Dynamisch bereik en landschap

door pjcdhaeze op maandag 04 december 2017

Dynamisch bereik van een sensor lijkt een beetje het nieuwe toverwoord in de fotografie op dit moment. Je kunt geen review lezen of er wordt uitvoerig aandacht aan besteed. Dynamisch bereik is de nieuwe 'megapixel race' geworden. Maar laat je niet te veel misleiden. Ja, liever meer dynamisch bereik dan minder in een camera. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? Een sensor met een groot dynamisch bereik kan handig zijn ALS jij in je fotografie graag belicht op de hooglichten en in je nabewerking de schaduwen wilt oplichten. Maar we weten allemaal dat dat verre van gewenst is. Sterker nog, schaduwen oplichten is één van de meest destructieve dingen die je kunt doen in je nabewerking. Ongeacht merk en type camera. Ja, bij de ene sensor kan dat beter als bij de andere, maar het is ALTIJD een compromis.

In mijn fotografie is schaduwen oplichten in mijn nabewerking het allerlaatste redmiddel. Ik gebruik het alleen als alle andere manieren van belichten in het veld (denk aan het gebruik van grijs verloop filters of het maken van meerdere belichtingen die je samenvoegt) niet werken. Waarom? Omdat de andere oplossingen die ik in het veld kan toepassen mij een beter startpunt geven in mijn beeldbewerking. In plaats van eerst te moeten corrigeren door de schaduwen op te lichten, beschik ik gelijk over een bestand dat al 'goed' belicht is. Ik begin in mijn nabewerking dus niet op –1 maar op 0 waardoor mijn eindresultaat beter is. Met andere woorden, ik wil in de meeste gevallen juist niet van het dynamische bereik van de sensor gebruik maken, omdat het mij verleid om in het veld zaken na te laten waar ik later spijt van ga krijgen. Staar je er dus niet blind op. Zaken als kleurweergave, scherpte en detaillering zijn vele malen belangrijker voor mij als landschapsfotograaf.

Bovenstaande foto is een voorbeeld daarvan. Ik had eenvoudig op de lichte onderdelen kunnen belichten en in de nabewerking de voorgrond en schaduwen aan de linkerkant kunnen oplichten. Maar in plaats daarvan heb ik gekozen om twee belichtingen te combineren en samen te voegen tot 1 foto. Het eindresultaat hiervan is altijd beter dan simpelweg de ‘schaduwen’ slider in Lightroom te gebruiken.

Lees in het kader van belichting ook mijn blog over de noodzaak van grijsverloopfilters: klik hier.

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.