De aankondiging van de nieuwe RF 24mm f/1.8 IS macro STM (juli 2022) was geen verrassing. Na de RF 85mm f/2 IS macro, RF 50mm f/1.8 en de RF 35mm f/1.8 IS macro was het al duidelijk dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat een lens met een brandpunt van 24mm het licht zou zien. Veel fotografen geven namelijk de voorkeur aan deze vier lichtsterke vastbrandpuntlenzen boven een f/4-zoom van 24 tot 70mm of 105mm en zij zullen de RF 24mm f/1.8 met beeldstabilisatie én 1:2 macro met open armen ontvangen. Zo wordt reportagewerk nog leuker, veelzijdiger en creatiever. Onze review.
Ontwerp en bediening
Sinds de RF 35mm f/1.8 IS macro zijn we bekend met het ontwerp van de budgetvriendelijke niet-L-lenzen van het EOS R-systeem. De uitvoering van de RF 24mm f/1.8 IS is hierop geen uitzondering. Lekker strak vormgegeven en prima geconstrueerd. Het is een degelijk lensje van 270 gram en daarmee goed in balans met een EOS RP, R, R6 of R5. De scherpstelring, de controlring en de bekende knopjes voor AF/MF en IS Aan/uit zijn zoals we gewend zijn en voor de bediening heb je dan ook geen handleiding nodig. Meer is er eigenlijk niet te melden, behalve dat een zonnekap (EW-52) standaard ontbreekt en dat de filtermaat 52mm is, zoals bij de RF 35mm f/1.8 IS.
APS-C De RF 24mm f/1.8 IS kun je ook goed op een APS-C model gebruiken, zoals de EOS R7 of EOS R10. De beeldhoek wordt dan natuurlijk krapper (overeenkomend met 38mm eq.), maar met de 1,6x crop krijg je wel een nog sterkere vergroting. Dus nog meer macroplezier! |
|
Mogelijkheden
Een brandpunt van 24mm op een full-frame sensor geeft een ruime beeldhoek (H: 54°) en dat is heel geschikt voor reportagewerk met relatief veel context en voor landschappen en architectuur.
Met een vergroting van 0,5x kun je in combinatie met de kleine scherptediepte bij f/1.8 en een zacht bokeh prachtige close-ups maken van onder andere food en kleine producten. Tijdens een bruidsreportage hoef je met de RF 24mm f/1.8 IS voor het creatieve werk zelden van lens te wisselen. Eigenlijk hetzelfde als met een RF 35mm, maar dan met iets meer context. Let wel dat de kortste scherpstelafstand van de RF 24mm f/1.8 IS 14cm is, wat betekent dat de frontlens dicht op het onderwerp zit (ca. 6 cm). Lens, camera en/of fotograaf kunnen zo onbewust licht wegnemen van het onderwerp.
Vergroting en beeldhoek Als lenzen met dezelfde maximale vergroting een verschillend brandpunt hebben, dan is het hoofdonderwerp op alle foto's wel even groot, maar kunnen er grote verschillen zijn in achtergrond ten gevolge van een verschillende beeldhoek. Zo kun je met de RF 24mm, 35mm en 85mm vanaf een verschillende scherpstelafstand allemaal op 1:2 fotograferen (hartje), maar je ziet dat het gedeelte van de achtergrond afneemt bij toename van het brandpunt. Met de RF 24mm 1.8 sta je redelijk dicht op het onderwerp en zie je toch veel van de omgeving. Ideaal voor close-ups met context.
|
|
Een spontane reportage mét close-ups maar zónder statief is heel goed mogelijk met de RF 24mm f/1.8 IS. De beeldstabilisatie van deze lens werkt namelijk naadloos samen met de beeldstabilisatie van de camera (EOS R6/R5) en gezien het korte brandpunt van 24mm is het mogelijk om zelfs bij langere sluitertijden nog scherp uit de – stabiele – hand te fotograferen.
Voorbeeldfoto's RF 24mm 1.8 IS macro 1:2 gemaakt met EOS R6
|
|
Meerdere opnames Als de RF 24mm f/8 IS op een EOS RP/R/R6/R5 zit, dan is de menu-optie Meerdere opnames, beter bekend als meervoudige belichting (klik hier), om onbekende redenen niet beschikbaar. Wel bij een EOS R3 of EOS R7. Hoogst opmerkelijk. |
Prestaties
De autofocus van de RF 24mm f/1.8 IS op een EOS R6 is lekker vlot en fluisterstil. Ook de beeldstabilisatie hoor je niet. In combinatie met een elektronische sluiter ben je dus volkomen ‘stealth’. Zelfs bij ceremonies waar je een speld kunt horen vallen.
De beeldkwaliteit is erg goed. Al vanaf f/1.8 is de beeldscherpte van hoek tot hoek erg hoog. Bij f/4 is de scherpte zelfs beter dan bij dat diafragma en 24mm op een RF 24-105mm f/4L IS, een lens die erg hoog staat aangeschreven op beeldkwaliteit. Eventueel aanwezige chromatische aberratie, hoekonscherpte en vervorming zijn allemaal onzichtbaar weg te poetsen met een simpel lensprofiel op de camera, in DPP of in Lightroom, wat resulteert in een vlekkeloos beeld. Heel bijzonder hoe de lenstechniek de afgelopen jaren is verbeterd.
Met de 9 lamellen van de RF 24mm f/1.8 IS is het bokeh voor een groothoeklens heel aantrekkelijk en de 18-puntige sterstralen zijn lekker strak. Dus ook geen klagen over deze aspecten.
Handleiding Een lensontwerp is anno 2022 niet meer zo rechttoe, rechtaan als jaren geleden. De functies van de camera worden nu beïnvloed door de karakteristieken van de lens en ook de bediening van een lens is soms niet meer zo vanzelfsprekend. Bij de nieuwste RF-lenzen loont het daarom zeker de moeite om de handleiding te downloaden (www.canon.nl/support) en een keer aandachtig door te kijken. |
Samenvatting
De RF 24mm f/1.8 IS STM vult de reeks 85mm, 50mm, 35mm prima aan en sluit perfect aan bij de hoge kwaliteit en de vele mogelijkheden van de RF 85mm f/2 IS en de RF 35mm f/1.8 IS. Dus is 24mm hét brandpunt voor jouw reportagewerk en wordt je creativiteit geprikkeld door 1:2 macro’s, kleine scherptedieptes en een zeer goede beeldstabilisatie, dan zou de aanschaf van de RF 24mm f/1.8 IS STM een ‘no brainer’ kunnen zijn, maar let dan wel op zijn relatief stevige prijskaartje van ruim 750 euro.
Meer informatie en specificaties:
• RF 24mm 1.8 IS: klik hier.
• RF 35mm 1.8 IS: klik hier.
• RF 85mm 1.8 IS: klik hier.
Lees ook de review op The Digital Picture: klik hier.