Pieter Dhaeze

  • Een maatje te groot geplaatst op maandag 13 juni 2022 07:38:26 door pjcdhaeze

    Toen mijn perscontact bij Canon belde met de vraag of ik interesse had in een korte bruikleen van de EOS R5C zei ik volmondig ‘ja, laat maar komen!’. Toen ik echter ‘de hoorn erop gelegd had’, was ik natuurlijk enthousiast dat ik als fotografie-techneut met zo’n mooi stukje techniek mocht ‘spelen’, maar bekroop me tevens het gevoel van twijfel of ik een dergelijk ‘hybride-monster’ eigenlijk wel zou kúnnen bespreken. En ik zal het maar meteen verklappen: de EOS R5C is voor mij en mijn workflow ‘een maatje te groot’.

    In dit artikel dus geen review, maar mijn bevindingen en gedachten over een professionele hybride camera, die in staat is om video met 8K 30 fps of 4K 120  fps op te nemen.

    EOS R5C
    Bij de aankondiging van de ‘gewone’ EOS R5 op 13 februari 2020 werd in de media vooral de nadruk gelegd op het feit dat deze fotocamera video kon opnemen met een resolutie van 8K (7680 x 4320). En toen hij nog maar net verkrijgbaar was, moest diezelfde media vervolgens een mening hebben over dat de EOS R5 bij deze hoge videoresolutie oververhit raakte. Jammer, want de EOS R5 is namelijk een fantastische en veelzijdige FOTOcamera (review) waarmee je toevallig ook nog kunt filmen. Gelukkig hebben momenteel veel fotografen (pro en vrijetijd) de EOS R5 omarmd en zijn ze onverdeeld enthousiast over de fotokwaliteiten en snelheid van deze fantastische camera.

    Canon heeft de kritische geluiden over de beperkte professionele inzet van 8K video van de EOS R5 ter harte genomen en in alle stilte de EOS R5C ontwikkeld. Een echte VIDEO-camera, waarmee je toevallig ook nog foto’s kunt maken. De C-versie (C staat voor Cine) van de EOS R5 is echter niet zo maar een aangepast model. Het is een compleet nieuwe body en met volledig nieuwe knoppen-layout, bediening, menustructuur en videofuncties, zoals videografen kennen van de echte cine-camera’s van Canon, waaronder de C200 of C300.

    Meest in het oog springende verschil met de EOS R5 is dat de camera dikker geworden is vanwege een compartiment met actieve koeling door een ventilator. Oververhitting in welke video-modus dan ook behoort tot het verleden. Een tweede groot verschil is dat het menu in de videomodus compleet anders is van wat we gewend in de fotomodus zijn en dat ook de videoterminologie op de EOS R5C (alleen EN/FR/DU/ES/PL/IT/PO) voor een fotograaf in veel gevallen abracadabra zal zijn. Dus ook grotendeels voor mij, zodat ik een echte review deze keer graag aan anderen overlaat die wel kennis van zaken hebben: Gerald Undone (klik hier) of met Gordon Laing (klik hier).

    Mijn ‘tekortkomingen’
    Dus geen review, maar mijn bevindingen. Maar wat is daar zinvol aan, zul je je afvragen? De reden om mijn ervaringen hier te delen met ervaren fotografen die af en toe eens een filmpje maken, is vooral om hen te ‘behoeden’ voor onverwachte ‘struikelblokken’ bij een keuze van de EOS R5C in plaats van een EOS R5 of EOS R3. Hieronder een lijstje van ‘voorwaarden’ om volledig gebruik te kunnen maken van de videokwaliteiten van de EOS R5C.

    • Capabele hardware. Voor mijn Win10 computer met een redelijk snelle i7-processor, NVidea-kaart met 6 GB en 32 GB intern zijn RAW en eenvoudige 4K-montage geen probleem, maar met de 8K video staat de computer zowel bij afspelen en bewerken regelmatig stil. En dan heb ik het nog maar over clipjes van enkele seconden. Dus je moet met de nieuwste hardware werken met uitsluitend high-end specificaties om ongestoord 8K te kunnen verwerken.
    • Ook moet de opslag een facelift krijgen. 8K video neem je op met 540 mbps, dus bijna 70 MB/s en dat betekent dat een bestand van één minuut ongeveer 4 GB groot is (64 GB is in 15 minuten vol). Je hebt dus CFexpress-kaarten met hoge snelheid en grote capaciteit. Maar ook de dataoverdracht moet van de hoogste snelheid zijn, wil je niet ‘uren’ moeten wachten eer alle materiaal op een harde schijf staat. Of beter harde schijven, want een terabyte is snel gevuld met 8K video, zeker als je ook nog montages en back-ups maakt.
    • Kennis van videoterminologie. Niet alleen ten aanzien van belichting, scherpte en kleur. Maar ook RAW-video, codecs, bitdiepte, bitrate, compressie, logs, waveforms, peaking, focus pulling, LUT’s en nog veel meer zaken, waar je in de fotografie echt nog nooit van gehoord hebt. Dat is dus een heel steile leercurve en compleet anders dan een simpel filmpje opnemen met bijvoorbeeld je EOS 5D mark IV.
    • Kennis van alle facetten van geluid. Want echte video is geen ‘stomme film’ en de kwaliteit van het geluid is vaak complexer en belangrijker dan van het beeld.
    • Kennis van high-end videobewerking. Een paar 1080p- of 4K-clipjes achter elkaar monteren in Premiere Elements is eenvoudig, maar ga je met 8K aan de slag in C-log of ProRes, dan moet de software een behoorlijke upgrade hebben. Dus je moet behoorlijk bekend zijn met werken in Premiere Pro, Final Cut of DaVinci Resolve. Niet alleen voor monteren, maar ook voor wat betreft color grading en de vele andere facetten van professionele video.

    Samenvatting
    Om al deze bovenstaande redenen dus geen review gemaakt dóór een technisch professionele fotograaf vóór een doelgroep van gevorderde fotografen. 8K-video is bedoeld voor videografen en echt een forse stap hoger op de technische ladder van kennis, hardware en software dan de RAW-workflow van iedere fotograaf.

    Maar als je pro-fotograaf bent én je je ook serieus wil bekwamen in pro-video, dan kun je op dit moment geen betere keuze maken dan de EOS R5 C (klik hier), volgens velen dé ultieme hybride-camera anno 2022. Wil je je als beeldmaker voornamelijk toeleggen op professionele video en is fotografie bijzaak, overweeg dan de overstap naar de Cine-lijn van Canon met modellen als de C70, C100 mark II, C200 en C300 mark II/III (klik hier).

    PS.
    Uiteraard ben ik met de EOS R5C op stap geweest en gekeken hoe je als fotograaf kunt profiteren van 8K-video met 30fps en vooral 4K met 120 fps, door er een frame als foto uit te halen.
    Tevens heb ik een 8K video in een tijdlijn van 1080p gezet, zodat je achteraf in de editing 4x kunt zoomen zonder kwaliteitsverlies en ook flink kunt 'pannen'(=schuiven).
    Hieronder zie je het resultaat van beide 'experimenten'.


    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.
     
     
      

Volgende camera?

Wat wordt je volgende camera?

Volgende lens?

Van welk merk wordt je volgende lens?

Laatste reacties

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.