Tony Vingerhoets

  • Licht en duister; Intensiteit en energie geplaatst op donderdag 4 februari 2016 08:17:00 door pjcdhaeze

    Laatst las ik dat alles in China sneller gaat dan elders. En dat komt nergens beter tot uiting dan in de stedelijke atmosfeer. Chinese Metropolen zoals Beijing en Shanghai bruisen van activiteit en zijn ook voortdurend aan verandering onderhevig. Inderdaad, saai wordt het er nooit! Mijn verwondering voor dit fenomeen is een ultieme inspiratiebron en ik leg die intensiteit en energie bij voorkeur vast als het ’s avonds donker is geworden. Het contrast van licht en duister vormt dan de overtreffende trap.

    Ik moet zeggen dat het alweer een tijd geleden is dat ik een dergelijke shooting heb gehad. Maar ja, de barre winters in Beijing (tot min 15 graden) zijn ook niet echt uitnodigend en daarom kijk ik alweer uit naar de zomer. Bij het selecteren van de foto’s voor dit blog heb ik me vooral laten leiden door de vaart die erin zit. Dat komt natuurlijk letterlijk tot uiting door de lichtsporen van het drukke verkeer. Maar al die lichtbronnen bij elkaar vormen tevens een uitdagende moeilijkheidsfactor voor de fotograaf.

    Iedereen die zich met fotografie bezig houdt heeft gemerkt dat wat het menselijk oog ziet niet direct met je camera reproduceerbaar is. We hebben het dan over het zogenaamde dynamisch bereik. Nu zijn er methodes om dat beperkte dynamisch bereik drastisch te vergroten zoals het maken van meerdere belichtingen en die in de nabewerking als lagen over elkaar te leggen. Dat kan een tijdrovend klus zijn, maar het loont zeker de moeite. Deze foto’s zijn dan ook op die manier tot stand gekomen.

    Maar alles begint natuurlijk bij het maken van de foto: welke locatie, standpunt en compositie kies je? Net zoals bij architectuur vraagt dat vaak om enige research en soms is het raadzaam eerst een kijkje te nemen op de plek waar je denkt te gaan fotograferen. Het heeft mij best moeite gekost om een geschikt standpunt te vinden voor een goed zicht op de fotogenieke Nanpu brug in Shanghai. Tijdens een verblijf in die stad vond ik een nabij gelegen wolkenkrabber waar ik op het dak mocht fotograferen.

    Ondanks dat Shanghai mijn favoriet is voor stedelijke fotografie zijn de overige vier foto’s in mijn stad Beijing gemaakt. Beijing International Capital Airport Terminal 3 en CCTV headquarters behoren daar tot mijn favorieten. Vooral CCTV headquarters is een iconisch gebouw, afkomstig van de tekentafels van het Nederlands architectenbureau OMA. Bewust heb ik een doordeweekse dag gekozen, omdat er ’s-avonds dan meer activiteit is in het gebouw, iets om zeker rekening mee te houden voor zo’n shoot.

    Beijing International Capital Airport Terminal 3 is een en al energie; een niet ophoudende bedrijvigheid die ik maar al te graag fotografeer! Maar ook het architectuurdesign (Norman Foster) spreekt enorm tot mijn verbeelding. Ik moet toegeven dat je als fotograaf in China wordt verwend met grootschalige, iconische gebouwen, maar stedelijke dynamiek vind je net zo goed in Nederland. Want in steden zoals Rotterdam en Amsterdam schiet je op veel locaties ook wereldfoto’s! Laat daar geen twijfel over bestaan!

    Enfin, ik hoop dat mijn foto’s inspireren om er ’s avonds eens op uit te gaan met camera en statief. Een plek met straatverlichting en verkeer is al voldoende voor een try out. Het is spelen met sluitertijden om de gewenste lichtsporen te krijgen. Op Youtube vind je een overvloed aan tutorials over dynamic range increase die je helpen om een mooie (licht)balans te bereiken in je nachtfoto’s. Op die manier heb ik me de techniek ook eigen gemaakt. En ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd als ik in China!

    Tony Vingerhoets

    Beijing, 1 februari 2016


    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.
     
     
      

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.