Hoewel Canon voor de pro’s een serie super lichtsterke vastbrandpunt RF-lenzen in zijn collectie heeft, zoals de RF 50mm f/1.2L (review), de RF 85mm f/1.2L (review), RF 100mm f/2.8L IS (review) en RF 135mm 1.8L IS (review), heeft ze ook voor de enthousiaste vrijetijdsfotografen niet-L alternatieven van 16mm tot 85mm. In dit segment is nu de RF 28mm f/2.8 toegevoegd, waarvan in dit artikel mijn ervaringen.
• RF 16mm f/2.8 (review)
• RF 24mm f/1.8 IS Macro 1:2 (review)
• RF 35mm f/1.8 IS Macro 1:2 (review)
• RF 50mm f/1.8 (review)
• RF 85mm f/2.0 IS Macro 1:2 (review)
Ontwerp en mogelijkheden
De RF 28mm is een zogeheten ‘pancake’-lens, dus heel plat. Het is met een dikte van 25mm en een gewicht van 120 gram de ‘dunste’ en lichtste lens in het RF-systeem. Dus nog dunner dan diens broertjes, de RF 16mm en RF 50mm. Ondanks de geringe dikte heeft Canon toch ruimte gevonden voor een AF/MF/Control-schakelaar en zelfs een Control-ring. De lens heeft geen afdichting voor stof en spatwater en is ook niet voorzien van beeldstabilisatie. Dat laatste zou de lens namelijk dikker (en duurder) gemaakt hebben, zoals bijvoorbeeld de RF 24mm f/1.8 IS Macro 1:2.
De kortste scherpstelafstand is 22 cm en dan is de vergroting ongeveer 1:5,5. Dat is niet echt groot, maar toch wel interessant genoeg voor leuke groothoek close-ups. De STM AF-motor zorgt voor een snelle en accurate scherpstelling en doet redelijk stil zijn werk. Je hoort een kort zoomgeluidje.
RF 24-105mm f/4L IS Als je voor reportagewerk een brandpuntbereik van 24mm tot 70mm of 100mm binnen handbereik wil hebben, stop je dan de RF 24mm, RF 35mm, RF 50mm en RF 85mm in je fototas of kies je voor de all-in-one RF 24-105mm f/4L IS (review)? De vier vastbrandpuntlenzen zijn minstens twee stops lichtsterker en soms 1:2 macro, maar wegen samen 1235 gram en kosten gevieren bijna 2200 euro, terwijl de RF 24-105mm f/4L IS ‘slechts’ 700 gram weegt en ‘maar’ 1520 euro kost. Wat zou jij kiezen? |
Prestaties
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De beeldkwaliteit van dit ‘lensje’ is spectaculair goed! Van hoek tot hoek haarscherp bij f/2.8 en dat wordt in de hoeken nog een fractie beter bij f/4. Dan is ook de geringe vignettering verdwenen.
De matige tonvervorming is alleen te zien als je in Lightroom op een RAW-opname geen lensprofiel toepast, maar doe je dat wel dan worden alle lijnen – net als bij de JPEG’s (dus zoekerbeeld) of de RAW’s in DPP – superstrak voor een 28mm ‘groothoek’. De Vervormingscorrectie is in de camera niet UIT te zetten.
Ten aanzien van chromatische aberratie presteert de RF 28mm f/2.8 ook boven verwachting en zelfs bij scherpe contrastrijke overgangen zijn de gebruikelijke paarse of groene randjes niet storend aanwezig. Bij f/22 kun je redelijke sterstralen verwachten van het 7-blad diafragma, maar niet haarscherp. Lensspiegeling is minimaal. Het bokeh bij f/2.8 is verrassend zacht en aan de kaderranden zie je een lichte katoog-vervorming. Heel fraai.
APS-C Behalve dat je de RF 28mm f/2.8 op een full-frame camera kunt gebruiken, kun je hem ook op een APS-C camera zetten, zoals de EOS R7. Je krijgt dan een beeldhoek overeenkomstig een lens met een brandpunt van 45mm (1,6x28mm) dat is prima geschikt voor portretwerk. Je gebruikt dan tevens het scherpste deel van deze lens, die overigens ook over de hele beeldcirkel zeer goed presteert. |
Toepassing
Een pancake lens met een brandpunt van 28mm en een maximale lichtsterkte van f/2.8? Bij welke onderwerpen komt zo’n lens van pas? Het antwoord is simpel. De RF 28mm f/2.8 is met zijn beeldhoek op full-frame ideaal voor straatfotografie en reportagewerk (o.a. food), waarbij een 24mm net steeds iets teveel van het onderwerp zou laten zien en een 35mm een iets te krap beeldkader heeft. 28mm hoort ook bij de grootste beeldhoek van een 18-135mm op een APS-C en 28mm vind je bovendien op reportagecamera’s met fixed lens in het hogere marktsegment. Bovendien is de RF 28mm zó klein en zó licht, dat het lijkt alsof er geen lens op je camera zit. Daar kun je een hele dag zonder problemen mee rondlopen.
Ook voor vloggen uit de hand is deze lens een mooi compromis. Bij 35mm is een hoofd op armlengte (50 cm) te groot in beeld. Bij 24mm zie je bij 50cm afstand weer teveel omgeving.
Is het ontbreken van beeldstabilisatie een gemis? Bij straatfotografie met bewegende mensen in beeld moet je sluitertijden gebruiken van 1/60s of korter en volgens de t=1/2f regel heb je dan ook geen bewegingsonscherpte bij uit de hand fotograferen. Beeldstabilisatie voegt dan weinig toe. Als je echter vloggend gaat lopen, dan is beeldstabilisatie wel gewenst en zou je de RF 28mm f/2.8 bij voorkeur op een camera met IBIS moeten gebruiken.
Samenvatting
Wie had bij de RF 28mm f/2.8 verwacht dat Canon met zo klein stukje glas zo’n hoge beeldkwaliteit zou kunnen bereiken? En dat voor zo’n aantrekkelijke prijs. Er is weinig tot niets te klagen en de RF 28mm f/2.8 is dan ook een aanrader voor iedereen die in de ‘stealth’-modus reportage werk wil doen. Bovendien zullen vloggers die de camera op armlengte gebruiken, blij zijn met de grootse prestaties van het kleinste lensje van Canon.
Specificaties: klik hier.
Review The Digital Picture: klik hier.