Tony Vingerhoets

  • Consumentisme tot cultuur verheven geplaatst op donderdag 30 oktober 2014 08:40:15 door pjcdhaeze

    China is een ongelooflijk fotogeniek land! Omdat er zoveel gebeurt, zit je als fotograaf nooit verlegen om onderwerpen, zeker niet als het gaat om (editorial) stockfotografie. Twintig jaar stormachtige economische groei heeft China bepaald geen windeieren gelegd. Er is een groeiende midden- en bovenklasse dat het graag breed laat hangen. Prestigieuze shopping malls, trendy modepaleizen en glanzende showrooms schieten als paddenstoelen uit de grond, waar je ook komt in China.

    Gedurende de recente financiële crisis was China dan ook de redding voor veel high-end fashionmerken. Maar ook de Europese automakers floreren op de Chinese markt. Er is daarom een vraag naar (editorial) stockfoto’s die dit fenomeen in beeld brengen. Het is een dynamisch onderwerp dat ook verschillende fotografische benaderingen vraagt. Soms is het architectuur, dan weer nachtfotografie maar ook vaak mensen; bewegende onderwerpen in drukke winkelcentra.

    Het spreekt voor zich dat grote steden zoals Beijing en Shanghai bij uitstek de locaties zijn waar je dit soort onderwerpen vindt. Natuurlijk vraagt dat om voorbereiding en research, alleen al omdat het niet overal is toegestaan te fotograferen. Het beste is om vooraf de shooting een locatie te gaan verkennen. Wanneer begint de drukte, welk licht is ideaal of komt de sfeer ‘s avonds het best tot uiting? Het zijn zomaar enkele aspecten die je goed moet overwegen.

    Voor architectuur-, interieur- of nachtfotografie geef ik de voorkeur aan een groothoek- of tilt-shiftlens op statief, terwijl ik shoppers in een druk winkelcentrum bij voorkeur uit de hand fotografeer met een teleobjectief zoals de onopvallende Canon EF 200 f/2.8L die bovendien een razendsnelle autofocus heeft. In het verleden heb ik zulke shootings gedaan met een Canon EF 70-200 f/4L, maar vond dat teveel aandacht trekken. Een prime telelens vraagt wel om meer behendigheid.

    Het is vooral zaak dat je de afstand goed leert inschatten omdat je –door het gemis aan zoom- niet kunt corrigeren. Het spreekt voor zich dat je de settings vooraf instelt en enkele testshots maakt om er zeker van te zijn dat je geen shot mist. In feite heb je voor zulk werk een sport-dslr nodig zoals de EOS 1Dx of de meer betaalbare, nieuwe EOS 7D mark II. Nadat ik er enkele reviews over heb gelezen, overweeg ik sterk om die aan te schaffen naast m’n full frame Canon 5D mark II.

    Maar naast goed gereedschap gaat het bij een abstract onderwerp zoals ‘consumentisme’ vooral om een concept: Wat en hoe wil je dat tot uitdrukking brengen? Waar leg je accenten? Zonder een leidraad ben je in het wilde weg aan het fotograferen. Niks mee mis, maar het verkleint de kans op treffers en kost onnodig veel tijd. Enfin, voorlopig blijft het Chinese Wirtschaftswunder me intrigeren ondanks dat ik Boeddhistische tempels, Chinese muur of rijstvelden ook leuk vind.  

    Want als stockfotograaf moet je van alle markten thuis zijn en vooral productie maken! Het geheim van een succesvolle stockcollectie zit simpelweg in de twee V’s: Variatie en Volume.

    Tony Vingerhoets

    Beijing, 22 October, 2014.


    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.