Review | Canon EOS RP

door Pieter Dhaeze op woensdag 06 maart 2019

De cameramarkt blijft de focus houden op het spiegelloze full-frame systeemsegment, hoewel dit voor de meeste vrijetijdsfotografen – gezien het pittige prijsniveau van body’s en lenzen – vaak geen haalbare optie is. Canon probeert met de introductie van de relatief laag geprijsde EOS RP (ca. 1500,- body) de drempel naar spiegelloos full-frame te verlagen. Wij zijn met deze camera op pad geweest.

EOS-RP-klein

Ontwerp en uitvoering
Als we de EOS RP uit de doos halen, valt meteen op dat de body compact en licht is. Hij is kleiner dan de EOS 6D mark II en een stukje groter dan de EOS M50 (vergelijking dpReview: klik hier). Je ziet aan de dikte van de body dat het een spiegelloze camera is, want de EOS RP heeft niet het ‘buikje’ (spiegelhuis) van een DSLR. Als je de lensdop van de camera haalt, dan is ook meteen de grote sensor (36 bij 24mm) te zien. In tegenstelling tot de EOS R, zijn ‘grote’ broer, is de sluiter bij de EOS RP niet gesloten als de camera uit staat en de lens ontkoppeld.

overzicht-body-eosrp

Bovenop zijn twee instelwielen en de programmakeuzeknop te vinden, maar ontbreekt het statusdisplay, zoals bij de EOS R. Overzicht van de opnameparameters gebeurt dus volledig met het variangle lcd-aanraakscherm. Dit scherm dient tevens als zoeker en doet dit in samenwerking met een scherpe en vloeiende EVF (elektronische oogzoeker). Het gebruik van LCD/EVF wordt standaard automatisch geregeld. Kies je voor handmatig, zorg dan dat je de M-Fn toewijst aan het handmatig wisselen. Er is namelijk geen ‘dedicated’ LCD/EVF-knopje.

Een kleine en lichte behuizing zoals van de EOS RP is natuurlijk handig als je veel op pad bent met je camera. Omdat ze echter een full-frame sensor heeft, zijn de benodigde lenzen relatief groot ten opzichte van de body, vooral als ze lichtsterk worden zoals RF 50mm 1.2 of RF 28-70mm f/2. Zelfs de RF 24-105mm 4L IS (695 gram. Review: klik hier) is ons inziens niet in balans met de EOS RP, zowel niet qua omvang en gewicht als prijs. Momenteel is de EOS RP alleen met de RF 35mm 1.8 IS (300 gram. Review: klik hier) een evenwichtige combinatie en blijf je tevens onder € 2000,-. Hopelijk zal de aangekondigde RF 24-240mm f/4-6.3 IS* de perfecte ‘all purpose travelzoom’ zijn voor de EOS RP, met een combi-prijskaartje onder de twee mille. Hoewel dat meer betaalbaar is dan eventuele alternatieven, is dat nog steeds een behoorlijk prijskaartje om in de wereld te stappen van spiegelloos full-frame.

Accu
Een kleine body heeft ook invloed op de ruimte die vrij is voor de accu. De grip van de EOS RP is niet groot genoeg voor de bekende LP-E6 (1800 mAh: EOS xxD-, EOS 5D- en EOS 6D-serie) en moet het doen met de kleinere LP-E17 (1040 mAh, EOS xxxD-serie). In combinatie met het grotere stroomverbruik van een spiegelloze camera, heb je bij de EOS RP minstens twee volle accu’s nodig om een hele dag door te komen. Zeker als je ook gaat filmen. Er is wel een mogelijkheid om via USB-C op te laden, zelfs via een powerbank.

Mogelijkheden en bediening
Een overzicht van alle mogelijkheden vind je in de specificatielijst van de EOS RP op de site van Canon (klik hier). Er zijn weinig zaken die ontbreken bij deze moderne camera. Er is echter geen beeldstabilisatie op de sensor (IBIS) en de EOS RP heeft geen Stille sluiter (klik hier) in de P-, T-, A- of M-stand (wel als auto scene).  Jammer, want deze twee aspecten zijn onderscheidende verworvenheden van het spiegelloze systeem, die met een DSLR technisch niet mogelijk zijn.

youtube-auto-transfer

Je kunt met de EOS RP in 4K filmen, er is een ingebouwde intervaltimer, een bulbtimer, HDR-modus, meervoudige belichting en zelfs de mogelijkheid om automatisch een scherpsteltrapje te maken voor een focus stack. Verder heeft de EOS RP een ‘slimme’ Auto ISO met ook een handmatige instelling van de langste sluitertijd, ideaal voor onbezorgde fotografie in de Av-stand. Ook de aanwezigheid van C-RAW (gecomprimeerde RAW) voor 40% kleinere bestanden zonder zichtbaar verlies van RAW-kwaliteit, is een groot pluspunt.
Op de EOS RP kun je, net als bij de EOS R, via de EF-adapter ook EF-S lenzen gebruiken. Het kader wordt dan echter automatisch met een factor van 1,6x gecropt tot een foto van 10 Mp, zijnde circa 3900 bij 2600 pixels.

Met twee instelwielen, een perfect LCD-aanraakscherm met heldere interface en personaliseerbare knoppen en wielen, is de bediening de EOS RP een genot. Werk je bovendien met een RF-lens (of Control ring adapter), dan heb je ook nog een extra instelring op de lens en zijn ISO of belichtingscompensatie letterlijk altijd binnen handbereik.

Filmen
Als je in 4K filmt dan wordt er een 1,7x crop toegepast en wil je echt groothoek, kies dan een EF-S 10-18mm. Ook is in 4K geen Dual Pixel AF beschikbaar en dat maakt het automatisch scherpstellen traag. Bij de EOS R heb je deze beperking niet. Ook heeft deze camera C-log, wat net als andere typische video-opties bij de EOS RP ontbreekt.

