EF 100mm 2.8L IS | Onderwerpen

Pieter Dhaeze zaterdag 23 februari 2019

Volgens ons is de EF 100mm f/2.8L Macro IS de scherpste lens van Canon (review: klik hier). Eigenlijk zou iedere Canon-fotograaf deze lens standaard in zijn fototas moeten hebben. Als je hem alleen voor macrofotografie gaat gebruiken, dan is 700 euro toch wel een behoorlijke drempel. Het mooie van een brandpunt van 100mm is echter dat je zo’n lens ook voor veel andere onderwerpen kunt gebruiken dan macro. Een kort overzicht.

EF100mm28LIS-product

Onderwerpen 100mm
Omdat de EF 100mm f/2.8L Macro IS vooral als macrolens wordt gepositioneerd, hebben veel fotografen het idee dat deze lens alleen geschikt is voor macrofotografie en dat is natuurlijk een misvatting. De EF 100mm f/2.8L Macro IS is een lens met een brandpunt van 100mm, die zo geconstrueerd is dat je bij die beeldhoek (20° horizontaal) er ook van dichtbij mee kunt fotograferen. De inzetbaarheid van een 100mm-lens is echter veel meer dan macro en hieronder een kort overzicht:
Product
Portret
Natuur
Food
Abstract
Concert
Landschap (panorama)
Repro

Minder geschikt
Hoewel een 100mm-lens heel breed inzetbaar is, is deze macro-versie minder geschikt voor sport, actie, architectuur en interieur, hoewel de creatieve fotograaf natuurlijk met elk brandpunt in elk onderwerp aan de slag kan.

• Product
Omdat je een grotere werkafstand hebt bij f=100mm zal ook de perspectiefvervorming minimaal zijn en zal een product in ‘normale’ verhoudingen worden vastgelegd. Op een full-frame camera sta je met een verticaal kader op ongeveer 1 meter van een literpak melk. Omdat bovendien de tonvervorming van de EF 100mm f/2.8L IS minimaal is, zijn productfoto’s superstrak. Dankzij de nauwkeurige slag van de scherpstelring kun je ook prima focus stacken met deze lens voor grote scherptedieptes bij vage achtergrond.

• Portret
Bij f=100mm maak je vanaf iets minder dan 2 meter met een verticaal kader een mooi busteportret. Die werkafstand zorgt er wederom voor dat het gezicht netjes in verhouding blijft (zie artikel portretlens: klik hier). Met het maximaal diafragma van f/2.8 is de scherptediepte dan 6cm en dat betekend dat oog en neus scherp kunnen zijn met toch een heel onscherpe achtergrond. Door de goede beeldstabilisatie kun je bij 1/50s werken voor haarscherpe portretten. ISO’s blijven dan in een redelijk verlichte ruimte onder 800.

Met 100mm kun je ook prima peuters en kleuters fotograferen, omdat je dan voor een full body een relatief grote afstand kunt houden (3 tot 4 meter, horizontaal kader) en de kleine koters ongemoeid kunt laten in hun spel.

Gebruik je de EF 100mm f/2.8L IS voor newborns, dan kun je met deze lens van full-body tot klein detail. En dat allemaal met een roomzacht bokeh. Wederom kun je dankzij de beeldstabilisatie dan heel creatief uit de hand fotograferen.

youtube-100mm

• Natuur
In de natuur zullen de meeste 1:1 macrofoto’s gemaakt worden en daarom kan de EF 100mm f/2.8L IS daar excelleren. Maar neem je grotere werkafstanden dan 30cm, dan kan een brandpunt van 100mm ook heel geschikt zijn voor close-ups, waarbij een onderwerp nog iets in de context geplaatst worden. Wordt de werkafstand nog groter, dan is dat prima voor huisdieren en je kunt er zelfs een eenzame boom in een landschap mee isoleren.

EF100mm28LIS-detail

• Food
Foodfotografie is net zoiets als productfotografie, maar dan met veel meer sfeer, dus kleinere scherptedieptes. Ook kun je met de EF 100mm f/2.8L IS kleine details van een gerecht uitlichten en neem je meer afstand, dan pak je een hele schotel met context. En dat alles bij het hoogste detail, want de EF 100mm f/2.8L IS is bij zijn maximale diafragma al op 90% van zijn maximale scherpte.

