Resultaten enquête YouTube 2021

door Pieter Dhaeze op zaterdag 10 april 2021

In februari 2021 hebben we onze lezers gevraagd deel te nemen aan een enquête met als onderwerp de tevredenheid over het YouTube-kanaal van EOSzine (klik hier). We zijn zeer erkentelijk voor de bijna 100 inzendingen die we hebben mogen ontvangen. We hebben nu beter inzicht in wat de bevindingen en wensen zijn van onze reguliere bezoekers en dat we onze activiteiten met volle inzit zullen continueren.

Resultaat enquete YouTube 2021

Hieronder een korte samenvatting van de resultaten.

• Bezoek en inhoud
Bijna 92% van de respondenten bekijkt de videoclips die we bij de artikelen op EOSzine plaatsen en 87% vindt dat ze een meerwaarde hebben bij verduidelijking van het onderwerp en daarbij tevens aansluiten bij hun interesses. Ruim 95% is tevreden met de overall-kwaliteit. Dus dat zijn allemaal goede ‘rapportcijfers’. Verbeterpuntjes zijn dat de uitleg soms iets te snel gaat (16%) en dat de clips soms iets te lang zijn (13%). Beide aspecten onderkennen we, maar het is niet altijd eenvoudig om een balans te houden tussen hoofd- en bijzaken en daarbij tevens aan te sluiten bij het niveau van de kijker.

• Weergave
Ruim 81% van de deelnemers bekijkt de video’s op een computer (1/3 op laptop tot 17-inch, 2/3 op desktop tot 27-inch) en dan vooral op Full-HD (70%) of QHD (12%). Slechts 5% bekijkt de clips (allen 1080p) op 4K. In deze kwaliteitsvorm ondervinden de kijkers zelden tot nooit problemen met afspelen en dat is dus een compliment voor YouTube, die de kwaliteit dus goed op orde heeft.

• Reclame
Het liefst zouden we geen reclame willen voor, tijdens of na onze clips, want tijdens je verblijf op internet word je al te vaak lastiggevallen met advertenties. De huidige opbrengst van ons YouTube-kanaal (1500 euro in de afgelopen 12 maanden) is echter een relevante inkomstenbron in de continuïteit van EOSzine. Om eventuele ‘irritatie’ toch zoveel mogelijk te beperken, zie je advertenties echter alleen aan het begin (of kleine banner tijdens video) en duren ze nooit langer dan 7 seconden, waarna je de reclame kunt overslaan. Voor veel kijkers (63%) is het huidige reclame-aanbod op ons YouTube-kanaal daarom niet storend. Dus op zich prima, maar YouTube ‘pusht’ zijn reclame behoorlijk sterk en je merkt een stijgende trend in de duur en het aantal reclames. Iets waar je als kanaalbeheerder weinig aan kunt doen, behalve inkomsten uit reclame volledig uitzetten.
Van de kijkers wil 98% niet betalen en daar zijn we het mee eens. De tutorials zijn bedoeld als educatieve ondersteuning van de artikelen en niet als ‘cash cows’. Daarom doen we ook niets met ‘sponsered video’, hoewel 80% van de kijkers daar geen problemen mee zou hebben. Mochten andere inkomsten de komende jaren verder teruglopen, dan zullen we ‘sponsored video’ misschien toch moeten gaan overwegen.

• Wensen
Het is aan het aantal views te zien dat onderwerpen als cameratechniek- en instellingen en beeldbewerking het meest interessant zijn voor de EOS-fotograaf. Het antwoord op de vraag welke onderwerpen de kijkers behandeld willen zien, bevestigt dit met respectievelijk 86% en 59%. Dit zullen dan ook de zwaartepunten blijven als thema’s van onze clips. Overigens heb je als lezer ALTIJD de gelegenheid om vragen te stellen via onze VRAAGBAAK (vraagbaak@eoszine.nl). Dat gebeurt nog te weinig, dus DOEN! In het wensenlijst staan Filmen en Publicatie onderaan. Toch zullen we printen en presenteren blijven promoten, want ‘een foto is pas een foto als hij afgedrukt/gepubliceerd is’. Toch?
De frequentie van onze clips zal een of twee keer per week zijn. Dat is een mooi praktisch gemiddelde qua productie en sluit aan bij de wensen van de kijker.

