EF 24mm f/2.8 IS

Pieter Dhaeze vrijdag 08 maart 2013

Een nieuwe EOS-camera is groot nieuws en zorgt altijd voor veel beroering. De aankondiging van een nieuwe zoomlens zorgt duidelijk voor minder deining en als een lens met vast brandpunt wordt geïntroduceerd, dan raakt dit bericht snel in de vergetelheid. Jammer, want de kwaliteit van de nieuwste vastbrandpuntlenzen van Canon is zó goed, dat de beeldkwaliteit van je foto’s veel meer stijgt, dan met de aanschaf van een nieuwe camera. Daarom nu alle aandacht voor de EF 24mm f/2.8 IS, die in februari 2012 in de schaduw van de EF 24-70mm 2.8 II werd aangekondigd.

24mm???
Je zult nooit een lens zien met een vast brandpunt van 27mm of 141mm. Het zijn redelijk vaste waarden waarmee vastbrandpuntenlenzen worden ontwikkeld: 14mm - 20mm - 24mm - 28mm - 35mm - 50mm - 85mm - 100mm - 135mm - 200mm - 300mm - 400mm - 500mm - 600mm - 800mm met elk hun eigen specifieke toepassingsgebied. De bekendste is natuurlijk de 50mm en ook lenzen met een brandpunt van 35mm en 85mm worden door veel reportage- en portretfotografen gebruikt. Of een vastbrandpuntlens van 24mm veelgebruikt is, weten we niet, maar het is wel hét brandpunt waarmee elke zichzelf respecterende standaardzoomlens begint: de EF 24-70mm, de EF 24-105mm en de EF-S 15-85mm. En ook bij compactcamera is het handig als de zoomlens met 24mm begint. De beeldhoek die bij dit brandpunt hoort, biedt namelijk een mooi evenwicht tussen groothoek en vertekening. Bij een brandpunt van 24mm kun je zonder extreme werkafstanden te gebruiken toch een weids landschap of groot gebouw kadervullend registreren, terwijl de perspectivische vervorming binnen de perken blijft en de verhoudingen van het onderwerp niet te sterk worden overdreven. Een brandpunt van 28mm is dan ook erg geschikt, maar je mist dan toch wel een behoorlijk stuk beeldhoek ten opzichte van een 24mm-lens.

APS-C
Vastbrandpuntlenzen worden in principe ontwikkeld voor camera’s met een volbeeldsensor. Een 24mm kun je echter ook op een APS-C camera gebruiken - EOS 650D / EOS 60D / EOS 7D - en de beeldhoek komt dan overeen met die van een lens met brandpunt 38mm (1,6 x 24). Dat is een prima beeldhoek voor reportagewerk. Lees hierover onze review van de EF 35mm f/2 IS (klik hier).

EF 24mm f/2.8 IS
Dat Canon met de EF 24mm f/2.8 IS komt, is zeker voor landschaps- en architectuurfotografen goed nieuws. Natuurlijk kun je met een TS-E 24mm 3.5 op stap gaan (wow-lens!) of met EF 24mm f/1.4 II, maar dat zijn beide ‘zware (en prijzige) jongens’. Het compacte alternatief, de ‘oude’ EF 24mm f/2.8, komt in deze tijd van sensors met hoge resolutie toch wel een stuk kwaliteit tekort. De nieuwe EF 24mm f/2.8 IS mag dus gezien worden als opvolger voor die lens uit 1988 (!) en er is in die 22 jaren veel gebeurd op het gebied van lenstechniek, -materialen en -productie.
Nog steeds is de EF 24mm f/2.8 IS een compact lensje (277g). De gebruikte materialen zijn heel duurzaam en de lens is prima afgewerkt met een metalen lensvatting en soepele scherpstelring. De knopjes AF/MF en IS aan/uit zijn goed te bedienen. De filtermaat is 58mm. Helaas ontbreekt de zonnekap, die bij dit brandpunt eigenlijk ‘verplicht’ is.
De kortste scherpstelafstand is 20cm en daarbij wordt een vergroting bereikt van 1:4,2. Dus behalve voor weidse onderwerpen biedt deze 24mm in combinatie met zijn beeldstabilisatie en zijn mooie bokeh dus ook kansen voor creatieve close-ups.

De lens oogt dus niet echt spectaculair, maar zijn prestaties zijn wel heel aansprekend. Hij focust snel en nauwkeurig op onze EOS 5D markIII. Handmatig scherpstellen gaat ook zonder problemen. Als we beelden van onze testcase bekijken, dan zien we enige tonvervorming, die echter veel minder is dan van de EF 24-105mm 4L IS en zelfs de EF 24-70mm 2.8L II. Bij f/2.8 zien we ook de gebruikelijke vignettering (verdwenen bij f/5.6), maar de hoekonscherpte bij dit maximale diafragma is voor een lens in deze prijsklasse (ca. 650 euro) heel beperkt. Bij f/5.6 zouden we bijna durven beweren dat de scherpte in het midden van de beeldcirkel gelijk is aan die aan de rand en foto’s zijn bij dat diafragma dus van hoek tot hoek haarscherp. Hoewel het goed gesteld is met het contrast van deze lens, die weinig last heeft van overstraling, zien we bij f/5.6 nog steeds een zekere mate van chromatische aberratie.
Alle lensafwijkingen van deze nieuwe EF 24mm f/2.8 IS blijven dus binnen de perken en als je Lenscorrectie aanzet in de camera of ontwikkelt met Lightroom, dan zijn de aberraties in de nabewerking eenvoudig te corrigeren.

EF24mm f/2.8IS @f/2.8 EF24mm f/2.8IS @f/4 EF24mm f/2.8IS @f/5.6 EF24-105mm 4LIS @f/4

Samenvatting
De EF 24mm f/2.8 IS zal nooit de populariteit van een 50mm bereiken, maar is voor de lichtbepakte landschaps- en architectuurfotograaf zeker het overwegen waard ten opzichte van andere 24-mm alternatieven. De lens is compact, licht en duurzaam en heeft een verrassend hoge beeldkwaliteit. Ook kun je ermee uit de hand creatieve close-ups mee maken. En een lens dus om niet te vergeten!

Review Fred Miranda: klik hier.
Review TDP: klik hier.

Prijs beeldscherm

Hoe duur is het beeldscherm waarop je je foto's beoordeelt en bewerkt?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.