigen die de werkelijkheid geweld aan kunnen doen. Vanzelfsprekend!

    Omdat je niets kunt regisseren in je beeld, komt het vooral aan op timing, respons en snelheid. Zeker als het gaat om bewegende mensen krijg je vaak maar luttele seconden voor je framing. Het is dus scherp observeren en op het juiste moment je shot maken. Bewegende onderwerpen schiet ik in de continious shooting mode zodat je altijd een serie hebt met minstens een of twee RAW’s, 100% in focus. De laatste shootings heb ik gedaan met mijn nieuwe Canon EOS 7D mark II, een zeer snelle accurate DSLR!

    Om bovenvermelde media-onderwerpen c.q. actualiteiten verder uit te diepen, is de ruimte in dit blog niet toereikend en wil ik er een serie van maken. De stockfoto’s die ik hier laat zien zijn gerelateerd aan het Chinese consumentisme, de modemerkengekte en opkomst van een welvarende middenklasse. Het huidige straatbeeld in megasteden, zoals Beijing en Shanghai wordt gedomineerd door Porsches, Audi’s BMW’s, Mercedessen, Louis Vuitton, Gucci, Prada, iphones, en fashion flagship stores.

    De originele (Engelstalige) Shutterstock editorial captions zijn aan de afbeeldingen toegevoegd. Ik hoop dat de foto’s met omschrijving voor zich spreken, maar mocht je daar verdere vragen over hebben dan wil ik die uiteraard graag beantwoorden.

    Tony Vingerhoets
    www.tonyvingerhoets.com
    Beijing, 15 mei 2016


    • Mooi artikel dinsdag 17 mei 2016 11:18:40
      Geplaatst door: Huub Keulers
      Hi Tony. Complimented met dit interessante en vlot leesbare artikel. Top! Ik heb ook een vraag aan je. Hoe zit het in China bij straatbeelden met het fotograferen van landmarks en portretrechten van mensen in beeld? Veel plezier en succes in China.
    • Reactie Huub Keulers dinsdag 17 mei 2016 18:21:34
      Geplaatst door: Tony Vingerhoets
      Hoi Huub. Bedankt voor je reactie! Landmarks, straatbeelden (met logo's) en mensen mogen worden gefotografeerd en als editorial stockfoto's gebruikt, d.w.z. geen commerciële toepassingen. Shutterstock vermeld deze restrictie duidelijk wanneer men een editorial foto download.
    • Heldere uitleg, leuke reclame voor Canon woensdag 18 mei 2016 10:08:58
      Geplaatst door: Jeff ten Cate
      Mijn vragen, zijn reeds gesteld door dhr. Keulers. Rest mij nog ene, stel dat de gefotografeerde persoon om het even wie, jou of het bedrijf waar jij de foto opdracht van krijgt, op een of andere manier juridisch ter verantwoording wordt geroepen, met de intentie er financieel een slaatje uit te slaan. Natuurlijk blijf je in het juridische kader zoals jouw bedrijf je instrueert, maar kom je wel eens in de verleiding tav 'grens situaties' met fotograferen die je voor een dilemma plaatst?
    • Reactie Jeff ten Cate donderdag 19 mei 2016 16:59:00
      Geplaatst door: Tony Vingerhoets
      Je vraag is wat gecompliceerd maar ik probeer het te beantwoorden. Als fotograaf en auteur geef ik Shutterstock een licentie om deze beelden via hun verkoopkanalen als editorial stockfoto's aan te bieden. Deze foto's zijn op openbare plaatsen gemaakt en zolang ze niet commercieel worden toegepast er is geen sprake van een inbreuk op auteurs- of portretrecht. Ingeval een gebruiker Shutterstock's non commerciële restrictie negeert en een editorial stockfoto alsnog commercieel gebruikt zijn de eventuele juridische implicaties voor deze partij. In mijn vijfjarig bestaan als Shutterstock contributor heb ik overigens nog geen enkel probleem ervaren met portret- of auteursrecht.

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.
     
     
      

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.