• Kijkersgroep
Tot slot konden deelnemers vrijblijvend ook enkele persoonlijke gegevens opgeven. Hieruit blijkt dat de man/vrouw-verdeling 90/10 is en dat 90% van de kijkers ouder is dan 55 jaar. Ruim 70% fotografeert met een EOS-DSLR (FF/APS-C = 40/60) en 20% wil de komende twee jaar overstappen naar het EOS R-systeem. Ruim 75% is echter dik tevreden met de camera die ze nu hebben en gaat niet van systeem veranderen.
Ook was er ruimte voor opmerkingen en aanbevelingen, die we uiteraard allemaal zullen meenemen in toekomstige uitingen op website en YouTube. Wil je ze allemaal bekijken, klik dan hier.

BEDANKT
Graag willen we alle deelnemers nogmaals bedanken voor het invullen van de enquête. Jan de Jager is de gelukkige winnaar geworden van een gratis Xpozer t.w.v. ca. 60 euro.

LAATSTE NIEUWE ARTIKELEN
Sinds de vorige nieuwsbrief zijn we weer druk in de weer geweest om interessante onderwerpen te bespreken en nieuwe producten te testen. De betreffende artikelen hebben we hieronder nog eens voor je op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Heb je ideeën voor een onderwerp of review, laat het ons dan weten: info@eoszine.nl

Persbericht | RF 75-300mm f/4-5.6

Amstelveen, 30 april 2025 – Canon kondigt vandaag de RF 75-300mm F4-5.6 aan, een lichtgewicht en gebruiksvriendelijke telezoomlens die ideaal is voor gebruikers die beginnen met natuur- en sportfotografie met een cameramodel uit het EOS R System.

Canon RF 75-300mm F4-5.6

Met zijn geavanceerde functies en flexibele zoombereik biedt de RF 75-300mm F4-5.6 optimale creatieve vrijheid bij het maken van foto's en video's van onderwerpen waar fotografen en videografen fysiek niet dichtbij kunnen komen. Gebruikers kunnen afstand houden om wilde dieren en vogels niet te storen of juist inzoomen op de actie als ze een sportevenement vanaf de zijlijn vastleggen. Dankzij het lensontwerp kunnen gebruikers tevens snel reageren met een grote zoomring die niet meer dan een kwartslag nodig heeft om het gehele zoombereik te doorlopen. Bij 300mm is het mogelijk om tot wel 1,5m dichtbij te komen om het beeld te vullen met alle details, waardoor deze lens een praktische oplossing is voor portretten van zowel dieren als mensen. De krachtige zoom en het grote diafragma met zeven lamellen zorgen voor een uitstekende scheiding tussen een scherp onderwerp en een onscherpe achtergrond die voor een verfijnde weergave zorgt.

Deze klassieke full-frame 75-300mm lens op instapniveau is geschikt voor elke camera met Canon's geavanceerde RF-vatting. In combinatie met een APS-C body zoals de EOS R100 levert deze lens een nog krachtiger effectief bereik van 120-480mm om onderwerpen in de verte nog dichterbij te brengen. Ondanks het grote telebereik weegt de lens slechts 507 gram en is hij ingeschoven slechts 146,1 mm lang. Het is een van de lichtste lenzen in deze klasse en klaar om overal mee naartoe te nemen, van lokale sportwedstrijden tot afgelegen natuurgebieden.

De belangrijkste kenmerken van de Canon RF 75-300mm F4-5.6:
• Flexibel brandpuntsbereik van 75-300mm voor full-frame EOS R System camera’s (120-480mm equivalent bij EOS R APS-C modellen)
• Minimale scherpstelafstand van 1,5 meter bij 300mm voor beeldvullende details;
• Compact en lichtgewicht ontwerp met een minimale lengte van slechts 146,1 mm en een gewicht van circa 507 gram;
• 7-lamellen tellend cirkelvormig diafragma voor fraaie achtergrondonscherpte;
• Super Spectra coating voor vermindering van reflectie en overstraling.

Prijs en beschikbaarheid
De RF 75-300mm F4-5.6 is vanaf eind mei verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van €309. Het veelzijdige bereik aan brandpuntsafstanden, de betaalbare prijs en de uitstekende draagbaarheid van de RF 75-300mm F4-5.6 zorgen ervoor dat iedere gebruiker zijn bereik eenvoudig kan vergroten en zijn passie verder kan ontwikkelen. Ga voor meer informatie over de RF 75-300mm F4-5.6 naar www.canon.nl.

Spiegelloos

Ga jij binnenkort overstappen naar een spiegelloos camerasysteem?

Tevredenheid EOS

Hoe tevreden ben jij momenteel met jouw EOS-systeem?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.