• Abstract
Met de relatief krappe beeldhoek van een 100mm-lens en de korte scherpstelafstand van een macrolens, kun je met de EF 100mm f/2.8L IS ook prima alledaagse onderwerpen heel abstract kaderen, zodat er een grafisch of vervreemdend beeld ontstaat. Kijk eens naar lijnen, vlakken, structuren en donker/licht en je krijgt de meest fascinerende foto's.

• Concert en theater
Vanwege zijn relatief hoge lichtsterkte en goede beeldstabilisatie kan de EF 100mm f/2.8L IS ook ingezet worden in het theater en bij concerten. Je moet dan als fotograaf wel enige bewegingsvrijheid hebben in je standpunt, zodat je voldoende invloed hebt op de kadrering. Let wel dat de autofocus niet supersnel is. Gebruik dan de AF-limiter die op de lens aanwezig is.

• Landschap
Hoewel we bij landschapsfotografie altijd denken aan kortere brandpunten (16 tot 35mm), kun je met 100mm (of meer) toch heel interessante en creatieve dingen doen in een landschap. Je hebt dan de mogelijkheid om het perspectief te verdichten en vooral in de bergen of bossen kan dat aansprekende beelden opleveren. Met een 100mm kun je ook prima horizontaal overlappende reeksen maken met een verticaal kader om later tot een panorama te monteren. Je kunt dan heel erg het accent leggen op ‘details’ in een landschap en wordt een hoge berg geen kleine molshoop.

• Repro
Omdat de EF 100mm f/2.8L IS nagenoeg geen vertekening heeft, de hoeken bijna net zo scherp zijn als het centrum en chromatische aberratie gering is, is deze lens ook zeer geschikt voor repro-fotografie. Dus foto’s van schilderijen (olieverf, aquarellen, pentekeningen), documenten (boeken, contracten) en ID’s (bankpasjes, paspoorten, handtekeningen). Een goed statief, afstandsbediening en egale belichting zijn daarbij essentiële hulpmiddelen.

APS-C en 100mm
Bovenstaande toepassingen hebben betrekking op de beeldhoek zoals een brandpunt van 100mm heeft op een full frame camera. Als je de EF 100mm f/2.8L IS gaat gebruiken op een APS-C camera, dan worden de werkafstanden ruim anderhalf keer zo groot voor dezelfde beelduitsnede als bij full-frame. Dat is soms praktisch niet haalbaar. De fervente macrofotograaf wordt echter wel heel blij van de 1.6x crop of de grotere werkafstand als hij een insect in zijn fijnste detail wil registeren. Omdat ook de randen van de beeldcirkel op een APS-C sensor ver buiten het kader blijven, profiteert de APS-C fotograaf ook van de hoogste beeldkwaliteit van deze lens. Lees hier een artikel over de voor- en nadelen van een APS-C camera.
Wil je op een APS-C DSLR een beeldhoek overeenkomstig met een 100mm-lens op een full-frame, kijk dan eens naar de EF-S 60mm 2.8 (klik hier).

Praktijk
We hebben een catalogus van onze algemene fotografie eens doorzocht op gebruik van de EF 100mm f/2.8L IS (en zijn voorganger de EF 100mm f/2.8) en daaruit bleek dat circa 8% van de foto’s genomen zijn met deze lens. Hieronder zie je daarvan een klein overzicht van de variëteit van onderwerpen (link naar OneDrive).

voorbeelden-100mm-klein

Samenvatting
Wil je investeren in betere fotografie, dan hoef je niet meteen altijd aan een nieuwe camera te denken. Met een nieuwe lens kun je vaak grotere stappen maken in kwaliteit en creativiteit. Een van die lenzen is de EF 100mm f/2.8L macro IS, waarvan de macrotoepassing maar een klein deel is van de onderwerpen die je met deze lens onderscheidend kunt vastleggen. Het is een lens die je creativiteit zal prikkelen en waarvan je nooit spijt zult krijgen.

Meer info: klik hier.
Review op The Digital Picture: klik hier.

Macrolens

Heb jij een 100mm/60mm-macrolens?

Inloggen

Wachtwoord of loginnaam vergeten? Klik hier
Als je nog geen GRATIS persoonlijk account hebt op EOSZINE dan kun je deze hier aanmaken. Met dit account kun je o.a. de nieuwsbrief en het gratis digitale magazine ontvangen.