EVF en autofocus
Als je al jaren met een spiegelreflexcamera gefotografeerd hebt, dan zijn bij de overstap naar een spiegelloze systeemcamera, de oogzoeker (EVF) en het AF-systeem de belangrijkste punten van gewenning. Het is niet beter of slechter dan bij een DSLR, gewoon heel anders met eigen voor- en nadelen.
Ten aanzien van de snelheid van de autofocus profiteert de EOS RP van de Dual Pixel-techniek van Canon en weet de camera altijd snel houvast te vinden op het gewenste onderwerp. Ook kan Gezicht-AF en zelfs Oog-AF gebruikt worden bij fotograferen met de EVF, wat bij een DSLR niet mogelijk is. Tevens is het mogelijk om de EOS RP continu scherp te laten stellen, zonder dat je de ontspanner half indrukt. Dat kan zijn voordelen hebben. Toegegeven moet worden dat op het punt van het volgen van een naderend voorwerp het AF-systeem van de EOS RP minder treffers oplevert dan bijvoorbeeld met de EOS 6D mark II. Ook het korte bevriezen van het zoekerbeeld tijdens een serie-opname met de ‘motordrive’, maakt de EOS R-serie minder geschikt voor sport en snelle actie.

Black-out
Met het automatisch wisselen tussen EVF en LCD ervaren we regelmatig een korte ‘black out’. Nemen we de camera met de EVF snel aan het oog, dan duurt het een fractie van een seconde voordat je het onderwerp in beeld hebt. Ook is de zoeker enige tijd zwart wanneer de EOS RP uit de slaapstand (energiebesparing) moet komen, terwijl je bij een DSLR áltijd zoekerbeeld hebt, zelfs als de camera uit staat. Beide ‘black-outs’ zijn soms reden om net een belangrijk moment te missen.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit van deze full-frame camera hebben we niets te klagen. Zeker als je van APS-C komt, zal de beeldkwaliteit van de EOS RP bij hoge ISO’s verbluffend goed zijn. Bij ISO 3200 zie je in de JPEG’s amper een ruisje en ook ISO 6400 is prima bruikbaar. De kleuren en contrast zijn van de veelgeprezen Canon-kwaliteit en rechtstreeks uit de camera zeer aansprekend.
Ook het dynamisch bereik van de RAW-beelden uit de EOS RP is – binnen de grenzen van praktisch gebruik – uitstekend. Als je een bestand drie stops onderbelicht bij ISO 100 en je trekt in DPP de belichting 3 stops omhoog, dan zie je iets meer ruis dan bij een goed belichte foto bij ISO 800. Dus er is voldoende ruimte om in RAW prima landschaps-, architectuur en interieurfoto’s te maken.
Wil je zelf de ruis bij hoge ISO en het dynamisch bereik zien, download dan onderstaande ZIP.

EOSRP-zip

voorbeelden-EOS-RP

Samenvatting
De EOS RP is een prima instapmodel in de wereld van full-frame (FF) fotografie (artikel APS-C naar FF: klik hier). De camera is lekker compact en licht, heeft veel mogelijkheden en is momenteel met 1500 euro (incl. EF-adapter) in dit segment relatief voordelig.

Als je van APS-C al tijden wilt overstappen naar FF en je hebt al de nodige EF-lenzen, dan zul je geen spijt krijgen van de EOS RP. Je zult als DSLR-fotograaf wel even moeten wennen aan het fotograferen met een EVF en aan het AF-systeem, maar dat is een kwestie van tijd.

Heb je nog geen EF-lenzen, dan is de keuze minder eenvoudig. Kies je voor de RF 24-105mm 4L IS (review), dan moet je toch ruim 1000 euro meer budget hebben dan voor alleen de body. Bovendien is deze ‘forse’ lens eigenlijk niet optimaal in evenwicht met de ‘kleine’ body. Je zou kunnen kiezen voor de EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS (review). Die is lichter, kleiner en voordeliger (nog geen 400 euro).

Tot slot zou je met de aanschaf van de EOS RP nog even kunnen wachten tot de aangekondigde RF 24-240mm f/4-6.3 IS* verkrijgbaar is. Dit is volgens ons de perfecte ‘kit’-lens op de EOS RP, zowel qua gewicht en – hopelijk ook – qua prijs. En gezien het 10x zoombereik is het de ideale lens voor op reis.

EOS 6D mark II
Wil je overstappen van APS-C naar FF, dan is de EOS 6D mark II natuurlijk ook een prima keuze (review). Een echte all-rounder met gelijke beeldkwaliteit als de EOS RP. En hoewel de nadruk van de camerawereld anno 2019 sterk ligt op spiegelloze systemen, is een DSLR van Canon met het EF-assortiment nog steeds in staat om de bewezen kwaliteit van het afgelopen decennium nog jarenlang te continueren. Met cashback kost een body van de EOS 6D mark II nu slechts 1370 euro!!!!
EOS M50
Ben je tevreden met de prestaties van een APS-C sensor, maar wil je toch een compact spiegelloos systeem, overweeg dan eens de EOS M50 (review). Met de EF-M 18-150mm (review), de EF-M 22mm f/2 (review) en de EF-M 32mm f/1,4 (review) heb je dan voor 1500 euro (!) een echt compact én veelzijdig camerasysteem. Een echte aanrader voor de ambulante vrijetijfdsfotograaf!

*RF 24-240mm f/4-6.3 IS: geschatte grootte: 121mm x 73mm (lengte x diameter). Daarmee iets langer, maar dunner dan de RF 24-105mm f/4L IS. Gewicht en prijs: onbekend

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier