Vakantie zonder RAW (deel 1)

door pjcdhaeze op dinsdag 10 mei 2016

Elk jaar wil ik mijn zomervakantie tot een foto-uitdaging te maken. Vroeger betekende dat dat ik het mezelf elke keer moeilijker probeerde te maken, met een steeds grotere fototas als gevolg. Vorig jaar heb ik die trend een halt toegeroepen om na ampel beraad ‘alleen’ een PowerShot G7X mee te nemen (klik hier). Lekker lichtbepakt gewoon in mijn jaszak of ruime broekzak.
Mijn ervaringen waren positief en ook mijn foto’s konden de toets der kritiek prima doorstaan (klik hier). Stiekem wist ik dat bij vertrek al wel, want de PowerShot G7X is een schitterende camera met een fantastische lichtsterke lens, veel controle over de instellingen, uitstekende video en - niet te vergeten - RAW. En bij dat laatste ligt de uitdaging van dit jaar: een vakantie zonder RAW.

PowerShot superzooms
Je zult je afvragen hoe ik als trouwe, verstokte EOS-RAW-fotograaf op zo’n idee kom: een compactcamera mee op vakantie zonder RAW met alleen JPEG. Belangrijkste reden is dat ik tijdens de reviews van de laatste serie superzoomcamera’s in de PowerShot SX-serie (SX420, SX540 en SX720) behoorlijk onder de indruk ben geraakt van de prestaties van deze alleskunnertjes. Met een brandpuntbereik van 24 tot circa 1000mm (met macro en full-HD) kun je echt alle onderwerpen bijzonder in beeld brengen, wat soms zelfs niet lukt met bijvoorbeeld een EOS 1D X mark II met een EF 800m f/5.6. En dat allemaal in handtas- of broekzakformaat en voor nog geen 350 euro. Als je kijkt naar de foto’s die ik met deze camera’s gemaakt hebt tijdens deze reviews, dan maak je met goede lichtomstandigheden foto’s, die met de ‘regel van ¼’ (klik hier) vaak niet te onderscheiden zijn van een EOS-opname.

Dus toen de vakantie naar Italië besproken was en de vraag rees welke camera er in de koffer mee moest, stak het idee van de superzoomcompact de kop op. En het verdween ook niet meer uit mijn hoofd. Zou ik op vakantie kunnen zonder dat ik met RAW-foto’s thuiskom? Hoe zit het dan met het overbruggen van hoog contrast (dynamisch bereik) en met het finetunen van de juiste witbalans? Daarin blinkt RAW toch uit? Als ik eerlijk ben, heb ik vorig jaar met de RAW-foto’s van de PowerShot G7X eigenlijk niet echt veel hoeven optimaliseren in Lightroom. Compactcamera’s ‘zien’ tegenwoordig steeds beter de belichting, die ik desgewenst kan corrigeren en kiezen ook de kleurtemperatuur heel nauwkeurig. Vaak is het aanpassen van een foto niet meer dan het bijsnijden van het kader, het wegpoetsen van een paaltje of takje, het iets verhelderen van een schaduw en het naar smaak maken van de kleuren. In al die gevallen lukt dat prima zonder RAW. En kom ik ter plekke echt in de ‘problemen’ door hoog contrast of weinig licht, dan kan ik met een belichtingtrapje of lange sluitertijd vanaf een tafelstatief toch nog veel schade voorkomen. Dus het moet er maar van komen. Dit jaar gaat de PowerShot SX720 (USP: broekzakformaat) als enige fotogereedschap mee naar Italië. Spannend.

PowerShot SX60
In het rijtje van superzooms ontbreekt de PowerShot SX60 uit 2014 (klik hier). Met een zoombereik van 21 naar 1265mm, kantel-draaischerm én RAW is dit op papier een nog betere keuze dan de SX720. Bovendien kost hij momenteel nog maar 390 euro. Ik heb de camera nog een keer in de studio gehad en gemerkt dat het formaat richting een EOS 1300D gaat en - belangrijker - dat RAW niet veel toevoegt in beeldkwaliteit van zo’n kleine sensor (lees: kleine pixels). De verschillen tussen een JPEG direct uit de camera en een opgepoetste RAW uit Lightroom zijn slechts in 5% van de gevallen significant. Een marge die niet opweegt tegen het grote formaat. Ook is de SX720 een stuk ‘alerter’ dan zijn oude, grotere broer en dat is niet onbelangrijk als je op 'reis'-reportage bent.

P.S. Op moment van schrijven (begin mei 2016) is de onzekerheid van bovenstaande keuze nog behoorlijk groot. Over twee maanden hoef ik echter pas echt te beslissen en voor een goede nachtrust tot die tijd, houd ik mezelf voor dat ik een dik vest thuislaat en daarvoor in de plaats toch stiekem een EOS M3 met EF-M 11-22mm en EF-M 18-55mm in mijn koffer stop. Niet verder vertellen......

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.